
Iszonyatosan nagy rögöket gurított az élet az IXXI negyedik nagylemezének munkálatai elé, ami bizton állíthatom, hogy alapjaiban rengette meg a csapatot is, nem csak a lemezmunkálatokat. A 2009-es Elect Darkness után már a nemzetközi black metal térképen is előkelő helyet megszerző banda úgy tűnt, hogy megállíthatatlan. Azonban a sors, az egyik alapító és oszlopos tag, ideológiai iránytű, Jonas Bergquist értelmetlen halálával mást diktált, mint amit az élet sejtetni engedett. Jonas, azaz művésznevén Nattdal (Lifeloverben – “B”) mindösszesen 25 évet élhetett meg. 25 évének aktív zenészi évei alatt a Lifelovernek megszületett négy kiváló nagylemeze, az IXXI három nagylemezzel gazdagodott általa, még az Ondskapt is profitált Jonas tehetségéből gitárosi és grafikusi munkájának köszönhetően.

Alapvető kérdésként merült fel bennem, hogy Nattdal elvesztése és Totalscorn kiválása mennyiben befolyásolja a már kialakult IXXI hangzásképet, vagy máshonnan nézve, mennyire lesz képes az alapjaiban megrendült csapat megtartani az identitását. A válasz egy határozott: “részben”. Alapvető hangzásbeli változás, hogy az új torok, Outlaw orgánuma sokkal konszolidáltabb, mélyebb tónusú és összességében halgatóbarátabb, mint Totalscorn átmetszett torokból bugyborékoló pokoljárása volt. Az persze szubjektív, hogy ez a hangzásbeli változás előny-e vagy hátrány. Egy biztos, könnyebben hallgatható. A másik alapvető változás természetesen a gitártémákban keresendő, hiszen érezhetően kiveszett a Nattdal képviselte Darkthronos, Thornsos, mondhatjuk szélsőségesen autentikus érzésvilág és hozzáállás a zenéből. Ennek helyét egy teltebb, inkább a skandináv és lengyel black/death-re jellemző hangulat vette át. Természetesen a groove-os középtempós megközelítés megmaradt és így is sikerült szinte mindegyik tételbe belevarázsolni emlékezetes és ötletes megoldásokat. Azonban az összkép most sokkal komorabb, úgy Behemothos értelemben. A black’n’rollos, punkosabb, heavy metalosabb megközelítés Nattdallal együtt veszett ki az IXXI zenei tárházából.

Összességében egy komorabb, szikárabb, könnyebben megfogható és keretek között kezelhető irányba mozdították el a körülmények a csapat zenéjét, ami talán egyben minden eddiginél könnyebben befogadhatóbbá is vált. Azonban igazságtalanság lenne nem kiemelni azt is, hogy mennyire hallani és érezni a végeredményen Nattdal hiányát, amit Acerbus tisztelettel töltött fel saját megoldásokkal. Természetesen ezt a hiányérzetet bárki orvosolhatja a már kőbe vésett Nattdal lemezek újrahallgatásával. Az IXXI pedig túlélt és talpra állt, tisztességesen helyt állt. Ajánlott mű, csak haladóknak!
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.