Kolp interjú


A budapesti éjfekete duó jelenleg a harmadik lemeze elkészítésén fáradozik. Nemrég jelent meg azonban egy split kiadvány, melyen a Leiruval együtt összesen hat szerzemény hallható. A kevésbé rádió-pozitív, ám a tényleges underground berkein belül közismert banda gitáros-ütősével Knottal folytattam egy rövidebb társalgást. A háttérből Jim Jones a ráspolyos torkú énekes súgott neki időnként.


Knot, tudható rólad, hogy a Witchraftban és a Veérben is szereped van, valamint nemrég indítottátok Jim Jonessal a Purulent Rites nevű old school death metal csapatot. Hány formációban vagy benne?

A felsoroltakon kívűl még a Vérzivatarban játszom, de az most kicsit pihenőálláson van. Ha ez mind nagyon aktív zenekar lenne, akkor nem is bírnám. A Witchcraftban csak kisegítő zenész vagyok jelenleg.

Ott dobolsz, ugye?

A Witchcraftban most basszusgitározok. A Veérben töltök be dobos szerepet jelenleg, plusz a Kolp felvételeken.

A doboddal kapcsolatban egyébként… Fantasztikus cucc, mesélnél róla?

Itt most mire gondolsz? Az egy szál lábdobra és az egy szál pergőre, 2 pőre cintányérral? Sosem szerettem a „nagy” dobcuccokat, ezért az évek folyamán folyamatosan építettem le a számomra szükségtelen elemeket. A Kolpnál eleve alap koncepció a csak lábdob és pergő használata. És ez a jövőben sem fog változni. Egyéb zenekarokban azért egy tammal kiegészítettem a szettet.

Igen, erre gondolok. Szimpatikus hozzáállás, díjazom, amikor egyszerű elemekből képes valaki építkezni.
Egyébiránt azért is kérdeztem rá, mert a Kolpról elég nehéz információkhoz jutni. Ez tudatos vagy csak egyszerűen nem érzitek fontosnak az zenekai arculat formálását?

Ez nem szándékos jelenség, egyszerűen nem foglalkoztunk sok információ közlésével. A szükségesebbek megtalálhatóak rólunk. Az arculat pedig egyértelmű a zenét kísérő borítók által.

Mesélted, hogy analóg négysávos magnóval vettétek fel a dalokat az új splithez. Honnan szereztetek hozzá cuccot? A hetvenes évek módszeréről van szó…

A 4 sávos kazettás stúdió magnó nem ritka jelenség. Sikerült szert tennem egy jobb darabra, és foglalkoztatott a gondolat, hogy kipróbáljam, hogy hogyan is lehet ezekkel rögzíteni. A 4 sávra meglehetősen nehéz egy komplett lemez felvenni. Folyamatos keverést igényel, hogy sávok szabaduljanak fel, ezért igen nagy a hibalehetőség. Mindvégig bennem volt az a gondolat, hogy a következő lépésnél rontom el az egészet. Egy 16 sávossal biztos könnyebb az élet. De a végeredmény a várakozásaimat felülmúlta.

Igen, meg is változott egy kicsit a zenétek. Viszont nem csak a hangzás. Az eddigi depresszív él megmaradt, de a tempó most gyorsabbra sikerült. Gondolom, ez sem tervezett dolog, vagy tévedek?

Nem hallottad még a 3. lemezt. Haha. A zenénk az nem változott meg, ez a 3 szám félre lett rakva, mert egyszerűen nem fért bele a következő lemez koncepciójába. Viszont így önállóan egy egész egységet alkotnak, és ez a split egy remek alkalom volt a felhasználásukra. Gyorsabbak, ilyenek.

Ezek szerint készül egy teljes lemez ismét? Ha van már róla valami publikus információ, gondolom tisztában vagy vele, hogy ez a csatorna az, ahol szívesen meghallgatnak…

Igen készülőben van Jelenleg abban a stádiumban van, hogy a zenei része rögzítve van készen, de a vokál még nincs rajta. Valójában evvel foglalkoztunk és ez a split egy úgynevezett kitérő volt.

Hogyan születnek a dalaitok? Léteznek demók, vagy Vikernes módszereit követve azok előbb fejben rögzülnek, és csak a feljátszáskor alakul ki a kész verzió?

Minden esetben először demók születnek, mert másképpen nem hallanám az összképet. Vannak számok, amik túl összetettek, ahhoz hogy fejben össze lehessen rakni. Mindamellett vissza-visszatekintek a már rögzített demókra, és ha a későbbiekben is tökéletesnek ítélem, véglegesítem azt.

És mik az inspirációk? Más zenekarok hatásai megjelennek szerinted a zenétekben?

Az, hogy milyen zenekari hatások lehetnek a zenénkben, azt általában a lemezkritikákból tudjuk meg. Személy szerint én azt játszom, ami belőlem őszintén jön. Egyéb ingerek benne vannak a hétköznapokban, és soha nem tudni, hogy mikor mit vált ki.

<a href=”http://kolp.bandcamp.com/album/the-valley-of-plague”>The valley of plague by Kolp</a>

Milyennek látod a black metal hazai színterét? Milyennek látod a hazai undergroundot?

Csak fél szemmel követem az eseményeket, de az még így is nyilvánvaló,hogy az egész ún. undergroundot csak néhány ember mozgatja.
Rengeteg átfedés van mindenhol. Kicsi a színtér, ezért szinte mindeki ismer mindenkit.
Nagyon sok koncertet szerveznek, ami egyrészről jó dolog de a másik oldala, hogy a túltelítettség miatt csappan az érdeklődés is.
Hazai black metal, ízlések ,és pofonok. Van egy két kiváló zenekar, de annyira nem ismerem az egész színtér munkásságait, hogy véleményt tudnék róla formálni.

Akik szeretnék a zenéteket meghallgatni hanghordozó vásárlás előtt, azok számára van valami lehetőség?

A zenekar Bandcamp oldalán minden megtalálható, és ha úgy tartja kedve valakinek, akkor le is töltheti ingyen.
Sokak számára ez nem szimpatikus megoldás, de gondolok a távoli országokban levő emberekre is, akik más úton nem tudnak (vagy csak nagyon nehezen) hozzájutni az anyagokhoz.

Mi a helyzet a koncertekkel? Mennyire aktív a színpadon a Kolp?

A Kolp nem egy koncert zenekar. A kezdetektől fogva nem terveztem fellépéseket. Igaz volt két koncertünk, mert ki akartuk próbálni hogy mennyire színpadképes ez az egész. Jelenleg nem tervezünk ilyesmit, de nincs kizárva a későbbiekben sem egy-két élő megmozdulás.

Ez a kiadvány a saját underground kiadód által jelent meg. Mesélj erről!

A Lost Horizon Production nem a klasszikus értelemben vett „kiadó”. Valójában csak a saját dolgaim, vagy amiben érdekeltségem van, azok részére nyitottam egy ilyen csatornát. Nem tervezek „külsős” dolgokkal foglakozni, mert sem időm sem energiám nem lenne rá.
Vannak erre itthon nagyon jó kiadók,és disztrók.

 

<a href=”http://kolp.bandcamp.com/album/the-outside”>The outside by Kolp</a>

Akela, Jó’vana Akela, Jó’vana
április 05.