Bloodrainbow – Az neoklasszikus power death metal felemelkedése

Hosszas hallgatás után meglepően komplex és izgalmas zenei megoldásokat felvonultató albummal állt elő a budapesti Bloodrainbow. A neoklasszikus gitárjátékot, valamint különleges fúvóshangszereket is magába foglaló dalcsokor kapcsán Szalai Ádám – Rothadamus frontembert kérdeztem, aki az új kiadvány mellett az újraéledt zenekar jövőbeli terveivel kapcsolatban is részletekbe menően beszélt.

11 éves hallgatást törtetek meg az Upheavel megjelenésével. Mi történt ez idő alatt a zenekar körül?

A zenekar aktívan olyan 2007-ig működött, akkoriban még demóztunk is, de 2008-2009 környékén végül szétszéledtünk.

Konkrétan fel is oszlottatok?
Ez kicsit magyarázatra szorul. Ezt megelőzően volt egy külföldi kiadónk, a Vic Records, amivel kapcsolatban nagy álmokat rebesgettünk. Rengeteg ígértet tett nekünk, támogatta volna a következő albumunkat is, szélesebb körű terjesztést is biztosított volna, de menetközben hirtelen bedőlt az egész. A fickó elérhetetlenné vált, majd egyszer írt egy levelet, hogy eladta az albumunk jogait egy másik cégnek. Ez természetesen kamu volt, azóta is a neve alatt árulja a CD-inket meg az online platformokon a számokat. Ez akkor betett, ekkora elveszítettük a motivációnkat a következő időszakra. Akkor már nagyjából 6 éve játszottunk együtt, a feszültség meg pattanásig nőtt a zenekarban. Ekkor fejeztük be. Nyíltan nem mondtuk ki a banda megszűnését, de nem is történt semmi.

Kerestetek más elfoglaltságot a zenélés helyett?
Bloodrainbow már nem működött aktívan, mindenki játszott valahol máshol. Flóri emellett (Juhász Flórián gitáros – a szerk.) a szabadidejében továbbra is folytatta a dalszerzést. Körülbelül 2014 lehetett – tehát már öt év telt el azóta, hogy bármit is csináltunk volna Bloodrainbow név alatt, vagy egyáltalán találkoztunk volna, hiszen mindenki a saját bandáival volt elfoglalva –, amikor összeültünk Flórival bebaszni. beszélgetni. Ekkor tudatosodott bennem, hogy valójában mióta szétváltunk a Flóri folyamatosan dolgozott az új Bloodrainbow anyagokon.

Több albumnyi nótája volt már akkor?
Konkrétan 4-5 teljes albumot dolgozott ki, amit fel is demózott. Végighallgattam az összeset és még a korábbi albumainknál is királyabb dalok tömkelegével találkoztam. Tényleg elég nagy flash volt! Mondtam is neki, hogy „Ember, kibaszott jók ezek a számok! Nem is sejtettem, hogy te közben egész albumokat írtál készre. Elég nagy hiba lenne, ha nem tennénk egy próbát, hogy működik-e még a Bloodrainbow sztori”. Működött. Amikor abbahagytuk a bandát, akkor senkinek sem volt kedve a folytatáshoz, nem is voltunk jóban, de ez az új Upheaval teljesen új dimenziókat nyitott, és lett köztünk egy hallgatólagos megegyezés arra vonatkozólag, hogy most ezt akárhogy is, de megpróbáljuk befejezni.
 

Nagyjából mennyi időt öleltek fel a munkálatok?
2014 végén kezdtük el a munkát. Mivel a zene már szinte készen volt, nálam volt a labda, azonnal nekiláttam kidolgozni, összerakni és feldemózni az énekeket, egy nóta nagyjából egy hónap alatt állt össze teljesen. 2015 végén irány a stúdió, 2016 végére volt a kezünkben a master. Nagyjából egy évet mondanék az előkészületekre és egy év a stúdiózás. Egyébként a stúdiózás nem csak a Denevérben zajlott, a felvételek egy részét, ideértve a vokálokat is, egy hatvani stúdióban rögzítettük. Szolnoki Bertoldnak a stúdiójáról van szó. Vicces amúgy, hogy a szolnoki Töfinél meg a hatvani Szolnokinál dolgoztunk! Haha! Szolnokon készült az előző két lemezünk is, így ezen nem szerettünk volna változtatni. Cserfalvi „Töfi” Zoltán ismét kitett magáért. Ami megkönnyítette a stúdiózást, hogy Flóri multihangszeres zenész, így az általa elkészített számokhoz az összes gitárt fel tudta játszani. A dobnál végül élő hangzású gépdobot használtunk. Egész egyszerűen nem tudtuk logisztikailag megszervezni, hogy a dobos eljöjjön hozzánk, és eleget próbáljunk vele. Közben a koncepcióhoz a borítót is elkezdtük csinálni Havancsák „Hjules” király munkát végzett. A Smelteries albumot is pont így, Töfi-Hjules mesterekkel csináltuk, ez működik, ezzel elégedettek vagyunk.

