Burzum
Thulêan Mysteries

Armand
2020. október 4.
3
Pontszám
3

A Burzum feje Varg Vikernes 1991 óta ontja ránk különböző hangulati és sajátos filozófiai nézeteit megtestesítő lemezeit. Ezek elemzésétől most inkább eltekintenék, hisz már klisészerű „gyáva hős” élettörténete így is epikus magasságokban szárnyal rajongói körében. Mindenesetre Varg egy meglehetősen kreatív elme, aki az évek során tudatosan, vagy ha nem is annyira tudatosan, de remekül kamatoztatta hírnevét.

Annak ellenére, hogy Varg Vikernes 2018-ban bejelentette a Burzum végét ez évben mégis egy új albummal állt elő. Bár igazából Thulêan Mysteries című lemeze nem is annyira nevezhető újnak. A korongon ugyan is az évek során született, a fiókjában elraktározódott zenéi kerültek fel, melyeket a 2014-es MYFAROG (Mythic Fantasy Roleplaying Game) nevű szerepjátékához ajánl háttérzeneként.

A Thulêan Mysteries passzív módon született, mármint olyan értelemben, hogy egyáltalán nem szándékoztam új lemezt készíteni. Alkalmanként viszont születtek új zenék, majd rájöttem, hogy ezekből már annyi van, hogy kitesznek egy lemezt. Miért is ne? Ez egy jó ötlet. Maga a zene ilyen is, olyan is, átíveli a műfaji korlátokat és talán számos különböző stílusba betehető. A célom egyfajta hangulat létrehozatala volt, amely többnyire egy adott elképzeléshez vagy helyzethez passzol. Mivel az igazi szenvedélyem sosem a zene volt, hanem a szerepjáték, az volt a szándékom ezzel a lemezzel, hogy háttérmuzsikaként szolgáljon a saját MYFAROG játékomhoz.” – mondja.

Lemezire 23 különböző, az ambient sűrű szövésű rétegeiből merített tétel került fel az enyhén neo-folk, barokk dallamoktól az éj sötét hangulati képekig átmenően. A The Sacred Well egy ilyen hangulati képpel nyitja meg lemezét, ami után egy rövidke álmosító lebegés jön, majd a ForeBears középkoriad meg-megbicsakló dallam ismétlései jönnek, ami inkább az unalom szintjét súrolja, sem mit az élvezetét. Az A Thulêan Perspective tételének kis dallamjátéka akár egy magyar népdal része is lehetne. Pár kis szikrázó hang, amik madrigálként nyílnak ki az őt követő Gathering of Herbs neo-barokk hangulatába. Azért a primitív vonal is megjelenik kompozícióiban, mint például a Heill auk Sæll, a Jötunnheimr és a The Ruins of Dwarfmount törzsies, rideg zizegéseiben. Más témái szinet már zenekari megoldásokat, sikáló gitár, dob dohágást is tartalmaznak, amik egy-egy albumán is lefértek volna (The Lord of the Dwarves, A Forgotten Realm, The Road to Hel). A lemez vége felé pedig pár hosszabb tétel is felbukkan. A The Dream Land, a Thulêan Mysteries és a bő 15 perces The Password egy-egy hosszabb, elkalandozós utazást adnak fantáziánk földjére. Hogy ott ki mit él meg, az legyen mindenkinek a saját élménye, minden esetre ezek a hosszabb tételek az album élvezetesebb pillanatait adják.

Mindent összevéve a Thulêan Mysteries nem egy maradandó emlékeket, élményeket adó mű. A szép pillanatokat túlzottan ellensúlyozza az unalom, és az a tény, hogy jobb lett volna ha ezek a dallamok továbbra is Varg fiókjában maradtak volna. Igazából az egész még életjelnek is kevés… ez a lemez nem igazán tesz hozzá többet a Burzum névhez. Két megoldás van: vagy szereted, vagy utálod.

Akela, Jó’vana Akela, Jó’vana
április 05.