Clive Nolan
Alchemy (2013)
West Side Story, Hair, Jézus Krisztus szupersztár, Grease, Cabaret, Evita, Macskák, Az Operaház Fantomja, Nyomorultak
Beleillik a sorba az Alchemy?
Mielőtt megadnám a saját válaszomat, bemelegítésként bemutatom az alkotást. Szárazon, ahogyan a jó bort szeretjük, mentesítve minden szubjektivitástól.


Zeneszerző, szövegíró, producer
: Clive Nolan (első musical-ének /She/ premierje 2007-ben volt, azóta a darabot több ország színházában bemutatták már. Classic Rock kategóriában eddig hét alkalommal választották meg az év billentyűsének, 2010-ben a bolíviai kormány Santa Cruz tiszteletbeli díszpolgára címet adományozott neki színházi munkái elismerésére.)

Énekesek:
Clive Nolan (Pendragon, Arena, Caamora)
Agnieszka Swita (lengyel színésznő, énekesnő, Nolan több alkotásában alaptagnak számít)
David Clifford (eredetileg dobosnak tanult, késődd énekes lett)
Victoria Bolley (fiatal brit színésznő)
Andy Sears (progresszív rock énekes)
Paul Manzi (gitárosból lett énekes)
Paul Menel (az IQ progresszív rock banda egykori zeneszerzője, szövegírója, énekese)
Tracy Hitchings (az Egyesült Királyságban működő "Classic Rock Society" magazin nemzetközi olvasói szavazásán "Legjobb női énekes" kategóriában két évben is győzött)
Damian Wilson (A Classic Rock Society szavazáson hét alkalommal választották meg a "Legjobb énekes" kategóriában, a Nyomorultak musical brit országos turnéján ö játszotta Jean Valjean szerepét, több együttesben énekel, vendégszerepel - Threshold, Landmarq, Headspace, Jeronimo Road, Ayreon, La Salle, Kenny Jones zenekara, Rick Wakeman angol rock zenekar, stb.)
Chris Lewis (a Caamora Theatre Company énekese)
Noel Calcaterra (színésznő és táncos Uruguayból)
The Caamora Company Chorus

Zenészek
:
Clive Nolan: billentyűs hangszerek, zenei rendező
Mark Westwood: gitár
Scott Higham: dob, ütőhangszerek
Kylan Amos: basszusgitár
Claudio Momberg: zongora
Ian Stott: kürt
Penny Gee: hegedű

A szerkesztőségünkbe érkezett kétkorongos audio album mellett ősztől kapható lesz a híres Wyspiański Theater-ben (Katowice, Lengyelország) február 22-én rögzített színpadi változat is, természetesen DVD-n. És gondolom számos országba viszik majd el a társulatot és velük együtt a darabot.

Tehát Alchemy az új musical címe. Megjegyzem, mert Clive elszántsága elismerésre méltó! Olyannyira beleélte magát az 1842-ben játszódó viktoriánus kalandba, hogy minden porcikája efelé mozog, mint ahogy egy vas marionett bábu is teszi, ha patkómágnest érez. A színpadi változat elkészítéséhez például Mark Buckingham képregényrajzolót (érdemes munkái után nézni) sikerült becserkésznie, többek között az alakok megformálására, a környezet kialakítására (sőt, egy Alchemy-képregény megírására is felkérte) és ezek produktumait a rendkívül igényes alchemythemusical.com oldalon Clive már fel is használta.

És vajon csak az elszántságát tudom értékelni, vagy az alkotását is netán? Mert ez a szegmens jelen esetben fontosabb, mint kommutátornak a szénkefe. Nos, be kell vallanom nem teljesen. Meg is mondom, miért. Az Alchemy nem rossz darab, de musical. Nekem ebben a stílusban a teljes elmélyedéshez, ha nem is egyből Broadway kell, de nagyon fontos a képi megjelenítés, a történet. Ezek nélkül csupán a vázat kapom, csontokat hús nélkül. Jelen esetben pedig 27 hamufehér kalciumtemetőt. Sok. Kiigazítok: egyben sok. Jah, hogy vannak szép számmal olyan musical-ek, amiket csupán hallgatva is magas fokon élvez az ember? Már aki. Nekem nem elég egy darabban óránként 3-4 sláger és rengeteg köret, én végig pörögtetni szeretném szívbillentyűimet a muzsika hangjaitól. Talán az István, a király az egyetlen kivétel, de az meg rockopera, ráadásul magyar, így nem azonos elbírálás alá esik az első mondatban felsorolt musical-ekkel. De ha már felhoztam Szörényi-Bródy időtlen művét, húzok vele egy párhuzamot a jobb érthetőség kedvéért. Legyen a híres musical-sereg az István, a király, akkor az Alchemy az Attila - Isten kardja. Ugye, hogy jobb így?