Haha! Közben jelentősen megváltozott a stílusotok. Az albumon rengeteg a neoklasszikus power metal gitár hallható.
Ez egyébként jól is illett a Denevérhez, mert Töfi a power/heavy dolgok hazai doyenje. Nagyon nehezen is lehetett volna a számokból klasszikus death metal hangzást kihozni. A végeredményt eddig senki sem nagyon tudta beskatulyázni. Sok kritika megjelent azóta, de mindegyik összegzésben azt olvastuk, hogy nyomokban ez-az fellelhető, de ez tényleg valami új komplex. Nagyjából úgy neveztük ezt el, hogy „neoklasszikus power/death metal”. Bár én kezdetben kicsit death metalosabb hangzást képzeltem el, de idővel rájöttem arra, hogy ez így jó, ahogy van.

Nagyon kreatív megoldásnak bizonyult a két vendégzenész, akik trombitán, illetve szaxofonon játszanak.
A trombitákat meg a szaxofonokat Flóri a haverjai játszották fel, Ember Péter, illetve Pásztor Ákos.
 

Szerepelnek más vendégzenészek is az albumon?
Ritmusgitáros fronton a régi Megazetoros Kliment Laci segített be, sőt, egyébként egy pár témát ő is játszott fel az Upheavel-re. Ugyan nem játszott az albumon de Krizsai Péter basszusgitáros mindenképp zenekari alaptagnak tekinthető. Szabó Richárd dobos is bloodrainbow tag, vele párszor tudtunk próbálni 2015-ben és hamar rájöttünk, hogy ő az, aki el tudja dobolni ezeket a dalokat úgy ahogy mi szeretnénk. Magyarországon az extrém metalban mindig is probléma volt a dobos személye, hiszen itthon nagyjából 10-15 olyan dobos zenélhet aktívan, akik tényleg professzionális extrém metal dobosok, és ezeket a témákat el tudnák/akarnák játszani. De ők meg már rendszerint játszanak valahol máshol.

Honnan jött ez a szaxofonos ötlet egyébként?
Természetszerűen fejlődött a dolog kísérletezgetve, de korábban, minthogy találkoztunk 2014-ben. Olyannyira, hogy, amikor már elkezdtünk beszélgetni Flórival, akkor ezek a sávok már készen voltak, rögzítették is őket. Tehát nem a stúdióban vettük fel őket, hanem már korábban is megvoltak Flóri demójához. A hangulat és az atmoszféra miatt és kíváncsiságból találta ki korábban és a két haverral próbálta össze, ami igen jól sikerült így azonnal fel is vették. Nem is gondoltuk volna, hogy később ez milyen király lesz a zenében. Baromi jól sikerült és a végső Bloodrainbow közegbe teljesen természetesen illeszkedett be!

Úgy tudom, hogy a lemez gyakorlatilag teljes csendben jelent meg, és ha Káger Balázs (Neverheard Distro) nem hívja fel rá a figyelmem, akkor egészen biztosan én sem találkoztam volna vele. Miért nem csináltatok semmiféle promóciót az Upheavel-nek?
2016 végén megbíztunk külsős promoter cégeket és amit tudtunk magunk is megtettünk, ami után már jópáran írtak is rólunk, de alapvetően ennél sokkal többre van szükség. Balázs egy független kiadót vezet, a régi anyagokat is nagyon szerette és profi lett a végeredmény. Ő radikálisan hozzátett az egészhez és újabb szintekre juttatta el a nevünket, de az a baj, hogy mi innen Magyarországról ritkán tudunk csodát tenni! Haha! Sajnos erre rá kellett, hogy jöjjünk. A kiadói promóciót zenészként, munka és család mellett nem tudod megcsinálni/helyettesíteni. Ha ez nincs, el sem jut azokhoz az emberekhez a zenéd, akik amúgy szeretik az ilyet. Ha viszont nem kerülsz be a megfelelő csatornákra, akkor csak úgy jut el a zenéd az emberekhez, ha ezt aktívan Ők keresik, neten rátalálnak a zenédre, meg a haverok elküldik az ismerőseiknek, és így terjed a dolog. Úgyhogy ez még nem megoldott, de nem vagyunk telhetetlenek, egyelőre annak is örülünk, hogy elkészült az Upheaval, kijött CD-n, digipack verzióban, online minden formátumban elérhető. 2010 körül ezt nem gondoltam volna.
 

