Junkies – Szekeres és a Metró

A Junkies énekesének szentpétervári metrós kalandjait az iho.hu cikkéből ismerhetitek meg.

A sajátos földtani adottságok miatt a szentpétervári metró a világ egyik legmélyebb föld alatti vasúti rendszere. Szekeres András, a Junkies frontembere szinte hazajár a Nagy Péter cár alapította orosz nagyvárosba, és amikor A-ból B-be kell eljutnia, előszeretettel veszi igénybe a jól működő „petyerburgszkoje metro” szolgáltatásait.

„Szinte hazajárok, hiszen ott születtem” – mondja a magyar zene kiemelkedő előadója, zeneszerzője. „Igaz, akkor még Leningrádnak hívták, de emlékeim szerint a metró már akkor is a kedvencem volt, az elsőként megépült vonalakon sok minden alig változott, bár az utóbbi években csúcsidőben mintha csökkent volna a zsúfoltság.”

A szentpétervári metró első vonala idén lesz hatvanöt éves: 1955 novemberében adták át a forgalomnak. A Kirovszko–Viborgszkaja, másképpen 1-es, piros vonalat folyamatosan bővítették, végső, 29,6 kilométeres hosszát a múlt század hetvenes éveinek végén érte el.

A szentpétervári metró egyik Jubilejnyij szerelvénye

A szentpétervári metró egyik Jubilejnyij szerelvénye

„Szavakkal nem egyszerű leírni a piros vonal állomásainak fenséges kialakítását. Legtöbbjük egyszerűen lenyűgöző. Avtovo állomás oszlopait például fehér márványból faragták ki, díszes csillárok világítanak, nem véletlenül választották be a világ legszebb tizenkét állomása közé… Vagy említhetném az ugyancsak az egyes vonalon fekvő Narvszkaja állomás neoklasszicista stílusban épült, minden részletében kidolgozott pavilonját. Maga az állomás csupa márvány, bronz betétekkel, vörös falakkal, és a Keleti pályaudvar allegorikus szoborcsoportjához hasonló képzőművészeti megoldásokat is találni dicsőség a munkának jelszóval; az agronómusokét, a szövőnőkét, a vöröskatonákét, a művészekét, a mérnökökét, és így tovább. Természetesen ezek a letűnt politikai éra üzenetei, de senki se lepődjön meg azon, ha Sztálin, vagy Lenin érdemeit véli felfedezni mondjuk egy domborművön.”

Avtovo állomás szigetperonja míves oszlopokkal és csillárokkal

Avtovo állomás szigetperonja míves oszlopokkal és csillárokkal

Bár a Szekeres András által említett Narvszkaja is több mint ötven méterrel húzódik a föld alatt, az ötös, „magenta” vonal Admiraltejszkaja állomása mindent visz: ez 82 méter mélyen van. Itt található a világ egyik leghosszabb, 130 méteres mozgólépcsője.

„Szuperül lehet közlekedni a városban. A metró például reggel hat és éjjeli fél egy között jár, sűrűn, csúcsidőszakban körülbelül másfél percenként követik egymást a szerelvények. Utánanéztem, naponta körülbelül kétmillió utasa van a szentpétervári metrónak. Érdekes, hogy legutóbbi ottjártamkor még mindig a jegypénztárakban kapható, a beléptetőkapuknál érvényesített zsetonok, vagy tokenek jogosítanak fel az utazásra. Ez érdekes kontrasztban volt például a közelmúltban, Dél-Koreában, Szöulban látottakkal, ahol újratölthető T-money kártyákkal lehet utazni, és kártya a metrón kívül más közlekedési eszközökön is felhasználható. A sok további különbség mellett van azonban hasonlóság is a két metró között: egyiken sem latin betűkkel írják ki az állomások nevét, viszont az emberek itt is, ott is segítőkészek, szívesen útbaigazítanak. És, ha már összehasonlítás, itt van a BKV. Szokás rá panaszkodni, de rengeteg helyen jártam a világban, ezért nyugodt szívvel állíthatom, számos világváros vezetése összetehetné a kezét, ha olyan tömegközlekedése lenne, mint Budapestnek.”

Bár a korlátozások még érvényben vannak az utasok száma már meghaladja a napi egymilliót (fotó: karpovka.com)

Bár a korlátozások még érvényben vannak az utasok száma már meghaladja a napi egymilliót (fotó: karpovka.com)

Szekeres András azt is megemlítette az ihónak, hogy Szentpéterváron a legtöbb metrószerelvényt még a Mityiscsiben – ma: Metrovagonmas – épített 81-717/714 járműcsalád egységeiből állítják ki, de már évekkel ezelőtt megkezdődött a flotta felújítása, az új gördülőállomány beszerzése.

Mityiscsi klasszik

Mityiscsi klasszik

„Körülbelül öt éve találkoztam először új metróval Szentpéterváron. Ezek csendesebbek, kényelmesebbek, mint a régi kocsik. Sőt, tavaly sokat beszéltek a városban arról, hogy belátható időn belül újabb, modern szerelvények érkeznek majd a hálózatra. Főleg az idősebbeknek el kell felejteniük az oroszokról alkotott sztreotípiákat. Az utóbbi években jelentős az országban a mentális átalakulás, ennek következtében igényesebbek például a közlekedésben is a megoldások, miközben továbbra is rendkívül nagy becsben tartják a szakértelmet, a tudást” – említi meg kinti tapasztalatait Szekeres András.

Szekeres András veszélyhelyzet idején egy szál gitárral

Szekeres András veszélyhelyzet idején egy szál gitárral

Kétezertizennégyben jelentek meg a szentpétervári hálózaton a Jubilejnyíj típusú metrószerelvények: a kifejezetten a pétervári metróüzem elvárásainak megfelelően épített 81-722.3/723.3/724.3 járműcsalád neve a város első vonalának évfordulójára, hatvan évvel korábbi átadására utal. A Metrovagonmas (MVM) és az Októberi Villamos Járműjavító Üzem (OEVRZ) együttműködésében, Szentpéterváron gyártott új típus már megfelel a járművek tömegével összefüggő előírásoknak – a régi szovjet 81-717 sorozathoz képest kocsinként négy tonnával könnyebb –, korszerű utastérrel és elektronikával van fölszerelve. További innováció a vezetőállásos kocsikban a mozgássérültek kerekes székének kialakított biztonsági zóna, a LED-es külső és belső világítás, az átalakított, a be- és kiszállást megkönnyítő széles utasajtók. A légrugós lengéscsillapítással és szintezéssel ellátott, könnyű forgóvázak évén az aszinkron hajtású, gazdaságosan üzemeltethető járművek jóval csendesebben futnak elődeiknél. Az MVM a legkorszerűbb és már bevált hajtását építette be a vonatokba.