Mint az már hagyománynak tekinthető, a Fémforgács lelkes munkatársai idén is összegyűjtötték az elmúlt esztendő számukra legemlékezetesebb, leginkább kiemelkedő, legtöbbet hallgatott albumait. Rengeteg egyedi, érdekes, különböző értékrendszer mentén összeállított lista született, melyek a szcéna legkülönfélébb területeiről szemezgetnek lemezeket, így biztosan minden Olvasó találni fog neki tetsző korongokat, amelyeket lehet, hogy elmulasztott a 2017-es év folyamán. Én nagyon szépen köszönöm minden lelkes jelenlegi- és félig-meddig ex-munkatársnak, akik vették a fáradtságot, hogy megannyi lemezt mérlegelve összeállíthassák végső listáikat. Nem volt egyszerű dolga senkinek, hiszen – bár a konszenzus alapján ez egy gyengébb év volt – temérdek mennyiségű megjelenés látott napvilágot, amit latba kellett vetni. Jó szórakozást a listák böngészéséhez!
Azzal kezdem, hogy most is nehéz dolgom volt és nem is sikerült egyértelmű sorrendet kialakítani a 2017-es év kiadványai között. Az a jó, hogy most nyugodtan lehetek szubjektív.
1 – 3. Aebsence – 3
1 – 3. Agregator – Semmiből, a semmin át
4. Foo Fighters – Concrete and Gold
5. Pearl Jam – Let’s Play Two
6. Slowmesh – Something New
7. Anathema – The Optimist/Danny Cavanagh – Monochrome
8. VUUR – In This Moment We Are Free – Cities
9. Pain Of Salvation – In the Passing Light Of Day
10. Life Of Agony – A Place Where There’s No More Pain
Az új Foo Fighters album – és főképp a két klipes dal (Run, Sky Is A Neighbourhood) – nagy dobás volt, ami az Arénás koncerttel megfejelve az elmúlt év nagy dobása volt.
Sajnos nem sikerült eljutnom a Pintér Miki (Grungery.hu) által szervezett filmbemutatóra, de a Pearl Jam koncertanyagát így is sokat hallgattam, a film megnézése pedig még kipipálandó.
A Slowmesh bemutatkozó anyaga az év bemutatkozása, az élő találkozás még hátra van.
Az Anathema új lemezét nagyon vártam és annak ellenére, hogy sokat hallgattam, nem sikerült az utóbbi anyagok (főképp a Distant Satellites) szintjére jutnia. Ide számítom Danny Cavanagh szólóanyagát is, ami kellemes hallgatni való, és említést érdemel.
Anneke új bandájának (VUUR) híre bizonytalansággal töltött el, igazából nem éreztem szükségét, hogy szólólemezei és vendégszereplései mellé metal zenekarban hallhassam. Még nem is tudom, hányadán állunk az In This Moment We Are Free – Cities címet viselő lemezzel, de időről-időre visszakéredzkedik a lejátszóba..
A visszatérő Pain Of Salvation korong sem hatott akkora erővel, mint a korábbiak, de visszatekintve mégis úgy érzem, az első tízben a helye.
Még épp TOP10-es az új Life Of Agony korong. Nyilván nem egy River Runs Red/Ugly kaliber, de amúgy rendben van, főleg hangulatilag.
Néhány anyagot említenék még, amik figyelemre méltóak voltak 2017-ben.
A tavalyi Black-Out 25 koncert (ami szintén megért egy misét) kapcsán újra kiadott négy lemez és az ott fellépett Oltári Fiúk (anno a Kowát váltó Csordás Robi új csapata) Puding címmel kiadott három dalos EP-je itthonról, valamint a Moonspell új konceptlemeze is figyelmet érdemel.
A Karcagról indult, tagcserék után ismét aktív Vale of Tears új dala (Cold, hard, rusted) reményt keltő, ahogy a Kontrollzé új dala (Hátra) is tetszetős.
Az orosz Haze of Summer folkos és egyéb ízekkel kiegészült post black bemutatkozása és a nyughatatlan görög Nick Marinos God in a cone projektjének Shark was a boy c. koncepciózus anyaga tetszett még.