Érdemes néhány szót ejteni a borítóról is, ami a digipack és a normál kiadásban meglehetősen látványosra sikeredett a kihajtható, több paneles megoldásával. Kitől származik ez az ötlet? Honnan jött az, hogy Havancsák Gyula készítse el a grafikát?
2016 elején megkerestük Havancsák Gyulát, hogy felkérjük egy borító elkészítésére. Már minden készen volt, a szövegek, a koncepció, a dalok… Majdnem minden a végleges formájában volt. Maga az ötlet, a kihajtható borító egy összefüggő képet alkosson Flóritól és Gyulától származik. A kép magáért beszél, a borító inspirációja az utolsó szám volt a Conquistadors, egy beteg fieszta. Kezdetben bakelitben gondolkodtunk, mert ott nagyobb a borítófelület, de ez végül technikai és anyagi okokból sem jött volna ki jól, ezért ezt elvetettük.

Beszéljünk egy kicsit, akkor a jövőre vonatkozó terveitekről is! Hogyan tervezitek folytatni a Bloodrainbow történetét?
Mivel az Upheaval-t sikeresen megléptük, (nem csak nagy elánnal elkezdtük, hanem be is fejeztük) minden különösebb nézeteltérés nélkül, így minden további lépés értelmet nyert. Úgy is beszéltük annó hogy ha ez sikerül, akkor majd kitaláljuk a folytatást addig nem foglalkozunk semmi mással. Mostanra már látjuk azt, hogy milyen sorrendben és, hogyan fogjuk a többi anyagot felvenni.

Ez azért rengeteg anyag. Ezen a vonalon haladtok tovább?
Valószínűleg ezek a különleges hangszeres verziók megmaradnak majd mindenhol. Ugyan nem minden számban szerepelnek majd, viszont tervezünk más típusú fúvóshangszerekkel is. Bármerre is fejlődik a sztori a Bloodrainbow jellegzetességek mindig ugyanazok lesznek. Flóri eredetileg úgy írta meg az Upheaval-t – ami koncepciójában az emberiség történelmét hivatott nagyvonalakban feldolgozni – hogy valójában egy dupla album lesz. Ebből az első CD-t rögzítettük, ez volt a „felemelkedés”, a második fele meg a „hanyatlás” lesz. Ami az emberiségnél egyébként épp a valóságban is elkezdődött.
 

Gondolom, akkor most épp ezen kezdetek el dolgozni.
Talán logikusan hangzik, hogy ezt következzen, de nem. Bár a zenei részek már elkészültek, ahogyan a demók is, de nem ezt fogjuk megcsinálni előbb. Flóri még a 2005-ben kiadott Smelteries of Damnation című lemezünk után írta meg a másik dupla albumot, aminek egyelőre még nincs végleges címe, de a munkacímét elárulhatom, ez a „Northern Nomad Colony”. Ennek az első lemezét fogjuk a következő időszakban megcsinálni. Ezen kívül Flórinak van még egy korábban írt, „blackesebb” albuma is. Az Upheaval második részével kiegészítve ezt a négy lemezt fogjuk felvenni a következő években, a sorrendből csak az biztos, hogy az első mi lesz. A nagy terv az, hogyha ez elkészül, és minden sorrendbe rendezhető lesz, akkor a végén lesz majd egy „boksz-szettre” való életmű. Ez a tervünk most.

Így az interjúnk végére adja magát a kérdés, hogy a 11 éves kihagyásotok után adja magát a kérdés, hogy mikor kerülhet sor ismét Bloodrainbow koncertre.
Fokozatosan meg fogjuk szervezni az aktív zenekari felállásunkat is a jövőben. A próbák megszervezése a legnagyobb gócpont, ez mindig is körülményes volt, mert mindenki más városban lakik és már nem vagyunk 20 évesek. Biztos, hogy valamikor lesz koncertünk is, de most addig látunk, hogy október-november környékén belevágunk a következő albumba. Az Upheavel-ből kiindulva ez egy nagyjából két évet felölelő folyamat lesz. Így már nagyon lelkesek vagyunk a jövőt illetően.
Depeche Mode Depeche Mode
március 25.