És újból; hiszen tudás gyermek édesanyja az ismétlés, anyák napja meg már oly’ közel; beleillik a sorba az Alchemy?
Nem fogom megadni a választ. Döntse el mindenki maga! De gyanítom, hogy csak abban az esetben igen, ha a média ezer karral emeli fel és tuszkolja bele az emberiség ivóvízrendszerébe, hogy a csapból is folyhasson. Magától nehéz lesz utat törnie a nagyközönség felé, ugyanis kimagasló slágertől teljesen mentes. Akadhatunk ugyan népszerűségre hajlamos dalocskákra, Therionos megoldásokra, de túl sok a kiszámítható, eljátszott, narrálva énekelt rész. Engem leginkább a Virgin Steele duplalemezes műveire emlékeztet. Azokat is hallgatom a mai napig, de egynél többször nem vagyok képes végigbattyogni az alkotásokon. Egyenlőre az Alchemy is ez a kategória.

A promóciós lemezek mellé szövegkönyvet nem kaptam, de a már említett oldalon a történetről mindent megtudhat az érdeklődő. Én már csak azt nem értem, hogy ha valaki ennyire igényesen válogatja ki az énekeseket, a zenészeket, a grafikust, és ennyi energiát öl bele a darabba, akkor miért csapja agyon egy kritikán aluli borítóval? A két cd bármelyikének grafikája jobban festene a legkiemeltebb helyen, mint ez a homlokon rúnázott koponyatöredék egy loccsanatnyi meggyszörpben. Borzasztó! Csak remélni tudom, hogy a népszerűségre történő áttörés lehetőségét kínáló DVD nem ezzel a fizimiskával kerül majd a polcokra, mert ha igen, akkor javaslom, hogy eme szegény szenvedő polcokra úgy helyezzék el, hogy csak a gerince legyen látható. A többi részt el is lehetne takarni mindenféle értelmetlen matricákkal. (Ez is egy idióta divat lett manapság.)

A dalok között turkálva, mint jóllakott disznó a vályúban, azért ha összeakadok egy-egy értékesebb darabbal, akkor azért azt nagyon tudom ám értékelni, sokáig elcsámcsogok rajta. Ilyenek például: The Warning, Desperate Days, Quaternary Plan, The Unwelcome Guest, Tide of Wealth, The End Justifies The Means, Burial At Sea, Treachery.

Zárásként azt kívánom Clive Nolan Alchemy-attynak, hogy fedezze fel egy filmproducer és alkossanak közösen egy hatásos mozit, ami szerintem sokkal nagyobb közönséget vonzana, mint a többi lehetőség. Mert igenis van értéke, létjogosultsága a darabnak, írjon róla bármilyen lehúzó kritikát is bármilyen más oldal!


 
Clive_Nolan_Alchemy_2013
Kiadó:
Stílus:
musical
Értékelés:
 
Pont
: 7.6 / 10
 
Külalak
: Szörnyű
 
Hangzás
: Kiváló
Dalok:
1.Prologue – Overture (3:20)
2.Deception (5:35)
3.One For The Noose (5:42)
4.The Warning (4:05)
5.Amelia (4:09)
6.King Explains (5:35)
7.Desperate Days (2:43)
8.Planning A Break-In (1:20)
9.Quaternary Plan (5:18)
10.The Unwelcome Guest (4:55)
11.Waiting for the News (4:31)
12.The Girl I Was (6:05)
13.Highgate (8:17)
14.The Labyrinth (4:42)
15.Ambush (3:08)
16.Tide of Wealth (5:57)
17.Jagman Arrives (1:46)
18.The End Justifies The Means (3:33)
19.Sanctuary (5:43)
20.Street Fight (3:26)
21.Amelia Dies (3:20)
22.Burial At Sea (6:21)
23.Share This Dream (3:36)
24.Treachery (4:21)
25.The Ritual (2:12)
26.Anzeray Speaks (5:04)
27.Aftermath (3:53)
Írta:
bahon
2013. május 2., csütörtök, 23:05
Facebook:
Koncertek
METAL XMASS 2.
december 23., 19:00,
Hemo Klub
december 29.,
Dürer Kert
Christmass Blackmass VIII.
december 29.,
Ti Ti Tá
Gloryhammer, Civil War, Noctis
január 8.,
Barba Negra
The Rise of Chaos World Tour 2018
január 21.,
Barba Negra
továbbá
© 2001-2017 Fémforgács - Impresszum - Az oldalról
Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!
This page took 0.011 seconds to render