Ugyan nem 2017-es cucc, de az év első felében viszonylag sokszor előkerült a Candlebox Disappearing In Airport-ja meg Jeff Angel’s Staticland lemeze.
A 2017-es év albumai abszolút győztesei:
3. Decapitated – Anticult
4. Septicflesh – Codex Omega
5. Arch Enemy – Will To Power
6. Haemorrhage – We Are The Gore
7. Satyricon – Deep Calleth Upon Deep
8. Nokturnal Mortum – Істина
9. Dying Fetus – Wrong One to Fuck With
10. Igorrr – Savage Sinusoid
1. Thy Art Is Murder – Dear Desolation
2. The Black Dahlia Murder – Nightbringers
3. Diablo Swing Orchestra – Pacifisticuffs
4. Perihelion – Örvény
5. Wode – Servants of the Countercosmos
1. Cradle Of Filth – Cryptoriana: The Seductiveness Of Decay
2. Kreator – Gods of Violence
3. Taake – Kong Vinterel
1. Rex Brown – Smoke On This
2. The Haunted – Strength In Numbers
3. Enslaved – E
1. A 2017-es év pofonja: Szomorú aktualitása miatt (R.I.P. Warrel Dane) Sanctuary – Inception – Pedig mennyire vártam, hogy lesznek új Sanctuary nóták, s valahol a távolban még egy Nevermore reunion is felsejlett.
2. A 2017-es év legtermékenyebb előadója: Buckethead – (Pike 244-től 273-ig) – Nem is tudom, 30 album egy évben elég?!
P.S.: Srácok idénre sem kívánhatok sokkal többet annál, mint hogy hallgassatok sok jó zenét. (Stílustól függetlenül is.) Vigyázzatok magatokra!
Újabb fémzenében gazdag éven vagyunk túl és ebben az esetben a gazdagon van a legnagyobb hangsúly. Nem panaszkodhatott igazán egyik alműfaj rajongótábora sem, éppúgy akadtak bőséggel doom metal lemezek, mint death, black és egyéb kiadványok, sőt, egyesek ismét egészen jól nekifeszültek a határoknak is. Mindazonáltal nekem 2017 nem a minőség, hanem a változatos iparosmunkák éve lesz, ahol hetente jelentek meg tömegével erős, de felejthetetlennek nehezen titulálható lemezek. Nem is nagyon akadt hosszú távú barátság idén, így nehezebb volt összeszednem a listámat, mint tavaly, amikor egymás torkát szorongatva küzdöttek meg a lemezek az első helyek valamelyikéért. Az egész évet tehát egy masszív nyolcasra értékelem, ami a bőség miatt évekre adhatna melót minden firkásznak. Ebből adódóan nem jelenteném ki, hogy ezek az év legjobb lemezei, mivel mindent meghallgatni képtelenség, pusztán személyes a lista, ahogy eddig minden esztendőben. Pozitívum volt még sok évek óta várt lemez megjelenése, negatívum pedig ezek középszerű minősége…
1. Venenum – Trance Of Death
3. Ophiuchi – Bifurcaria Bifurcata
A top lemezek közül ezt hallgattam a legkevesebbet, mert annyira hangulatigénylő. Ugyanakkor hibátlan, nagybetűs black metal Afrikából!
4. The Ruins Of Beverast – Exuvia
A mindig zseniális Alexander von Meilenwald ezúttal sem hazudtolta meg magát.
5. Mangog – Mangog Awakens
Az amerikai doom banda bemutatkozása lett nálam a klasszikus vonal csúcsteljesítménye. Hibátlan hangulat, remek dalok és egy vállalhatatlanul gagyi borító.
6. The Bloody Earth – Inevitable
A funeral, death/doom vonal is kitett magáért ebben az esztendőben, de legtöbbet a szerb ősemberek lemeze pörgött. Súlyos, kihagyhatatlan haláltusa az övék.
7. Below – Upon A Pale Horse
Sokat ígért 2017, mégis leginkább a Below tudta beváltani maradéktalanul a hozzá fűzött reményeimet. Candlemass pótlás mesteri szinten.
