Amikor először meghallottam a Cruciamentum zenéjét, azonnal felcsillant a szemem, mert felismertem azt a hozzáállást, amellyel (szerintem) a leginkább érdemes death metalt játszani. Hirtelenjében el is csodálkoztam azon, hogy a laikus szemmel egyformának tűnő hörgő-morgó zenék között komplett stílusokat képes elkülöníteni az erre érzékeny fül. Nem elég, hogy a death metal evolúciós majma több ágon indult fejlődésnek, eltérő jellemvonásokkal taposva magának önálló utat, még a legkülönbözőbb zenei trendekkel is frigyre kelt, hogy az utódok önmagukban is külön műfajt képviseljenek. Ráadásul olyan mértékben térnek el egymástól, hogy bizonyos death metalnak nevezett anyagokra jóformán a kezemet sem teszem rá, míg ugyanezen gyűjtőnév alatt fogant társaikat az egekig magasztalom. Ilyenkor kerül említésre a hangzás, a hangszerelés és a zene minden egyéb aspektusa, ám olykor még a pontosításokkal együtt sem könnyű megmagyarázni, hogy ugyanazon műfajon belül miért szimpatikusabb az egyik mellékág a másiknál. Azért sem könnyű erre egyszerűen válaszolni, mert, ugyebár, egyénenként eltérő tényezők is bonyolítják a képletet: vérmérséklettől elkezdve, elveken át, a pillanatnyi lelkiállapotig, minden közrejátszik.
Némely régisulis death metalt játszó zenekar esetében — amely stílust egyébként kedvelem — kezdem azt érezni, hogy maga a zene már szinte barátságos, ártalmatlan, sőt néha még vidám is. Vizuális típus lévén, kedvesen mosolygó zenészeket látok magam előtt, akik békésen iszogatják a dobozos sört, és örömittasan, lazán nyomatják az old-schoolt egy fűszagú próbateremben. Én nem ezt akarom látni magam előtt, amikor death metalt hallgatok. Én elvárom, hogy a zenéből sugárzó fenyegető veszélytől kiverjen a víz, hogy a gitárharmóniák forgószélként seperjenek végig rajtam, de ugyanakkor meg tudjak bennük kapaszkodni, hogy az orkánnal eggyé válva tapasztalhassam meg az emberfeletti erőt. A dallamok, szólók fekete gőzként törjenek elő a félelem lakta kráterekből, hogy úgy érezzem, megfertőznek mindent, ami él és mozog. El akarom hinni, hogy valóban eljött a vég, és a világra örök sötétség borul.
<a href=”http://profoundlorerecords.bandcamp.com/album/charnel-passages”>Charnel Passages by CRUCIAMENTUM</a>
Az album lassan bontakozik ki, úgyhogy óva intenék mindenkit attól, hogy első hallgatás után ítélkezzen. A szerzemények idővel mind elkülönülnek, felismerhetővé válnak, és szerkezetük gördülékeny mivolta okán, erényei egyre jobban kidomborodnak. A The Conquered Sun rövid intrója után, fullasztó párát szitáló fellegek tornyosulnak körénk, határozott, kimért tempóban. A disszonáns harmóniák időnként visszatérnek, és még a dal vége felé is újabb kiváló riffek bukkannak fel. Az egyik kedvencem a Necrophagous Communion, amely dalt hallgatva szinte megrohamoznak az érzések. Ebben a szerzeményben akad egy olyan rész, amely pillanatokra a Dead Congregation Promulgation Of The Fall lemezének címadóját juttatja eszembe, míg egy következő pillanatban a Chapel Of Ghouls ugrik be a Morbid Angeltől. A záró tétel súlyos riffjeire még a német Doomedra jellemző dallamokból is átkúszik néhány. A lemezen egyébként előkerül a szintetizátor is, de alig észrevehető módon, kizárólag a háttérben meghúzódva, hangulatfestő szerepben, ahogyan a Morbid Angel is alkalmazta. A kétlábdobbal kísért középtempós, vagy annál lassabb témák megállíthatatlan veszély közeledtét sugallják, míg a kíméletlen szélvészgyors részek a semmire és senkire tekintettel nem lévő pusztítás hangjait rögzítik. Minden dalban van valami, ami emlékezetessé teszi azt, viszont az albumot egységesen belepi egy fátyolszerű baljós előérzet, amely bár nyugtalanító, mégis vonzza az embert.
<a href=”http://profoundlorerecords.bandcamp.com/album/charnel-passages”>Charnel Passages by CRUCIAMENTUM</a>
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.