Kvaen
The Great Below (2022)

Három évvel ezelőtt, 2019-ben a svéd underground metal szcéna egyik multihangszerese, Jakob Björnfot talán még maga sem sejtette, hogy Kvaen névre keresztelt projektje 2022-ben már a második zseniális lemezzel fogja megörvendeztetni a mindig újdonságokra éhes, metal zene iránt érdeklődő embereket. Én általában nem rajongok túlzottan az egyszemélyes zenei formációkért, de amikor először végighallgattam a 2020-ban megjelent The Funeral Pyre című első albumot, bizony hamar ledobtam az ékszíjat, hiszen olyan, nem mindennapi alkotással ismerkedhettem meg, melynek hatására revideálnom kellett a mondat elején tett kijelentésemet. Ugyanis az az album szinte tökéletes – sodró lendületű, magával ragadó, letaglózó.

Fentiek tudatában izgatottan vártam ez év március 25-ét, amikor is napvilágot látott a Kvaen aktuális lemezismertetőm tárgyát képező The Great Below című második nagylemeze. Már az első hangoknál sejtettem, hogy a csalódás ezúttal is teljes mértékben kizárt, mert amit az album hallgatása közben megtapasztaltam, teljes elégedettségre adhat okot. Ugyanis a lemez mind a nyolc tétele remek pagan-, viking hatásokkal felvértezett black metal szerzeményeket tartalmaz. Olyan stílusban előadott remek dalokat, melyek igazán elismerésre méltók.

Amint azt említettem volt, a Kvaen egy egyszemélyes zenei formáció. Ezúttal azonban olyan neves zenészek vendégszereplésével kerültek felvételre az egyes tételek, mint például Jeff Loomis (ex-Nevermore, Arch Enemy), aki a címadó dalhoz szolgáltatta méltán híres szólójátékát, Fredrik Andersson dobos (ex-Amon Amarth), aki a koncerteken fogja a bőröket püfölni, vagy éppen Mike Wead (King Diamond stb.), aki a Damnations Jaw című dalban pakol oda egy király szólót, hogy csak a legnevesebbeket említsem. Ezen kívül számos vendég szerepel még az albumon, akik hangszereket szólaltatnak meg (harmonika, zongora), vagy éppen hangjukkal színesítik a vokális részeket.

Az album ellentmondást nem tűrő módon nyit a Cauldron of Plagues címet viselő tétellel, melynek hallgatása során azonnal betekintést nyerhetünk a Kvaen egyedi zenei világába – a svéd recept által fémjelzett zenei ösvényen haladva, finoman fűszerezve, minden egyes dal egy igazi gyöngyszem! A már említett címadó dalra a stúdióban készült videóklip megtekintése során ti is meggyőződhettek arról, milyen zseniális zenészekkel, és milyen zseniális művel is van dolgunk!

A szövegek témáját tekintve leginkább a pogányság, a természet mindent felülmúló ereje előtti főhajtás, és a háborúk keltette érzelmek dominálnak. Ugyanakkor tetten érhetők a teljes kilátástalanság, és a halál iránti vágyakozás mélyen, legbelül gyökerező érzéseit formába öntő szövegek is. Az In Silence című dalban például Jakob ekképpen fogalmaz:

„Túl sokáig jártam ezen a földön.

Az utamnak már sok holddal ezelőtt véget kellett volna érnie.

Gyász, kétségbeesés és fájdalom az egyetlen emlék, ami maradt.

Elhagyott a múltam szelleme, elégettem az összes levelet.

Már csak egy híd maradt, amin át kell kelnem.”

Nekem tetszik a teljes anyag, de én úgy vélem, az igazán nagy durranások a lemez második felén vannak. Hogy ez tudatos lépés volt-e a sorrend megszerkesztésekor, azt nem tudom, de szerintem a Sulphur Fire című tétel a zenekar saját himnuszaként is aposztrofálható – legalábbis többszöri meghallgatás után nekem ez a dal lett a kedvencem. Ebben ugyanis minden olyan jellegzetesség megtalálható, ami a Kvaen zenéjét igazán jellemzi: szélvészgyors témák, csodálatos szóló, acsarkodó károgás, és magukkal ragadó dallamok. Hasonlóképpen tudnék vélekedni a Your Mighty Has Fallen-ről is – annyira precíz, annyira brutális és felemelő, hogy a hallgatása közben összefolyik az ember szájában a nyál. Ez a dal továbbá koncert kedvenccé is kinőheti magát, mert hatalmasat lehet rá tombolni. Tudatosan, remekül felépített kompozíció, fogós témák, szinte dúdolható dallamok jellemzik.

Az albumot záró tétel, nevezetesen a The Fire Within Him Burns egy rövid, zongorán előadott intro-val kezdődik, hogy utána átadja a terepet a már jól megszokott, és az előzőekben hallottak alapján hőn áhított, viharos lendületű dalfolyamnak. A dalt, és ezzel együtt a teljes albumot szintén egy csodás zongorajáték vezeti le, de mihelyt minden elcsendesül, óriási késztetést érzel majd, hogy elölről meghallgasd a teljes lemezt!

Hála az égnek számos olyan művésszel áldotta meg a sors a zenei világot, mint amilyen Jakob Björnfot. Számunkra pedig óriási szerencse, hogy ő a tehetségét és a kvalitásait az underground metal palettáján kamatoztatja, és olyan mesterművekkel ajándékozza meg a rajongókat, mint amilyenek az eddig megjelent két albumon sorjáznak. Aki eddig nem találkozott a Kvaen zenéjével, annak ajánlom, hogy mindenképpen hallgassa meg a már említett The Funeral Pyre című debütálást, de persze az sem gond, ha a The Great Below-val kezdi az ismerkedést, mert bízvást állíthatom, hogy mindkét lemez minőségi black metal-t tartalmaz. A frissen megjelent album pár héttel ezelőtt szerepelt a Fémforgács Hangpróba rovatában is, ahol – egyáltalán nem meglepő módon – első helyen végzett. Az akkori pontozás alkalmával többekkel egyetemben kilenc ponttal értékeltem a lemezt, de az azóta eltelt időben tíz pontosra hallgattam! Tegyetek így ti is! Kellemes időtöltést!