Criminal Element
Guilty As Charged

butch
2009. január 22.
0
Pontszám
10

Megérkezett a New yorki fattyakból tömörült terrorbrigád első teljes nagylemeze, rablók, csalók, erőszaktevők, üzérek, tévelygők, drogfüggők, elnyomottak, talajvesztettek, aberráltak gyülekező, itt a Criminal Element! A banda ötlete Vince Matthews fejéből pattant ki 2001-bent, mikor még a Dying Fetusban játszott, akárcsak a gitáros Sparky Voyles, ők ketten indították útjára a projektet pár helyi haver társaságában. A főbanda mellett persze nem volt túl sok szabadidejük, így 2005-ig, az első stúdiózásig csak pár koncerttel öregbítették kétes hírüket. Megfordult szedett-vedett soraikban Terrance Hobbs és Derek Boyer (lásd még: Decrepit Birth, Vital Remains, Dying Fetus, vagy a kevésbé nagy nevű Deprecated) is, mindketten a death metal hívők előtt kellőképp ismert Suffocationben jeleskedtek, másodgitáron Joe Cincotta a Catastrophic-ból, ami az Obituarys Trevor Peres másik bandája, illetve egy időre a Suffocationhöz több értelemben is közel álló Pyrexia dobosa, Rob Maresca ült be a bőrök mögé. Ma már Vince-en és Dereken kívül egyikük sincs itt, helyette az ismeretlen gitáros Darin Morris, valamint a Misery Indexből Mark Kloeppel és Adam Jarvis foglalta el a betöltetlen posztokat.

A Criminal Element zenéjét úgy lehet körülírni, hogy van benn némi ’80-as évekbeli thrash (Kreator, Sodom), aztán olyan grindcore csapatok erőteljes lenyomata, mint a Terrorizer, az Assück, vagy a Brutal Truth régebbi / korai dolgai, és legfőképp rengeteg modern death metal hatás – nem meglepő módon a Dying Fetus és a Misery Index juthat első körben eszünkbe róluk. Nagy koncentrációban lelhetők fel a Guilty As Chargedon azok a feszes, technikás, kegyetlenül fűrészelő riffek, melyek szinte szétfeszítik a Killing On Adrenaline, Destroy the Oppostion lemezpárost, de legalább ugyanekkora részt birtokol a Jarviséktól importált brutális vehemencia és a hc-s düh. Jó bandához először is egy jó dobos kell, tartja a nem csekély igazságtartalmú mondás. Adam Jarvis itt aztán igazán elemében van, dinamikus, húzós játéka szinte elviszi a hátán az amúgy sem töketlen zenei anyagot, olyannyira, hogy kifejezetten jólesik egyvégtében akár többször is átpörgetni a lemezt. A Blood Money pisztolylövésekkel és markáns kiállással indító témái rögvest kijelölik a fő sebességtartományt; a szélvész ill. grind tempó alá aztán nem is igen merészkedünk, ennek ellenére a lemez egyáltalán nem nyomja agyon és fárasztja le a hallgatót, ellentétben sok mai brutalizátorral. Kivétel nélkül minden dal telitalálat, okosan megírt, gyilkos váltásokra, horzsoló riffekre és a durva tartományokon belül változatosan kalandozó énekre épülnek, tölteléknek nincs helye köztük, dallamokat pedig maximum a szólóknál kereshetünk. A kíméletlen Smash And Grab tömény reszelése, a hc-sebb Murder One, vagy az alig egyperces Snitch Bitch Homicide pengeéles kaszálása hibátlan darabok, de bármelyik dalt említhetném, mind feszes, masszív és féktelen, nehéz lenne csak egyet kiragadni, s igazságtalan is a többivel szemben. A Dying Fetus stílusát legjobban az Unjust Incarcerationben közelítjük meg, ahol vendégként John Gallagher ereszti ki egy vemhes anyakoca minden báját magában rejtő, jól ismert gyomortájéki böfögését, de a Habitual Offenderben is felbukkan angyali szopránja, s pár szólót is elereget. A banda a debüt előtt két kislemezt adott ki (Criminally Contaminated és Career Criminal), melyek közül nekem csak az utóbbihoz volt szerencsém, de minden tekintetben történt előrelépés hozzá képest; főleg a hangzás terén. El kell felejteni a mai agyoncsiszolt, polírozott felvételeket, a megszólalás annál vékonyabb, szárazabb, egyenesen a kilencvenes évek elejébe repít vissza. Nem tudom, mennyit agyaltak rajt, de minden elismerésem. A szövegek értelmesek, nem csak magát a bűnt ábrázolják, de az odavezető utat, körülményeket, a felelősség kérdéseit is elég mélyen boncolgatják, továbbá a booklet úgy lett kivitelezve, mintha rendőrségi aktákat lapoznánk, nagyon mutatós és ötletes.

A lemez digipack változata még két feldolgozást rejt: a középtempós, egyszerű riffekre épülő Pounding Metal a kanadai thrash / speed metalos Exciter zöngéje 1984-ből, s stílusilag kilóg a saját szerzemények közül, de jó kis old school feeling, míg az Angry Neurotic Catholic eredetije a Type O Negative-os Pete Steele lázító crossover thrash / hc bandájától, a Carnivore-tól származik, ami már jobban közelíti világukat.

Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.
Armada Tour 2024 Armada Tour 2024
September 20.