Az Álftanes városából származó The Vintage Caravan a retro formációk sorát erősíti. Ez a hullám kezdetben igen üdítően hatott számomra is, de aztán már sok esetben, próbálkozásra sem méltattam ezeket a csapatokat. Minek hallgassak kópiákat, ha ott van a sokkal jobb eredeti? Ha az lenne a helyzet, hogy az örökségből születik egy még jobb valami, annak nem vagyok ellenére, sőt! Jó példa erre a svéd Hellfueled, akiknek albumai az Ozzy lemezek között is a TOP-ban szerepelnének.

Sajnos azonban a legtöbb retro rock csapat esetében nem beszélhetünk erről. Teljes válszélességgel állnak be a nagy elődök mögé, mind ötleteket, mind pedig nívót tekintve. Így, nálam maradnak az eredeti előadók, és csak ideig óráig tudnak lekötni a kópiák.
Ebben a közegben azonban az izlandiak ha nem is kimagaslóak, de semmiképpen sem akarnak beállni a sorba. Nem komplett zenei apparatúrát, inkább szellemiséget próbálnak közvetíteni egy olyen korszakból, melyet imádnak. Ilyen formán sokkal pozitívabban tudok hozzájuk állni, mint a többiekhez. A csapat eddig megjelent nagylemezei mind jól sikerültek. A csapat, nagyon érzi ezt a retro vonalat. Jó érzékkel formálja saját képére a nagy elődök által lerakott építőköveket.
Élőben is jók voltak. Az előadásmód hűen tükrözte a szellemiséget. Bár a kedvenceim sosem lesznek, azt is megértem, ha valaki rajong értük, hova tovább ők a kedvencei.

Talán életem egyik legnagyobb csalódása volt a kedvenc zenekaraimat tekintve, amikor az Opeth-vezér Mikael Åkerfeldt-en elhatalmasodott retro láz. Az Opeth úgy volt tökéletes, ahogy volt. A death metalt olyan igényességgel ötvözték a gitárzene korábbi dolgaival, hogy nem csak nekem maradt tátva a szám anno.
Sosem fogom elfelejteni az első találkozásomat az Opeth-tel. A randevút a Metal Hammer magazin melléklet-kazettája hozta össze, mely a hónapban aktuális albumokat hivatott bemutatni, egy-egy nóta erejéig. A lemez címe Blackwater Park volt, a nótáé pedig Bleak. Szerelem volt első hallásra, melynek következményeként sorra beszereztem a korábbi albumokat is. Sosem tapasztalt zenei élményekkel gazdagodtam a zenekar lemezeinek hatására.Ők mutatták meg nekem, hogy a progresszivitás is lehet jó, még egy olyan kifejezetten markáns jegyekkel rendelkező stílus keretei között is, mint a death metal.

