Az ötödik tag, a menedzser

Segédlet a könnyűzenei menedzsmenthez

Adott egy könyv, amely 2020-ban jelent meg Budapesten az NKA Hangfoglaló Program gondozásában. Egy olyan kiadvány, amely a jelenlegi helyzetben kissé aktualitását vesztette, legalábbis a zeneiparban tevékenykedők vagy a zenei menedzsment kurzusokon tanulók a legkevésbé forgatják.

A koronavírus-járvány miatti szabályozások az elsők között érintették a színpadi művészeket. Ezeket a művészeket sokan „szolgálják ki”, a háttérben dolgoznak egy produkció sikeréért. Ők mindannyian munka nélkül maradtak, és kilátástalan, hogy hány százalékuk tud majd visszatérni, vagy hányan fogják ismét a bizonytalanságot választani. Kérdés az is, hogyan fogja megváltoztatni az egész zeneipart a most kialakult helyzet. Ezekre a kérdésekre nem tudjuk megjósolni a választ, bízom benne, hogy sok zenei menedzserrel, hang- és fénytechnikussal, roaddal, háttéremberrel találkozunk a megszokott formában.

Korábban szót ejtettünk a Majdnem Híres Rocksuli könnyűzenei menedzsment kurzusáról, amelyet elvégeztem 2016-ban. Az év elején megjelent könyvben számomra nem ismeretlen témákat járnak körül a szerzők, ugyanakkor jó volt ismét feleleveníteni az órákon elhangzottakat. Közhelyes lenne, ha azt mondanám, hogy ez egy jól átgondolt, megszerkesztett anyag, de igaz.

Podlovics Péter a zenei menedzsment alapok ismertetését vállalta magára. Szót ejt a koncertszervezésről, a lemezkiadásról, a promócióról, a zenei művek értékesítéséről, a pénzügyekről, az arculatról és a merchandising-ról. Mind olyan téma, amely nélkül egy zenei produkciót sem lehet elképzelni. Írása rövid, lényegre törő, ám hasznos.

A kezdő formációk menedzseléséről Bánki Nikoletta írt néhány oldalon. Ez az a fejezet, amelyet minden zenekarnak, formációnak kötelezővé tennék olvasásra. Talán kevesebb lenne a félreértés a zenészek és az őket segítők között, ha ez az írás a kezükbe kerülne.

Molnár Gábor, a Gold Record ügyvezető tulajdonosa a magyarországi hangfelvétel-kiadókról és működésükről ad átfogó képet. Írásából megtudjuk, hogy kell-e kiadó, ha igen, mikor. 2019-ben és 2020-ban valóban a rapalapú, magyar nyelvű hiphop a legsikeresebb műfaj hazánkban?  Mi jellemző a metálzenére?

Milyen üzleti és működési modellek jellemzőek a könnyűzenei menedzsmentre? Mit értünk Do It Yourself módszeren? Mi a 360 fokos és WDM-modell? Ezekre a kérdésekre ad választ Fernbach Erika írása. Erika neve nem csak a Majdnem Híres Rocksulihoz, de a Szigethez és az NKA Hangfoglaló Programhoz is köthető.

Süli András röviden ismerteti, hogy valósul meg egy koncert a fogadó oldal szemszögéből. Ez szintén egy olyan írás, amit nem csak zenei menedzsereknek, hanem klubtulajdonosoknak, zenészeknek, szervezőknek is kötelezően ajánlok.

A Majdnem Híres Rocksulin keresztül ismertem meg Boross Zoltánt, aki 2017 januárja óta a Cseh Tamás Program, majd az év októbertől a Hangfoglaló Program programirodájának vezetője. Az ötödik tag, a menedzser című könyvben a koncertszervezést- és lebonyolítást mutatja be elméleti és gyakorlati oldalról egyaránt.

A magyar könnyűzenei exportról Bali Dávid írását olvashatjuk. Megtudhatjuk, hogy milyen a magyar zene megítélése külföldön.

Talán nem lenne teljes ez a könyv a zenei szerzői jogi alapok ismertetése nélkül. Nem árt tisztában lennünk, milyen jogok illetnek meg minket zeneszerzőként, dalszövegíróként stb. Tóth Péter Benjámin röviden összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat a témában.

Többféle pályázatról tudhatunk a könnyűzenei produkciók, klubok esetében. De hogy pontosan milyen lehetőségek is vannak, mi a pályáztatás menete, Bajnai Zsolttól tudhatjuk meg.

Márkus Márta bemutatja, miért is gondolkodhatunk vállalkozás indításában, milyen cégformát válasszunk, melyik vállalkozási formának mik a jellemzői.

A könyv utolsó fejezetei a zenei produkciók kommunikációjáról és a digitális zeneterjesztésról szólnak. Előbbi témát Réz György járja körül. A digitális zeneterjesztés Sándor Dániel témája.

Ezek a témák minden induló produkció és kezdő könnyzenei menedzser számára nélkülözhetetlenek. A kötet elsősorban gyakorlati jellegű, így a száraz elméleti háttértudást ne várjuk a kiadványtól.

szeptember 26.,
október 02.,
október 03.,
október 16.,