Virus
Agent That Shapes The Desert

(Dupicate Records • 2011)
baathory
2012. március 10.
0
Pontszám
8.8
Nos, elsőre úgy gondoltam, hogy egy furcsa lemezzel állnék elő; furcsasága leginkább abban nyilvánul meg, hogy egyáltalán nem akarja, hogy szeresd. Sőt, küzd ellene. Bennem legalábbis ezt a benyomást keltette, mert ha Czral különleges orgánumát még sikerül is megszokni, a disszonáns gitár ellen az ember agya akkor is tiltakozik, ha letagadja.. ja, de én most kedvet csinálok az Agent That Shapes The Deserthez.
Szóval van nekünk egy Virus nevű zenekarunk Magyarországon, de ez nem az, és ugyanezt metal archives szerint elmondhatják magukról az ausztrálok, a brazilok, a csehek, a britek, a kanadaiak és a japánok is. Ez ugyanis a norvég, akik a kreativitásukat nem a névválasztáskor élték ki.
A királyi többes alkalmazása kis túlzás, mert a zenekar összesen kéttagú. Tartalmaz egy dobost Einar Sjursø személyében (aki egyben a Beyond Dawn ütőse, és egy halom zenekar exe, ezek közül itt bőven elég a Ved Buens Ende-t megemlíteni), de a vírus fő hordozója Czral, alias Carl-Michael Eide; ő itt a számok írója és hangszerek terén a mindenes. Ez talán azért lehet érdekes, mert előmenetelét tekintve ő is dobos volt, de ebben a zenekarban ezt a tehetségét sosem kamatoztatta, ami 2005 óta indokolható azzal, hogy kipottyant az ötödikről, és a lábai használhatatlanok, no de előtte?

Korábbi zenekarainak többé-kevésbé érezhető a hatása a Virus zenéjén. Emberünk ugyanis tagja volt olyan zenekaroknak, mint az Ulver, a Satyricon, a Void, a Cadaver, a Nattefrost, az Infernö, a Dødheimsgard, valamint jelenleg is aktív az Aura Noirban. De a lényeg: a Ved Buens Ende.
Ez egy nagyszerű avantgarde black metal zenekar volt, ami azonban egyetlen album kiadása után feloszlott 1997-ben, hogy 2006-ban újraalakuljon, majd 2007-ben érdemi eredmény nélkül megint szétmenjen, ezúttal talán végleg. Ennek folytatása a Virus, bár nem egyenes ági leszármazott, mert ez nem black metal, sőt talán nem is metal; egyedül a hangulat az, ami a két zenekart összeköti, ami pedig Czral személyiségéből fakad.

Számomra rejtély maradt a basszeros személye és szerepe a zenekarban; képeken hárman vannak, de a különböző lemezekre a sávot feljátszó név nem ugyanaz, szóval ezen a poszton talán nincs állandó személy. Feltételezem ezt is Czral írja, mert a három lemezen annyira hasonló a témák modora, hogy nem akarom elhinni, hogy különböző emberek szellemi termékei lennének. Azért nem mindegy, mert a Virus zenéjében domináns ez a sokszor aljasmód háttérbe szorított hangszer; alighanem ez az oka, hogy belopták magukat a szívembe.

Az Agent That Shapes The Desert a banda harmadik stúdió albuma 9 számmal, háromnegyed órában. A hangzás igencsak egyedi, de ha párhuzamokat kellene említeni, az Arcturus és a Vulture Industries jutna eszembe. Utóbbi inkább időben utaztatta valahová vissza a becses hallgatót, míg a Virus térben teszi ezt meg, a pontos hely lényegtelen, csak az biztos, hogy valahová, ahol sivatag van, végtelen homok, izzó napsütés és esetleg egy-két állati csontváz, amik néha békében nyugosznak az enyészetben, máskor azonban őrült táncot lejtenek. Olyanokra tessék gondolni, mint Dali elefántjai, nekem úgy általában az ő képi világa ugrott be erről a zenéről.
A hangszeres játék hátborzongatóan szuggesztív, Czral pedig sámánszerű vokáljával pluszban beindítja az emberben a vizuális ingereket (ahogy ezt műveli, arról néha Jim Morrison ugrott be, de azért ne essünk túlzásokba..).

Kimagasló, nagy pillanatokat nem tudok kiemelni, egyetlen látomásszerű folyamat az egész; tehát egyben érdemes hallgatni. Személyes kedvencem a Chromium Sun – Red Desert Sun kettős; előbbi a legpörgősebb és energikusabb szám a lemezen, míg az utóbbit nyitó fémes gitárhang kb. úgy hasít az ember fülébe, ahogy a tűző nap kínozhatja a haldoklót a sivatagban. Az ezt követő Furnace Creek egy kisebb intermezzo félidőben, amelyben egy könnyed bőgőtéma ismétlődik újra meg újra, a baljós hangulatot keltő gitár nélkül egész vidám darab lenne, de nem lehet az, fel kell vezetni a leghosszabb, legösszetettebb és legnyomasztóbb Dead Cities of Syriát. Még megemlíteném a zárótételt, messze a legbarátságosabb szám a lemezen, ilyen furcsaságok vannak benne, mint refrén, sőt egy rövidke vendégszerep erejéig hallhatjuk Garmot (Ulver) is énekelni, bizony, úgyhogy kedvcsinálásnak mindenképpen ezt mutatom meg.



Nem tudnám megmondani, kinek ajánlom ezt a lemezt; megosztó hatása garantált: lesznek sokan, akik szerint tűzre való szemét, és lesznek kevesen, akik számára zseniális. Egy próbát megér, ha nyitott vagy sok mindenre, élénk a fantáziád, szereted a nyomott hangulatot, jól tűröd a szélsőségeket, és főleg: ha szeretnéd úgy érezni magad, mint a megkísértett Szent Antal Dali festményén.

Hexvessel Hexvessel
április 24.