A pálya egy gyönyörű ívet írt, a bemutatkozó Orchid-tól kezdve. Csodásabbnál csodásabb albumokkal ajándékoztak meg bennünket, melyek a mai napon már mind alapérvényű klasszikusok. Véleményem szerint a felfelé ívelő pálya egészen a Blackwater Park megszületéséig tartott. Ez album tökélyre fejlesztett azt a stílust, mely az Opeth világát jelentette sok sok albumon keresztül. Ha egy albumot kellene kiemelnem a lemezeik sorából, akkor mindenképpen ez lenne az (ha nóta, akkor pedig egyértelműen a Bleak). A lemez után már tényleg úgy gondoltam, hogy nem lehet feljebb vinni, sem tartani a nívót. Ennek a csapatnak viszont ez is sikerült, mivel a nívó nem esett. A Deliverance / Damnation album-párossal bizonyos tekintetben még szintet is ugrottak. A Damnation-höz fogható művet azóta sem sikerült alkotnia senkinek. Itt az Opeth akusztikus stílusa olyam magaslatokba ért, mely maga a nagy betűs CSODA. Azóta sem volt olyan lemez, amely miatt éjszaka felkeltem, hogy hallgathassam.
A Ghost Reveries-el sajnos elkezdődött az elkerülhetetlen, és már nem sikerült a továbblépés. Ennek ellenére ez a lemez és a Watershed is kiváló alkotások (a Ghost nálam simán 8 pontos, a Watershed meg mondjuk 7), bár a korábbi albumok nívójához nem érnek fel. De, bár csak ma is ilyen Opeth lemezek születnének. De sajnos nem. Anno a Pale Communion kritikájban le is írtam, hogy szerintem nekem az Opeth odaadta, amit adhatott, innen elválnak az útjaink. És az utunk azóta sem közös. Åkerfeldt jelenlegi elképzelései számomra céltalan bolyongások, a The Camel és hasonló zenekarok útvesztőjében.
Ennek ellenére nagyon vártam a koncertet, mivel csupán egyszer találkozhattam élőben a csapattal. A 2005-ös Szigetes fellépés annak ellenére kiváló élmény volt, hogy a banda nem tudta, hogy főzenekari státuszban vannak, így csak 50 perces programmal készültek. Ezen mondjuk mi közönség lepődtünk meg a legjobban, amikor 50 perc után lementek. Én azt hittem technikai szünet, de aztán nem is jöttek vissza. Az előzmények fényében számomra az volt a kérdés, hogy a koncertprogram összeállítására mennyire nyomja rá bélyegét az elmúlt időszak zenei fordulata. Értsd ez alatt, az Opeth főnök elhatárolódik-e a korábbi anyagoktól a koncertprogramot tekintve is, vagy sem.

A koncert az utolsó lemezes Svekets Prins-al vett kezdetét, mely azért élőben sokkal jobban tetszett, mint lemezen. A katarzis azonban csak ezután érkezett, hiszen másodikként érkezett a My Arms, Your Hearse egyik legjobbja, a Demon Of The Fall. Innentől nem volt megállás, hiszen a rossz előérzetemből semmi nem igazolódott be! Sorra kerültek terítékre a “fénykor” béli nóták (The Leper Affinity, Reverie/Harlequin Forest, Nepenthe), hogy aztán közel 20 év után élőben is halhassak valamit a Damnation-ról. A Hope Leaves-t merőben más volt koncertkörülmények között hallani. Csodálatos élmény volt, mely nem hittem, hogy valaha is eljön.
Innen aztán már kicsit előre ugrottunk az időben a Pale Communion-ig (Moon Above, Sun Below), melyet a megjelenése óta a leggyengébbnek tartok az újabbkori lemezek között is. Nyilván ebben benne van az a hihetetlen csalódottság is, melyet megjelenésekor okozott. További két nótával (The Lotus Eater és Allting Tar Slut) zárta az Opeth az alap műsort, hogy egy két számos ráadásra is visszatérjenek. A Sorceress címadója után egy másik címadó következett, mégpedig Deliverance. Azt hiszem, ez a nóta tette fel a koronát az estére. Több, mint két óra és egy szinte a teljes életművet átölelő program. Azt hisszem, ennél többet egyikünk sem várhatott. Ez az este így volt tökéletes.

A tökéletességhez pedig nagyban hozzájárult, a frontember közvetlen személyisége és folyamatos, szórakoztató kommunikációja a közönséggel, mely nagyon emberivé tette az előadást. Meg kell vétóznom magamat. 2014-ben azt írtam, az Opeth nem adhat számomra többet. De igen is adhat. Ezzel az eseménnyel, konkrétan az év egyik legjobb klub-koncertjét.
Fotók: facebook, Bands Through The Lens
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Nagyon jó írás. Hogy számos régi és új kedvencem neve is szerepel benne hivatkozásként, vagy referenciaként, az magasan fésülhetővé tett az alkarjaimon a szőrt is. Igazán jó, hogy jól is érezted magad (többedmagaddal) és megosztottad.