8. Pagan Altar – The Room Of Shadows
Megtévesztő a dátum a Pagan Altar esetében, mivel ez a lemez a 80-as évek elején született, csak eddig nem adták ki. A zenekar méltó búcsúja a NWOBHM rajongóinak.
9. Anatomia – Cranial Obsession
Pusztít és rombol, ahogy azt elvártam a múltjuk tekintetében.
10. Wode – Servants Of The Countercosmos
Sokadik lemez a listán, amellyel kapcsolatban megvolt az előzetes bizalom…
12. Netra – Ingrats
Nagyvárosi black a falusi gyereknek…kész felüdülés.
13. Sorcerer – The Crowning Of the Fire King
Legendához méltó lemez lett végre ez is, de az elődje kellemetlen emléke még mindig él bennem, úgyhogy hátba veregetés helyett csak elismerő biccentés jár.
14. Anasarca – Survival Mode
Magam is meglepődtem, hogy mennyire rákaptam az idei old school death hullámra, sok erős lemezt meghallgattam. Ebből az Anasarca forgott a legtöbbet.
15. The Crawling – Anatomy Of Loss
Az év leggonoszabb riffjével nyit a death/doom metalos (szintén a régi iskola követői) The Crawling, ami épp eléggé megfogott ahhoz, hogy a lista részese legyen.
16. Lunar Shadow – Far From Light
Az epikus heavy metal képviselteti magát a fiatal németek által, ami önmagában nagy szó. A klasszikus heavy metal híveinek mindenképp ajánlott.
17. Sons Of Crom – The Black Tower
Képzeletben másoljátok ide a Lunar Shadow szövegét.
18. Inconcessus Lux Lucis – The Crowning Quietus
2017 egyik legszórakoztatóbb black/death vegyülete.
19. Mesmur – S
Funeral doomból mindenképp a Mesmur tudott még felkapaszkodni a csúcsra, tökéletes példája a nehezen emészthető, mégis fenséges gyötrelmeknek. A belga Slow harcolt még a bejutásért, de arra korábban ráuntam…
20. Forsaken – Pentateuch
Almyrkvi – Umbra /legtöbb kétséget keltő lemez, így jár neki az arany kérdőjel/
Argus – From Fields Of Fire /elismerő kacsintás a régi időkre való tekintettel, jár nekik az arany szakáll/
Spirit Adrift – Curse Of Conception /teljesen mást vártam, még szokni kell, ezért jár az arany unisex póló/
Archspire – Relentless Mutation /technikás és még jó is, tehát a leeső áll díja az övék/
Junius – Eternal Rituals for the Accretion of Light /melankolikus poszt kutyafüle, amit ennek ellenére élveztem és nem kukáztam egyből, ezért jár neki az arany papírgalacsin díj/
Unearthly Trance – Stalking the Ghost /überkemény stoner/doom ötletekkel fűszerezve, övék az arany szerzetes/
Through the Eyes of the Dead – Disomus /későn felfedezett death aprítás, jár nekik az arany járókeret díja/
Elder – Reflections of a Floating World /kétség kívül az év pszichedelikus, stoner utazása, amihez egyszerűen nem volt türelmem, tehát jár nekik az arany óra díj/
Warbringer – Woe to the Vanquished /thrash metalban sem volt hiány, de a Warbringer retró íze fogott meg a legjobban idén, úgyhogy jár az arany cipőfűző/
Suffering Hour – In Passing Ascension /arany kecske az ő jutalmuk a gonosz riffek halmozásáért/
Hällas – Excerpts From A Future Past /olyan progresszív rock, heavy metal múltidézés, amitől nem kaptam hányingert, úgyhogy övék az arany róka/
Krolok – Flying Above Ancient Ruins /szlovák black, amivel most barátkozom, de mindenképp jár a pacsi, úgyhogy megérdemelten kapják az arany tenyeret/
1. Mastodon – The Emperor of Sand
Abszolút csúcsminőségű és elképesztően fogós metal lemez. Idén ők a legjobbak.
2. Leprous – Malina
Amit a Leprous művel, az káprázatos! Érzelmek kifejezésében verhetetlenek!
