Diktátor

Animal Metal (1991)

Ha a keleti végek heavy metalja kerül szóba, elsőként a hajdúsági Diktátor neve kell, hogy a hazai rockerek eszébe jusson. Derzsi “Vezér” Bálint idestova három és fél évtizede indította el a zenekart, melynek egyetlen állandó pontja ő maga, aki egy személyben garanciát jelent arra, hogy a mindenkori zenekar hűen prezentálja az Aminal Metalt. Az 1986-os alapítást követő évben az öndefiniáló, Animal Metal című demó kazettával mutatkozott be a csapat. Az akkori mezőnyben szokatlanul terjedelmes, közel egy órányi menetidejű kazetta olyan dalokat rejtett, mint a Kosfejű, a Kőcsirke, a Sátán kutyája, vagy a Macskaszemű ember, melyekkel máig sokan azonosítják a Diktátort. Az utóbbi két szerzemény ráadásul felkerült az országos terjesztést kapott legendás Black and Speed Metál című 1989-es válogatásra, így a magyar rockerek többsége ezekkel a dalokkal ismerte meg a bandát. A csapat az alapvetően heavy metal muzsikájával talán kilógott a kazettán szereplő és az extrémebb vonalon mozgó Atomic, Trepán, Tormentor trió sorából, mégis a válogatástól jobb bemutatkozási lehetőség egy vidéki zenekarnak a hazai vadkapitalizmus kezdetén nem lett volna. Arról nem is beszélve, hogy a válogatáson felbukkant bandák közül egyetlenként épp a Diktátornak, azaz lényegében magának a Vezérnek adatott meg a leghosszabb, lemezek tucatjával szegélyezett zenekari pálya. 

Diktátor a ’90-es évek elején

Az Animal Metal című bemutatkozó lemez sokaknál összemosódik az azonos című demó felvétellel. Kétségtelen a demó és a kazettaalbum dalai közti átfedés, azonban az 1991-es hanganyag “hivatalos” kiadványként, a korabeli viszonyok között normális terjesztéssel jelent meg.A bemutatkozó lemez meghallgatásához a kulcsot maga Bálint adja a hallgató kezébe a negyedszázados jubileumi CD kiadás bookletjében. Mai füllel ennek a párszavas gondolatsornak az ismeretében kell közelíteni a koronghoz, azaz: “Most nem egy tökéletes műt tartól a kezedben, hanem egy tökéletlen kor minden rálátás nélküli valós ábrázolását!“. Az Animal Metal tehát kordokumentum, így értelmetlen összevetni a mai lemezekkel. Aki nem képes ennek tudatában közelíteni hozzá, jobb, ha elkerüli. Ha viszont nem zavar az enyhén “demós” hangzás, az ösztönös, mintsem átgondolt szövegvilág; a CD-t elindítva a magyar metal egyik korai szárnypróbálgatásával ismerkedhetsz meg. Az Aminal Metalt a fiúk “egy békés, vidéki családi házban” rögzítették, a 2006-os CD-s kiadás ugyan kapott egy digitálisan felújított hangzást, de természetesen megmaradt az eredeti kiadvány zsigeri jellege. 

A Diktátor zenekar és Derzsi Bálint neve közé tehát kitehetjük az egyenlőségjelet. Érdekesség, hogy a Vezér a csapat korai időszakában csak az énekért felelt, a bandának Köteles Vitéz Sándor személyében ekkor még külön gitárosa volt. Bálint mellett a Diktátor korai időszakának emblematikus figurája a Tower zenekar révén is ismert Szabó József Emil basszusgitáros (RIP), a debreceni underground közismert alakja volt. Az Animal Metalt elkövető felállás pedig Jagyugy Nagy Sándor dobossal volt teljes. 

A tíz dalt tartalmazó Animal Metal szűk negyven perce hűen tükrözi a ’90-es évek eleje vidéki heavy metaljának életérzését. A nyitó A sátán kutyája egy ökölrázós, együtténeklős nóta. Az Utolsó ítélet középtempós heavy metalja egy hosszabb instrumentális középrészt is kapott, Bálint pedig teljes átéléssel tolmácsolja a végítéletről szóló sorokat. A punkos lendületű, a Di’Anno korszakos Iron Maident megidéző és a lemezborítóról is visszaköszönő Kosfejű rém a Diktátor egyik legismertebb dala. A Nem mehetek el egy epikus hangvételű szerzemény, a dal végigkísérte a csapat pályáját, újabb változata a 2010-es Balladák című gyűjteményen is helyet kapott. A korai Saxon-ra hajazó riffekkel felvértezett Őrjöngő folyó heavy metalja után érkező névadó dal egy speed metalos őrjöngéssel robban be és egy-egy rövidebb kiállástól eltekintve magas fordulatszámon pörög. A Hatalom szövege a rendszerváltás időszakának létbizonytalanságára reflektál, ahogy a Nem lesz jobb semmi is erre a gondolatmenetre lett felfűzve. Az Elsöpri a szemetet a szél szövegében mögöttes gondolatot nem érdemes keresni, a Kőcsirke sorai ezzel ellentétben több síkon is értelmezhetők.

A zenekar az Animal Metal óta eltelt három évtizedben folyamatosan aktív volt, ezidáig tizenhárom nagylemezt tettek le az asztalra, utolsó albumuk 2019-ben jelent meg. A balmazújvárosi bázison pedig formálódik a következő korong, a Diktátor története tehát folytatódik…

(Andris)

május 05.,
május 20.,