Spotify vs. Century Media

Jöjjön ismét egy aktuális hír a napról napra változó zeneipar vergődéséről, a téma ezúttal a Spotify. Aki nem ismerné, ez egy svéd kezdeményezés, mely online streamként kínál több, mint 13 millió dalt, másolásvédelemmel, legálisan. A zenéhez a felhasználók több „csomagban” férhetnek hozzá, az ingyenes felhasználóknak reklámokat kell „elviselniük”, de ezt kiküszöbölően létezik a havi átalánydíjas konstrukció is. Ne nagy összegekre gondoljatok, semmiképp az iTunes által forszírozott számonként ~200 Ft-os összegre, az unlimited csomag havidíja pl. kb. ~1500 Ft. A kiadók/zenészek (szerződéstől függően) a reklámokból és a havidíjakból befolyt összegből részesülnek, annak az arányában, hogy melyik felhasználó épp miből mennyit hallgatott az adott időszakban. Jól hangzik? Bár ez végülis mindegy is, Magyarországon a szolgáltatás jelenleg (még?) nem elérhető. Megjegyzés: érzitek a fenti modellben a kiadók szerepét?

A világ egyik legnagyobb független metal kiadója, a Century Media kiadványai is jelen voltak a Spotify-on, egészen tegnapig, mikor is a cég bejelentette a szerződésbontást. „Bár a kiadónál mindannyian hiszünk az új technológiák folyamatosan változó lehetőségeiben és a rajongók felé a zene új módokon való eljuttatásában, a Century Media osztja azt a véleményt, miszerint a Spotify a jelen formájában nem előre mutat. A zenészekhez befolyt pénz masszív befolyásolás alatt áll és ez felgyorsítja a mélyrepülést, ez pedig ahhoz fog vezetni, hogy a zenészek nem fogják tudni úgy felvenni a lemezüket, ahogy azt kellene. Ezen felül, néhány esetben, teljesen megöli majd a kis bandákat, amik már így is a megélhetésükért küzdenek. Ugyanakkor, a Century Media elismeri, hogy a Spotify egy remek eszköz arra, hogy új zenéket ismerjenek meg az emberek, ezért vágott verziójú sampler dalokat fog megosztani a Spotify hallgatóival. A rajongók így továbbra is megismerhetik a kiadónk remek dalait.”

No komment. Továbbá: „A fizikai lemezeladások drasztikusan csökkennek azokban az országokban, ahol a Spotify elérhető. A zenészek a lemezeladásokból befolyt bevételekből élnek, és a mi munkánk az, hogy ebben támogassuk őket. Minthogy a zenészeknek muszáj eladni a zenéjüket, hogy továbbra is kreatívan alkothassanak, a Spotify számukra rossz. Ez az egész a túlélésről szól, nem kevesebbről, és itt az ideje, hogy a rajongók és a fogyasztók felismerjék, hogy a zenészeknek alapvető fontosságú, hogy eladják a zenéjüket, hogy a víz alól kidughassák a fejüket a levegőbe. Rajtuk múlik, hogy jutnak hozzá a zenéhez, megveszik, streamlik vagy ellopják. De arra felhívjuk a figyelmeteket, hogy ennek közvetlen következménye van a zenészekre, akiket mindannyian támogatni próbálunk.”

Hexvessel Hexvessel
április 24.