Szemantikai Háromszögek (2012)
A harmadik nagylemezt vízválasztóként is szokás emlegetni egy banda életében.
Nos, a veszprémi GuilThee a napokban jelentette meg harmadik albumát, Szemantikai Háromszögek címmel. És, mint az oldalunkon megjelent előzetes hírekből megtudhattuk, történtek változások az előző opusz megjelenése óta. Tavaly év vége táján kaptuk a hírt, miszerint a srácok trióban folytatják tovább a zenélést, ugyanis Greskó Károly (Roy) otthagyta az alakulatot és minden erejével a másik bandájára, az Animid Effect-re koncentrált, mely formációban ő a frontember. Aztán idén februárban érkezett egy újabb helyzetjelentés, ami beszámolt a készülő harmadik lemezről, és ezekkel a mondatokkal zárult: „Zenekari fotók klasszikus értelemben a jövőben nem kerülnek publikálásra. Az eddigiek maradnak a honlap galériájában, mint a történelmünk része, viszont mostantól a GuilThee arctalan zenekarként működik tovább.” A legújabb hír már a Szemantikai Háromszögek megjelenése kapcsán került fel a ’forgácsra, amiből kiderült, hogy egy új taggal bővült a zenekar, nevezetesen a Mr Match név mögé bújó, szaxofonon, billentyűn, és gitáron játszó úriemberrel.


De nem csak ő, hanem a banda mind a 4 tagja ezentúl álneveket használ, már a szövegkönyvben is ezek a nevek szerepeltek és a sajtó munkatársait is megkérték arra, hogy ha egy mód van rá, akkor a kritikákban, interjúkban mi is a fedőneveiket használjuk.
Azt hiszem ezt hívják "csak a zene van” hozzáállásnak.
Szóval a GuilThee új lemezén játszó muzsikusok: VIII. (ének, szövegek), Herr (gitár), Nagaarum (gitár, basszus), és ekkor még csak vendégként Mr Match (szaxofon, gitár, szintetizátor). De mivel azt is tudjuk, hogy „a hangszeres posztok a GuilThee-ben mára már nem egyértelműek”, ezért szinte az összes zenész neve mellé odabiggyeszthetném a szintetizátor és a dob programozás szavakat is.
A legnagyobb változás az előző két lemezhez képest már ránézésre megállapítható, vagyis a Szemantikai Háromszögeken magyar dalszövegek hallhatók. De zeneileg is más irányt céloztak meg titokzatos hőseink: meg kívántak szabadulni minden modernitástól és a black/post/avantgárd metal felé próbáltak nyújtózkodni. Lássuk mekkora sikerrel!

Egy instrumentális nótával indítják a lemezt, ami a Hiedelmek Magamról címet kapta és kapásból megállapítható, hogy a hangzás más, mint az eddigi lemezeken, természetesebb, de egyúttal erőteljesebb is. A dob meg annak ellenére, hogy gépi, nagyon eredetinek tűnik! És valóban a zene sem olyan, mint eddig, nyoma sincs modern groove-oknak, riffeknek. Az 1/3 még árnyaltabb képet fest a jelenlegi giltiről, VIII. folkos, népies énekdallamokkal operál, a "najnanajjna-nanananááá” egyből az Aebsence: Unusual lemezét juttatta eszembe, de nem csak ebben a nótában hallhatók folkos elemek. A vége felé az extrém vokalizálást is csatasorba állítják, de a lemez egészére elmondható, hogy VIII. a tiszta/dallamos énekre helyezi a hangsúlyt, és sokat fejlődött eme tudománya az előző album óta! Több instrumentális, hangulatfokozó, átkötő tétel is helyet kapott a lemezen, a Tél a Homokpusztán Mr Match szaxofonjátékára épít, de az ő szerzeménye a Kedd is. Játékstílusáról a több Amorphis lemezen is vendégeskedő Sakari Kukko ugrott be! A Nyulak Örökké Élnek egy gyors, blackes sikára épülő nóta, érdekes szöveggel és VIII. egyházi énekre hajazó vokalizálásával. Persze a károgást sem nélkülözi a dal! Egyébként VIII. dallamos énekéről többször is eszembe jutottak az István a Király papjai…
Mondjuk a nyuszikról csak a dal végén helyet kapó narráció tesz említést: „Egy képzeletbeli nyúlcsalád növekedése n hónap múlva, igen tetemes lehet.” Mindig jót derülök rajta! :D
A Vérszívók viszont számomra az eddigi GuilThee életmű csúcsa! Egy iszonyat pszichó dal, zeneileg is roppant súlyos, kicsit WMD-s hatásokkal, sőt még a Nemesis: Abraxas lemezén lévő Psychgeist blokk hangulata is felsejlik. A középrésznél VIII. elővezet egy fura énektémát, aztán a „bús komor magány” sortól egy többszólamú éneket, kánont hallhatunk! Amihez hasonlót eddig még külföldi bandáktól se hallottam! Hatalmas ötlet és minőségi megvalósítás!




