Valborg interjú


Ha csak pár csapatot nevezhetnék meg, aminek a lemezeit magammal vihetem egy lakatlan szigetre, akkor egészen biztos, hogy a Valborg lenne az egyik. A Songs For a Year óta eltelt tíz év alatt megtapasztalhattuk, hogy az önismétlés egyáltalán nem jellemző rájuk, ennek ellenére mégis létezik a „Valborg hangzás”, legalább is számomra. Az új lemez, a Romantik kapcsán volt szerencsém Christiannal az énekes/gitárossal mailt váltanom, ahol néhány kérdésemre válaszolt. Igazából én mindhármójuknak tettem fel a kérdéseket, csak az angol rendelkezik egy súlyos defekttel a személyes névmásokat illetően…

Az új lemez, a Romantik, hangulatában emlékeztet egy másik projectetek a Woburn House korábbi kiadványaira. Mit lehet arról a duóról tudni mostanság?

Leállítottuk a Woburn House-et, mert a Valborg mellett arra már nem jutott energiánk. Azt hiszem, hogy a Sleep Summer Storm lemezzel méltón lezártuk ezt a történetet. Mondjuk van most egy új anyagunk, ami akár Woburn House is lehetne, de kétlem, hogy lenne annyi időnk, hogy rendesen összepróbáljuk, illetve felvegyük. De soha nem lehet tudni, mit hoz az élet.



Nagyon sok szintetizátor van a Valborg zenéjében most. Ez tudatos döntés eredménye, vagy egy szimplán ösztönvezérelt dolog?

Nem tudom… Csak így jött. Mi már beszélgettünk egy szintetizátor alapú lemezről a Barbarian óta Aztán egy nap Jan (Jan Buckard basszer/énekes – szerkesztő) hozott pár dalötletet szintetizátorra. Tettünk velük egy próbát és egy új Valborg lemez lett belőle.

Igen, a borítón is Jan van feltüntetve a hangszer kezelőjének.  Milyen hangszert használt? Vagy számítógépen készültek a témák?

Clavia Nordlead 2-t használt. (1995-ben tervezett analóg hangzást szimuláló digitális hangszer – szerkesztő)

Úgy érzem, hogy a Romantik az eddigi legletisztultabb lemezetek. Mi táplálja a változatosságra való törekvéseteket?

Mindnyájan imádtuk a változatos metal zenéket a kilencvenes években, amit csak különcök és hozzáértők hallgattak. Manapság viszont rengeteg másfajta zenét is hallgatunk, mindenfélét a new wavetől az ártatlan soulon, rhythm and blueson át a rapig és ambientet. Mi mindössze egy olyan primitív és kemény zenét szeretünk létrehozni, ami egyenesen a szívedbe hatol. Mindez érzelemgazdag dolog számunkra, legyen az akár egy hülye kemény riff.


Van zenei képzettségetek?

Nincs. Én vettem pár leckét, de mindent aközben tanultam meg, ahogy másokkal játszom.

Olvastam a promólapon, hogy pár nóta élőben lett felvéve. Mit jelent ez pontosan?

Minden lemezünket a Romantik album előtt élőben vettük fel. Együtt játszottunk, mint egy zenekar (gitár basszus, dob) a stúdiószobában, és vettük, mint egy koncertet. Utólag adtunk hozzá overdubot a gitárhoz és éneket. A Romantik külön-külön lett véve metronómra. Ez könnyebb volt, mivel előtte kigyakoroltuk a dalokat, ahogy a szintetizátor szól a háttérben. Nincs szintetizátorosunk ugyebár.

Szeretitek a Pink Floydot? Néhány témátok emlékeztet arra a csapatra.

Vot egy időszak úgy 15 éve, mikor én hallgattam őket. Nagyon nagyok, de nincs egyértelmű befolyásuk rám. Nagyon szeretem a Division Bell dalt. Nagyon kemény és szomorú (Elrontotta, mert a Division Bell a lemez címe, gyaníthatóan a High Hopes-ra gondolt, a lemez végén – szerkesztő).

Végül is lett kiadótok. Az ide vezető út nagyon hosszú volt. Mi volt a gond? Mik voltak a nehézségek?

Ez a kiadó az összes zenei projectünkért van. Örülünk ennek a lehetőségnek. Soha nem írunk alá más bandákkal, csak a barátainkkal. Nincs időnk más projectre, mert elsősorban zenészek vagyunk.
(Ezt meg félreértette, mert én a Temple of Tortorousra gondoltam, ő meg a Zeitgeister Musicra – szerkesztő)

Hogyan kategorizálnád a Valborg zenéjét? Ismerek sok zenészt, akik utálják ezt a kérdést, de talán van egy passzoló válaszod erre.

Úgy gondolom, hogy a Romantikon mi egyfajta funeral power doomot játszunk, ahogy egy barátunk említette. De a kategorizálás mindig egyénfüggő. A gyökerek a „Valborgból” jönnek. Ha úgy tartja kedvünk, annyit mondunk csak „ez a Valborg”. Sötét zene, nagyobb az életnél, aminek a része. Germán metal monster – nehéz kategorizálni.

Mi a világnézetetek?

Élj és hagyj élni! Ne parancsolgass!

Hallottam egyszer a hangodról egy olyan véleményt, hogy: „Ez a hang azért nagyon jó, mert ez egy öregember hangja. Nagyon eredeti!”. Mit gondolsz erről?

Mindig jó érzés, mikor a kritikusok többet is mondanak, mint pusztán a zenei dolgok és a hangzás.

Mik a tervek? Mikor és hol láthatunk titeket élőben?

Lesz egy romániai turnénk, és miután ez lefut, még talán várható pár buli Európa-szerte (Florian Toyka, a banda dobosa román származású – szerkesztő).

Mi a fontosabb? Koncert vagy stúdiózás?

Én csak a saját nevemben nyilatkozhatok, és én a stúdiómunkát preferálom. Egyszerűen imádok jammelni, és komponálni.




Akela, Jó’vana Akela, Jó’vana
április 05.