A szövegvilág
Eredetileg a doom
olyan érzésekre épített, mint a
reménytelenség, melyet az énekesek
tapasztaltak. Ez többnyire a hippie
korszak utóhatása, némi szellemi
befolyásolással. A korai változatára
a drogozás, a drogokkal való
küszködés megéneklése, valamint
pesszimista háborús dalok voltak
jellemzőek.
Korunk doom
metalja sem változott sokat
alapjaiban. Továbbra is a
reménytelenség áll a középpontban,
de a dalszövegek mostmár sokkal
személyesebb szinten íródnak, a
fókuszban kisebb méretű problémák,
személyes élmények állnak, úgymint a
szerelem, bánat, gyász, a bizalom
megrendülése, stb. Vallásos szövegek
is egy lehetséges forrásai lettek a
dalszövegeknek, de ezen szövegek
többnyire csak a háttérben kapnak
helyet és kevésbé jelentkeznek. A
különböző idegennyelven íródott
írások, latin, spanyol, francia,
norvég és néha még japán is,
közkedveltek a szövegekben, barokkos
érzést kölcsönöznek. Ezek a
felhasználása is csak még magasabb
szintre emelik a zene művészi
értékét.
Szal, valószínűleg nem fogsz zavarba
jönni, ha egy doom és egy black
metal dalszöveget kell
megkülönböztetned:) S bár az előbb
említettem a vallásos írások
felhasználását, az Istenre és
Istenségekre vonatkozó utalások
sokkal inkább szimbolikus
jelentéssel bírnak és nem szó
szerint kell értelmezni őket. (Azért
persze léteznek Keresztény-Doom
bandák:))
Altípusok
A doom metalon
belül is rengeteg altípus található,
melyek segítségünkre szolgálnak
megkülönböztetni a bandákat és
zenéjüket.
Proto Doom
Ez a név elég
ritkán használt, többnyire azokat a
korai bandákat jelöli, akik elsőként
hozhatók kapcsolatba a doommal. A
doom előhuszárainak is nevezhetnénk
őket:) Ilyen 70es évek beli bandák
a: Black Sabbath,
Pentagram, Bedemon.
Tradional Doom
Ez
az első generáció, és nemcsak a régi
bandákat, de azokat is jelöli, akik
napjainkban ezt az irányt követik.
Zenéjük rendszerint lassú, mely a
80as évek beli heavy metal érzéssel
párosul. (Black Sabbath hatás) A
bandák egy kis hányada rock & roll
és a stoner rock stílusát is
beleviszik a zenéjükbe Ezt az
altípust szokták még Old School
Doom-nak vagy Classic Doom-nak is
nevezni.
Együttesek: Candlemass,
St. Vitus, The Obsessed,
Solitude Aeternus.
Death/Doom
Gyakran
második generációs doomnak is
tekintik, melyben még mindig a doomos
sajátosságok a jellemzőbbek,
összevetve a másik stílussal. Ez az
irány új lehetőségeket tárt fel a
kései 80as és korai 90es években.
Mint a neve is mutatja, egy
különleges ötvözése a doom és death
metalnak, az előadók előszeretettel
használják a hörgéseket és az
aggresszív zenei felépítést.
Sötétebb, morbidabb és (néha)
romantikusabb érzést kölcsönöz a
zenének, mint a rock & rollos beütés.
Általában az énekmódra a hörgés a
jellemző, mint azt fentebb is
említettem, de azért találhatunk
tiszta hangon éneklő vokálosokat is.
Együttesek: My Dying Bride,
korai Paradise Lost,
Disembowelment, Morgion.
Funeral Doom
Tulajdonképpen
az előbbi altípus még durvább
változata. Azok a bandák, melyek ide
tartoznak mégextrémebb magasságokba
emelték a lassúságot és a
levertséget. Általában ezek a
zenekarok nagyon torzított és
depresszív, mindazonáltal álmodozó
zenét nyomnak. Különböző hörgések
továbbtorzított változatás is
előszeretettel szokták használni (hasnyálni:)).
A lassulás és a lehúzás extrémjei.
Az alapötlet a gyászdalok és
gyásszertartások zenéjéből származik.
Együttesek: Skepticism,
Shape of Despair, Thergothon,
Funeral.
Stoner/Doom
Azok a bandák, melyek méginkább
belekeverték a doomba a stoner rock
divatos, 70es évek beli elemeit, ide
sorolhatók. Gyakran használjuk a
kemény psychadelic doomot játszókra
is ezt a kategóriát.
Együttesek: Electric Wizard,
Sleep, Abdullah,
High on Fire.
Sludge Doom
Némiképp hasonlít az előbb említett
stoner-doomra. Ami megkülönbözteti
őket az előbbitől, a nyers hangzás
társulva a gyomorrándító riffekkel
és a hardcore szintű énekkel. Néhány
képviselőn érezni lehet a Black
Sabbath hatást is.
Együttesek: Eyehategod,
Grief, Sloth, Crowbar.
Atmospheric Doom
A doom család egyik legjobban
vitatott gyermeke. Meglehet, hogy ez
az egyetlen altípus, mely zenéjében
nem épít a keménységre. Azok, akik
ide tartoznak gyökereikben doomosok,
de ezt megpróbálják kiegészíteni
varázslatos képzetekkel,
tündérmesékkel és romantikus
storykkal. Köszönhetően a doom
természetének, ezek a történetek
általában titokzatosak és kudarcot
mesélnek el.(nem hepi end:)).
Zeneileg higgadtabb és álmodozóbb,
mint a többi típus. Gyakran
használtak a női vokálok, a
különböző billentyűs és kiegészítő
hangszerek. Viszont a Gothic
metaltól eltérően, nem annyira
dagályosak és optimisták sem
szeneileg, sem dalszövegileg.
Együttesek: korai The 3rd and the
Mortal, As Divine Grace,
Chalice.
Drone Doom
Ez tipikusan az a kategória, ahol
fel lehet tenni a kérdést: ez még
valóban zene lenne?:P A nehézség és
a lassulás határait még a Funeral
doomon is jóval túl nyomják. Úgy
jellemezhetnénk, mintha a földi
gravitáció zenévé válna vagy ha a
földkéreg mozgását cdre nyomnánk:)
Melódiák kizárva:P
Együttesek: Earth, SUNN
0))), Khanate.
Dark metal
A doom-death-black-darkwave elemek
kevéke. Öngyilkos és kopár
hangzással bír. A zenekarok főként a
black és doom fő sajátosságait
ötvözik: őrült üvöltések és gyors
részek. Általában kevésbé kemény, de
annál kegyetlenebb és öngyilkosabb
jelzőkkel lehetne illetni.
Együttesek: korai Katatonia,
Deinonychus, Bethlehem,
Cultus Sanguine.
Emotional Rock
A
nevéből következtethetően ez már nem
a doom metal alkategóriája, de
többnyire régi-doom bandák tértek át
ebbe a még érzelmesebb típusába a
metal elemek nélküli zenének. Eléggé
szomorú dalok születnek ezen bandák
tolla alól. Tiszta vokálokat
használnak.
Együttesek: új Anathema, új
Katatonia.
Fontos: ezek a gyors elnevezések
azért adódtak, hogy jobban el tudjuk
különíteni a bandákat. A zenekarok
legtöbbje nem szokott ragaszkodni
ezekhez a meghatározásokhoz, sőt,
egyesek még túl is szárnyalják,
túllépnek ezeken a kategóriákon.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.