Sunn O)))
Black One

(2005)
2005. november 16.
0
Pontszám
-

Volt már egy anyagom tőlük (Flight of the Behemoth), de nem keltette fel nagyon az érdeklődésem. Annyit érdemes tudni a zenekarról, hogy egy projekt, a tagjai amerikai zenészek tudtommal, akiknek láthatólag kevés egyéb elfoglaltságuk van, noha más bandákban is játszanak.
A stílust valóban nehéz megfejteni, mivel a hangszereikből (és számítógépből) rondábbnál rondább hangokat csiholnak ki, bár ha mégis be akarjuk nyomorgatni jelenkorunk valamely műfajába, akkor azt mondanám, hogy apokaliptikus hangulatú industrial/doom metalt hallunk. Ezt ilyenformán nehéz elképzelni, na és ekkor jön a pillanat, hogy ezt bizony már csak ilyetén kuriózumértéke miatt is meg kell hallgatni. Visszatérve az első gondolatra, nem szereztem volna be az új lemezt, ha nem olvastam volna a számok között a több mint negyedóra hosszú Báthory Erzsébetet. Ez a zenekar másik meglepetése, hogy Csihar Attila is részt vesz benne totálisan eltorzított vokáljaival, amint tette azt már egy (vagy több??) kiadáson is.

Amit hallani: nyers recsegések, amik valamikor gitárból jöttek; mélyebb recsegések, amikkel a basszusgitárt tudom összekötni, Attila totális „éneke”, ami olykor alig felismerhető, és … És hirtelen mást nem tudok mondani. Dobot a maga primitív valójában nem hallani, így a zenének ritmusa nem igazán van, bár kétségtelen, hogy az akusztikus hangulatkeltés (amit számítógépnek hiszek) remekül működik, így egyfajta lüktetést ad a világvégi atmoszféra mellett. Hopp! És it jut eszembe a Setét Torony Stephen Kingtől. Egyik (talán több) részében is említik a New Yorkban ügyködő zenészt, aki a fűrészt egy vonóval kelti életre, ezzel terrorizálva a park járókelőit. Nos a Black One hasonló jellegű.

Ja és majd elfelejtettem! Mindjárt a harmadik szám, a Cursed Realms (Of The Winterdemons). Igen igen, az Immortal is készített ilyen névvel nótát az egyik kedvenc albumomra, a Battles in the North-ra. Azért írok ilyen nyakatekerten, mert a kettőnek első hallásra semmi köze egymáshoz, meg másodikra sem, természetesen, de mégis egyfajta agybeteg „feldolgozásról” lehet szó, amit talán a szövegek részletes megfigyelésével alá is tudnék támasztani, de ezt meghagyom későbbre.


Nekifutottam dalszöveggel a kezemben, és láss csodát! FELDOLGOZÁS. Bár zeneileg tekintélyesen elrugaszkodott az eredetitől (4 perc kontra 10).

Igazából nehéz erről bármit is írni, de ha a profán szemléletemre hagyatkozom, akkor azt kell mondjam, a hallgatása nem igazán hozott lázba. Hogy miért? Nem azért mert maratoni hossza miatt túlontúl unalmas lenne, inkább ellenkezőleg. A „témák” gyakorta baromira disszonánsak, egynémely hang-orkánt, ami elsőre bombaként robban, alig lehet kiállni, legfeljebb betapasztott füllel. Ami külön feldobott, hogy a több mint egy óra, nem ólomléptekkel telt el, hanem sokkal hamarább mint gondoltam volna.

És megint egy érdekesség: a beszédes CandleGoat című szám elején tisztán hallani a gitárt pár másodpercig… majd fülsértő robajjal tudjuk meg, hogy ez még mindig Sunn O))). Ugyanez történik a Cry For The Weeper tizenegyedik perce tájékán majd azt követően fel-felbukkanva.

És már a végéhez is értem. És legalább annyira nem tudom miért is lett Báthory Erzsébet az mi, mint a többinél. Bár a halálsikolyok elég meggyőzőek úgy tíz perctől fogva. Talán a grófnő áldozatai, vagy nemtudom. Aztán egy skálázás, néhány fújás a vadászkürtől meg a repülőgép landolása. De pont ez a szép benne.

Tény, hogy még ma is nagyon egyedi a zenének ez a fajta megközelítése. Aki vevő a szélsőségekre (akárcsak én), az nyugodtan próbálja ki, de headbangre ne számítson, ugyanis ez megint egy hangulati zene, ami talán háttérzenének a legmegfelelőbb unalmas délutánok hatványozására. 🙂 (Esetleg matek metalosoknak fejhallgatóval kiszedni az akkordokat – hehe)

Dreki Ferdhast Tour 2024 Dreki Ferdhast Tour 2024
September 09.
Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.