A hazai Formorket búcsúkiadványa idén tavasszal jelent meg ötven példányra limitált kazettán. A zenekar ugyanis már három éve nem létezik, pontosan az ezen a felvételen hallható koncert volt az utolsó megmozdulásuk. A fellépés hanganyaga 2018-ban digitális formában már megjelent, azonban a Fekete Terror Productions látott fantáziát az anyagban, így a fizikai formátumok gyűjtői polcra is tehetik ezt a mementót.
Aki nem találkozott még a Formorket nevével, annak elárulom, hogy egy 2003-ban Szerencsről indult black metal formációról van szó, mely az ezredfordulót követő első évtizedben volt igazán aktív, 2007-ben nagylemez is készült, amit tíz év elteltével követett a második teljesértékű hanghordozó, melyet a tagok már a feloszlás tudatában hoztak össze. A duót egyébként a megszámlálhatatlan borsodi bandában érdekelt Ga’eheln dobos és az egyéb instrumentumok mellett az énekért is felelős Saterion (jelenleg a Svoid vezetője) alkották. A banda zenéje a norvég hagyományokon alapuló, orthodox black metal volt.
Érdekesség, hogy a második lemezüket egyetlen nap alatt, 2017 júliusának legvégén rögzítették, a jelen kazettán szereplő felvétel pedig néhány héttel ezután, augusztus közepén készült, az Inner Awakening Fesztiválon. A B. nevű basszusgitárossal kiegészült felállás aznap két-két dalt adott elő a nagylemezekről, illetve felcsendült még a Thus I Have the Labyrinth a 2010-es EP-ről és két feldolgozás is elhangzott. A felvétel kezdő tétele a svéd Craft akkor tizenöt éves második lemeze negyedik nótájának megidézése, a kazetta B – oldala pedig egy másik átdolgozással, a szintén svéd Armagedda „A World Full of Lies” című dalával kezdődik. A keverőpultos hanganyag kapott egy keverést és egy mastert is, így a hangzásba sem lehet belekötni.
A trió mindenféle felvezetés nélkül csap bele a Hidden Under the Skin című Craft nótába, a megszólalás alapján akár stúdiófelvétel is lehetne az anyag. A másodvonalas black metalnál egyébként sem volt soha elvárás a kristálytiszta megszólalás, megjegyzem, hogy a két és fél évtizeddel ezelőtti norvég stúdiófelvételek sem szóltak jobban, mint a Formorket ezen élő anyaga. A rendkívül hosszú, több, mint hét perces Muerte Noir című saját dal bármelyik régi Gorgoroth kiadványon szerepelhetett volna, akár ebben a verzióban is. A dobos Ga’eheln játéka azonban sokkal technikásabb, mint a korai norvég mezőny ütősei többségének produkciója volt. Saterion rikácsolása a jól megszokott torokkínzás, a közönséggel is végig az extrém hangján kommunikál. A Cult of Generis kislemezről elővett Thus I Have the Labyrinth egy újabb, gyors tempójú, zabolátlan black metal tétel, csörömpölő dobokkal és porszívós gitárhangzással. Az eleve gyors témákat sikerült többször is felpörgetni. Az All Soul’s Night egy változatosabb tempójú szerzemény, természetesen ez is alapvetően a sebességre építkezik, de egy nyomasztó középrész is került bele. Aki ismeri az Armageddát, tudja, mit várhat az A World Full of Lies című szerzeménytől. A Formorket tisztességgel eljátssza ezt a kevésbé ismert, eredetileg egy limitált vinyl kislemezen publikált éjfekete tételt. Az utolsó két saját dal pedig ismét a bandától megismert sebességgel pörög.
A kiadótól már megszokott, igényes kiállítású, mélykék-fekete színvilágú kazetta kétpaneles borítója tartalmazza a felvétel rögzítésének adatait és egy, a fellépést megörökítő fényképfelvételt is. A Formorket távozásával egy olyan banda tűnt el a hazai színtérről, mely hűen ápolta a norvég hagyományokat. Kár értük.
Az ajánlót írta: Andris
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.