Naam
Kingdom

(Tee Pee Records • 2009)
Győr Sándor
2013. május 13.
0
Pontszám
8
A Naam zenekarral eddig elkerültük egymást, de a közelgő koncert ráirányította a figyelmem a Brooklyn-i csapatra. Kezdjük is talán a bemutatással.


2008-ban alakult a négyes (John Bundy – basszusgitár, ének, Eli Pizzuto – dob, Ryan Lugar – gitár, ének, John Weingarten – billentyűsök) önnön stílusát modern psychedeliaként, kedvenc adatbázisunk (Metal-Archives, mi más) viszont doom/stonerként határozza meg. Azt kell mondjam, mind megállja valamelyest a helyét, s az igazság valahol ezek metszéspontján van. A banda ezen írás tárgyát követően még ugyanabban az évben kijött a bemutatkozó nagylemezzel is, aminek nemes egyszerűséggel csak a Naam nevet adták.
Az biztos, hogy hisznek a folyamatos jelenlétben, mert 2011-ben és 2012-ben is jelentkeztek egy-egy EP-vel. Előbb egy két számot tartalmazó Nirvana Covers-re hallgató anyaggal (a Drain You és a Pennyroyal Tea hallható rajta), majd ezt követően a The Ballad of the Starchild anyag jött ki. Ezen mutatkozott be a billentyűs John Weingarten. Ezeket ugyan nem ismerem, de a Kingdom alapján érdemes egy kis energiát a keresésbe fektetni úgy gondolom.


A három számot rejtő Kingdom c. EP-jük 2009-ben jött ki. Ez volt a csapat bemutatkozása, s meg kell hagyni, erősre sikerült. Nem is csoda, hogy ez az anyag mára már csak digitálisan szerezhető be, a bakelit változat elfogyott. A friss anyagról, a hamarosan érkező Vow-ról, majd boymester kolléga tollából fogtok olvasni nemsokára.
Az EP hossza bő 23 perc. Tehát nem rövid témákkal van dolga annak, aki belemerül Naam-ék világába. A kislemezt záró címadó tétel kiteszi az anyag felét, de a legrövidebb szám, a nyitó Skyling Slip is öt perc fölötti.

A zenét leginkább a Kyuss-hoz hasonlítanám annyi kitétellel, hogy az énekesek (abban, hogy hol énekel Bandy és hol Lugar bizonytalan vagyok) hangja nekem jobban fekszik, mint John Garcia-é. A bőgő hangzása viszont egyértelműen a desert rockereket idézi számomra. A dal második felében megjelenő billentyűsök a pszichedelia felé billentik a mérleget.

Ez a hangulat aztán megmarad a továbbiakban is. Természetesen nem maradhat el a Black Sabbath nevének emlegetése sem, de véleményem szerint Iommiékon túl Hendrix és a Led Zeppelin emlegetése sem hülyeség velük kapcsolatban. Hogy csak a legnagyobb neveket említsem.
A Fever It Fire-ban énekileg már nem kizárólag Garcia ugrik be, sokkal inkább Robert Plantet érzem dominánsnak. Nyerő párosítás! Itt a bőgő sem annyira hangsúlyos, mint a kezdő dalban, de nem is szorul háttérbe. Sokkal fontosabb, vagy inkább jobban előtérbe kerül a gitár.
 


A címadó tétel a maga majd’ tizenkét percével a pszichedelia előtt adózik. Biztosan erős fűszag terjenghetett a próbateremben, amikor megírták. A Kyuss-tól megszokott sivatagi feeling is érzik, de elkalandoznak még erre-arra. Például ősrock, de akár okkult rocknak nevezhető fordulatokat is hallani vélek. Tud valamit ez a négyes, ami miatt szerintem érdemes június 7-én a Trafik klubot meglátogatni.

De erről meggyőződhettek, hisz meghallgatható a teljes EP:

<a href=”http://kingdomofnaam.bandcamp.com/album/kingdom-ep-original”>Kingdom EP (original) by Naam</a>
Amit mindenképp kiemelnék még az a borítógrafika. Ez a kép, az angyallal, ami a völgyben lévő város felé irányít egy másik alakot valahogy eltalálta a lemez hangulatát, erősíti azt.

A másik pedig, a a dalokhoz maximálisan passzoló, jó vastag analóg hangzás. Ha élőben így szólnak, azt hiszem maximális élményben részesítik és messzire repítik a közönséget. Hát még, ha megfelelő fényekkel fokozzák a hatást!
A banda felkerült a megnézendő csapatok listájára. Javaslom nektek is!
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.
Armada Tour 2024 Armada Tour 2024
September 20.