Aurora
Viszlát Iván (1989)

Az 1970-es évek végére, a ’80-as évek elejére a punk mozgalom és zene a szocialista kelet-közép-európai országokba is megjelent. Hazánkban ennek megjelenése 1977-re datálható, ekkor alakult meg az első magyar punkzenekar a Spions, akik mindössze három koncertet adott, ebből kettőt technikai okokra hivatkozva leállított az akkori államhatalom. A zenekar működést megfigyelésekkel és egyéb atrocitásokkal szó szerint ellehetetlenítették. Tagjai 1978 májusában a hatósági és lakossági zaklatások miatt külföldre emigráltak. A szocialista rendszerbe született fiatal punkgeneráció elutasította az akkori állami kontrollt és a nyugati példákat követve egyfajta apolitikus ellenállókként működtek a fennálló rendszer ellen. Ilyesfajta ellenállásukat leginkább a zenéjükkel és a szocializmust bíráló szövegeikkel nyomatékosították. Jó példa erre az 1979-ben alakult szegedi CPg (Come on Punk group) zenekar, akiknek tagjait 1983-ban kommunistaellenes, valamint erőszakra buzdító dalszövegeik miatt közösség elleni izgatás vádjával (fiatalkorú basszusgitáros kivételével) börtönbüntetésre ítéltek. Erre a sorsra jutott 1984-ben a Közellenség nevű zenekar is, akiknek első koncertjét a rendőrség szakította félbe. Ők államellenes izgatás és garázdaság miatt kaptak letöltendő börtönbüntetést. Ebben a közegben jelenet meg a győri Aurora zenekar 1983-ban, akiket szintén rendszerellenes szövegei miatt tiltották be és számos hatósági figyelmeztetést kaptak.

Aurora 1989

Az Aurora első koncertjét még Terrorists név alatt adta, de ezt a nevet politikai nyomás hatására a későbbiekben nem használhatták. Ezután egy ideig álnéven koncerteztek, majd az Auróra Cirkáló név mellett döntöttek, amellyel már a hatalomnak sem volt baja, azonban az első demójuk készítésekor, 1986-ban már az Aurora névet használták. A zenekar alapító tagjai: Víg László (Vigi) – gitár, Pozsgay János (Galacs) – basszusgitár, Polyák Attila – dobok és Demeter János (Dauer) – ének. Dauer csak rövid volt a zenekarban, ő Kanadába disszidált. Ezután Botos “Tűz” Kriszta (később Csizmár Kriszta) töltötte be az énekesi poszton, tőle azonban hamarosan megváltak, mert nem vette elég komolyan a zenekart. Vigi csak ezek után állt a mikrofon elé. Az 1980-as évek végére igen aktív volt az osztrák punk színtér és mozgalom. Az Aurora többet koncertezett a sógornéknál, mint idehaza… 1988-ban egy németországi turnéra is elhívták őket. Első kislemezüket is egy Nyugat-Németországi kiadónál az Empty Recordsnál adták ki 1989-ben. A kislemez dalai angolul címekkel jelentek meg, amit itthon 1991-ben a Fekete Lyuk Hangja add ki kazettán ’88 címmel és már magyar dalcímekkel. Ezt követte első lemezük, amit a szovjet csapatok “épp aktiális” kivonulása alkalmából Viszlát Iván! címmel jelentettek meg 1989-ben.

A sajátkiadásban megjelent első magyar punk lemez felvételei a Németországi (NSZK) Marquee Studios-ban készültek. 20 000 feletti eladott példányszámával korának legkelendőbb közép-európai punk albumának számított, bár az ilyenkor szokásos aranylemezt soha nem kaptak érte. A lemez dalai a rendszerváltás korabeli magyar társadalom problémáival, a környezetvédelemmel és hétköznapi emberek mindennapi témáival foglalkoztak. A laza, de gyors tempójú rock n roll alapokra épített Helló Miszter! dalukban a hatalom és a pórázra kötött kisember ellentéteit taglalják, csak úgy, mint a rendszerváltás pártjai által kínált üres ígéretekkel teli Rád szavazunk dalukban. Az Iskolába jársz lánctalp jellegű (ám fa ék egyszerűségű) feszes riff-zakatolásáival egy rendszerellenes kisdobos agymosásának a propagandáját mutatja be, ami után a szép új világ csodáit, valamint természet katasztrófáit megéneklő baljóslatú Másvilág következik. A Bella Csao a kommunista barak tábortűzének vidám árnyképeit hozza elő, miután Ciccolina csókjaitól kísérten, valamint a Szovjetunió dicső tetteire megemlékezve Szerjózsát boldog integétések közepedten haza küldjük a Viszlát Iván kapkodós dallamán hátán.

A rockosabb feelinget kapott Mások a módszerek a társadalmi közeg, illetve a kisember hétköznapi boldogság keresésének (pepitázás, drogok, pornó) módszereinek kórképet állatja elénk. Ez persze nem mindig tetszik a rend és a rendszer éber őreinek, akik kutyákkal kerget meg a Múlik az idő Motörhead-es tempói alatt. De semmi baj, hisz a kocsmában már vár rám a babám. Egy fél vodka és meg is érkezett a kellő szerelem a Mire vársz (kislány) vidám poszt-kommunista romantikájábanban, ami után “Zöld a mező és halvány kék az ég“, a munkás rabszolga népének Egy kis anarchia II. még belefér. Az Ég veled zárásként pedig egy röpke búcsút int egy letűnt dicső kornak.

A Viszlát Iván egy valós társadalmi és politikai körképet ad a Magyarországi rendszerváltás éveiből. Én személy szerint akkor voltam másod osztályos a gimnazista és az akkor érzett szabadságot, reményeket, a fényes jövő szelét (ami mára már kissé áporodott) valahol még mindig hiszem. Annak ellenére, hogy bő 30 év távlatából azt látom…semmi sem változott.