3. Ulver – The Assassination of Julius Ceasar
Garmék a 80-as évek pop zenéjéhez nyúlva is képesek lélegzetelállítót alkotni.
4. Sólstafir – Berdreyminn
Ezekre a jellegzetes dallamokra és teljesen sajátos hangulatra kizárólag ők képesek.
5. Avatarium – Hurricanes and Halos
Az új lemezhez is csupán idő kellett… Ma már minden pillanata csodálatos!
6. Perihelion – Örvény
Egyszerre mély és megkapó! Magával sodor és beléd kapaszkodik. Bámulatos!
7. Jordablod – Upon My Cremation Pyre
Ódon hangulatú death metal nem mindennapi zeneiséggel, rejtett kincsekkel.
8. The Doomsday Kingdom – The Doomsday Kingdom
Edling doom metalja azonnal belső harangokat kongat. Viper hangja a hab a tortán!
9. Enslaved – E
Az Enslaved nagyigényű, kifinomult zenéje ezúttal is kényezteti annak befogadóját.
10. Nadir – The Sixth Extinction
A lassú, súlyos sludge/doom/death metalt így kell élvezetessé, emlékezetessé tenni.
11. Venenum – Trance of Death
Morbus Chron/Tribulation-féle változatos dallamvilágra épülő death metal csemege.
12. Wolves in the Throne Room – Thrice Woven
Ádáz, fenyegető riffeket és szép dallamokat egyaránt felmutató black metal korong.
13. The Great Old Ones – EOD: A Tale of Dark Legacy
A ma black metaljának krémjéhez sorolható anyag. Érezni a forgószelet!
14. Camerata Mediolanense – Le Vergini Folli
Múltidéző, ünnepélyes zongorajáték simogató, gyönyörű női énekkel.
15. Nagaarum – Homo Maleficus
Nagaarum eddigi legizgalmasabb anyaga, egyedi dallamvilággal és hangulattal.
16. Sun of the Sleepless – To the Elements
Schwadorf zenei világa még akkor is költői és emelkedett, ha black metalról van szó.
17. Dying Fetus – The Wrong One to Fuck With
A technikás/brutális death metal élmezőnyéhez méltó gyilkos matéria.
18. Soen – Lykaia
A Tool és Opeth ízeihez hasonlítható magas nívójú mű, tele szépséggel.
19. Katla. – Móðurástin
Roppant szerteágazó! Minél mélyebbre merül benne az ember, annál többet mutat.
20. Bell Witch – Mirror Reaper
Hipnotikus erejű, átszellemülést kiváltó súlyos funeral doom metal edzett füleknek.
Bevallom, nem vagyok nagy listázós, nem is volt könnyű összevadászni a top 20-ba beleférő anyagokat, hisz annyi minőségi cucc látott napvilágot 2017-ben! Az újabb kedvenceim (Elder, Primitive Man, Inglorious, s még sorolhatnám) közül sokan éppúgy kitettek magukért és hozták a legjobb formájukat, mint a régebbi motorosok (Foo Fighters, Mastodon, stb.) közül jó páran. Hirtelen a felsoroltak jutottak eszembe, ha meg valami esetleg lemaradt, mert nem ugrott be, hát akkor mea culpa… 😀
1. Elder – Reflections Of A Floating World
2. ColdSpell – A New World Arise
3. Slowmesh – Something New
4. Wrong Side – Érdektelen istenek
5. Apey&The Pea – Hex
6. All Pigs Must Die – Hostage Animal
7. Inglorious – Inglorious II
8. Kadavar – Rough Times
9. Primitive Man – Caustic
10. Lock Up – Demonization
11. Benighted – Necrobreed
12. Foo Fighters – Concrete And Gold
13. Melvins – A Walk With Love And Death
14. Lóci Játszik – Krokodil
15. Flatband – FLTBND
16. Rings Of Saturn – Ultu Ulla
17. Mastodon – Emperor Of Sand
18. Zeal And Ardor – Devil Is Fine
19. Sepultura – Machine Messiah
20. Electric Wizard – Wizard Bloody Wizard
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.