A Jakobinusok Ellen is egy black alapú nóta, rendesen paráztató részekkel, Edgar A. Poe ihlette szöveggel!
A Necropolis szövege az alliterációra épít, a hosszú című dal :D pedig egy Balassi Bálinttól eredeztethető dallamra íródott, melyet anno a VHK is felhasznált.
A lemezt záró, majd’ 10 perces Inga méltó zárása ennek a nagyszerű lemeznek, az énekdallamok még Ákos dolgait is megidézik.

A Szemantikai Háromszögek ismeretében elmondható, hogy a GuilThee nem biztonsági játékot játszik, hallhatóan, érezhetően egy más irány felé tartanak, aminek úgy vélem csak az első lépcsőfoka ez az album. Roy modern groove-jai eltűntek, komolyabb gitárszólók sincsenek, van viszont nagybetűs hangulat és kísérletező kedv!
Mindezt a srácok jó szokásához híven bárki letesztelheti, hisz a Szemantikai Háromszögek ingyenesen letölthető a banda honlapjáról, az eddig megjelent kiadványaikkal egyetemben!



GuilThee_Szemantikai_Haromszogek_2012
Kiadó:
Stílus:
Avantgárd metal
Értékelés:
 
Pont
: 9 / 10
 
Külalak
: Szép
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Hiedelmek magamról (4:16)
2.Egyharmad (6:11)
3.Tél a homokpusztán (3:46)
4.A nyulak örökké élnek (4:45)
5.Vérszívók (7:36)
6.Kedd (3:24)
7.A jakobinusok ellen (7:04)
8.Kívánom a testet (4:58)
9.Necropolis (5:44)
10.A tachyonok tánca (2:30)
11.Az „Csak búbánat” nótájára az ember helyéről a világban (Sajnálatos módon összeállítva az adeptus fia és vak szeretője által) (4:38)
12.Inga (9:28)
Írta:
oldboy
2012. május 19., szombat, 11:20
Facebook:
boymester 2012. június 9., szombat, 14:39
boymester
Csatlakozott:
2011. január 24.
Hozzászólások: 3181
Nagyon érdekes zene, kísérletezős kedvükben voltak. Nekem némileg a Thy Catafalque-ot idézi.
--
Youtube csatorna
Koncertek
Maximum Evocation Tour 2017
október 26., 20:00,
Barba Negra
Igorrr, Broken Note
október 26.,
Dürer Kert
Anathema - The Optionist Europe 2017
október 27.,
Dürer Kert
20 Years Of Plays Metallica By Four Cello
október 27.,
Művelődési Központ (MOM)
The Wrong Tour to Fuck With Europe 2017
október 27.,
Supersonic - Blue Hell
Airbourne, Desecrator
október 29.,
Barba Negra
Back to the Roots Part II.
október 30.,
Barba Negra
továbbá
© 2001-2017 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.018 seconds to render