Avantasia
The Scarecrow

snecy
2008. március 3.
0
Pontszám
7

Szinte még “meg sem száradt a tinta” a tavaly év végén kiadott két, felvezetőnek szánt terebélyes kislemezen (Lost in Space Part I-II, melyek igazából mindenre jók voltak, csak arra nem hogy meghozzák az ember étvágyát,csupa átlagos tucatdal rengetegszer hallott témákkal,de inkább kimondom: a monumentalitás érzésének sugallása inkább egyszerű pénzhajhászatként bukik ki), máris itt van Tobias Sammet-ék legújabb munkája, a The Scarecrow című konceptalbum.












Eléggé fut a szekér manapság az Avantasia alatt valljuk be, ez főleg annak fényében furcsa, hogy néhány évvel ezelőtt magabiztosan állította Sammet, hogy márpedig a Metal Opera Part 1-2 nem fog trilógiává bővülni, aztán nesze neked, egymást érik mostanában a kiadványaik, az elvárások pedig magasak, csakúgy mint eddig.
Magára a zenekar bemutatására ezúttal nem térnék ki hosszabban, hiszen remélhetőleg mindenki jól tudja hogy a már említett úiember a német power/speed metalos Edguy énekese, az Avantasia pedig egy olyan koncepcióval létrejött project, melyben rengeteg ismert vendégzenész szerepeltetésén van a hangsúly tulajdonképpen, ebből a szempontból a hagyományoknak megfelelően ezúttal is sztárparádét kapunk, ízelítőnek említenék is néhányat:


A dobok mögött a Kiss-es Eric Singert vélhetjük felfedezni, emellett énekesi fronton tiszteletét teszi nekünk az ex-Masterplan-os Jorn Lande, valamint a ’86-tól ’93-ig a Helloween kötelékében szereplő Michael Kiske, de szerepet vállal még Alice Cooper és Kai Hansen is, azaz majdnem mindenki aki számít. Külön-külön sem nyeretlen kétévesek ezek a fickók, pláne még így együtt..




Mint már azt a felvezetőben említettem, a Scarecrow esetében egy konceptalbumról van szó, mely igazából abszolút elrugaszkodik a korábbi Avantasia lemezek világától, hogy a mai rideg jelenbe kalauzoljon minket, ahol egy Madárijesztőnek gúnyolt figura áll a középpontban, a különféle karaktereket pedig nem meglepő módon más és más énekesek fogják előadni.










A kezdő Twisted Mind-ban rögtön képet is kapunk arról, mire is számíthatunk ezen a lemezen;
Nagyívű, megadallamosan fogós énektémák, Hard Rockosan rádióbarát dallamok amik ránk várnak.
Nem rossz, nem rossz amit a nyitó tételben az arcunkba kapunk, ám igazából semmi emlékezetes nincs benne, de tulajdonképpen a jónak mondható énektéma bőven megmenti még a dalt.


A korong egyértelműen legnagyobb ütőkártyája és egyben csúcspontja a lemez címét szolgáltató több mint tíz perces epikus szerzemény The Scarecrow, mely egy brutálisan hangulatos folk-jellegű bevezetővel indít amire tuti hogy odafigyelünk, konkrétan talán a steptánc odacsapósabb lépéseihez tudnám hasonlítani, mindenesetre tényleg megnyerő….A későbbiek során ezek a népies motívumok sokszor vissza fognak még térni, hiszen a szám nagyrésze erre az alapdallamra épül. Sammetet ezúttal az aranytorkú Jorn Lande segíti ki az énektémák terén, amit ők ketten összehoznak, az maga a hard rock életérzés megtestesítése egyenesen a 80-as évekből. Kétségkívül remek dalról van szó kivételesen jó zenészi teljesítménnyel, ám igazából felesleges volt ennyire hosszúra nyújtani, mert miután az első néhány percben mindent eljátszanak, a dal második felére nem marad más, mint a hiányérzetet keltő üresjárat.
Az Another Angel Down már ismerős lehet a kislemezekről, egy szélsebesen virgázó igazi power-szerzeményről van szó melyben Jorn Lande hozza a kötelezőt, igaz nem túl meggyőzően, viszont maga a szám bármelyik Edguy korongra felférhetne.
A sötétebb hangulatú The Toy Master-ben feltűnik Alice Cooper is az ő érces hangjával, kuriózumnak elmegy, de azért ezeken az énektémákon még dolgozhattak volna egy pöttyet. Kapunk még egy testesebb szólót is úgy négy perc tájékán.
A lemezt záró Lost in Space-t szintén sokan ismerhetik már az EP-ről, ez tulajdonképpen egy a többi daltól eltérően jóval szomorúbb és líraibb dal, véleményem szerint mindenképp egy erős zárása ennek a felemásra sikerült lemeznek.











Nehéz úgy igazából eldönteni hogy most az ember hányadán is álljon ezzel a lemezzel. Egyértelműen erősebb dalok sorakoznak a Madárijesztőn a tavalyi dupla Lost in Space c. kiadványhoz képest,ám az is nyilvánvaló, hogy ezek a dalok semmi esetre sem fognak olyan kultikus magasságig emelkedni, mint az tapasztalható volt annak idején a Metal Opera Pt 1-2 dalai esetében. Nem tudnék semmi olyat véres kardként felmutatni, amitől ez a lemez nem működik, de valahogy úgy érzem hogy kórosan kevés rajta az igazán ütős szerzemény, és ezen még a kétségkívül nívós vendégzenészek sem tudnak segíteni.






Hivatalos Honlap

Combichrist, Megaherz Combichrist, Megaherz
szeptember 25.
Vinnie Moore Vinnie Moore
szeptember 26.
Liturgy, Áron Porteleki Liturgy, Áron Porteleki
szeptember 26.
IHE Slam Party IHE Slam Party
szeptember 27.