Vermineux: interjú Spectré-vel, a remetével

Abban a szerencsében részesültünk, hogy a Spectre, a Vermineux és Minenwerfer történelmi témában tematikus ambient black metal zenekarok atyja interjút adott a Fémforgácsnak. A nagyszerű ebben, hogy elsőkézből hallhatunk gondoltokat egy alkotótól, aki maximálisan a webzinünk stílusába passzol. A zene és az alkotó a különleges metal hangzást és az autonóm, egyben undeground zenét képviseli. Ráadásul zenéje (a Hangpróba alapján) még a stílus iránt rajongókat is megosztotta, miközben a Vermineux 1337 című lemeze engem – aki bizton távolabb állok a stílus hard core kedvelőinél – teljesen magával ragadott.

Megvallom, hogy ezt a sötét és környezeti hangulatú zenei stílust, amikor évekkel ezelőtt a virtuális oldalakat kezdtem itt lapozgatni. Azelőtt én már megálltam a magasan képzett hentes-mészárosoknál, mint a Slayer, Death, Morbid Angel, illetve a skandináv színtér javarészt Bathory és Mayhem… stb. zenekarokból kinőtt irányzatánál. Ráadásul ez a zenei stílus (ha nem inkább a black/death metal hangzásának kísérleti olvasztótégelye) hallgatói még akár ugyanazon előadó egymást követő lemezeit is szélsőségesen tudják kedvelni, vagy nem kedvelni. Így voltam/vagyok ezzel én is, amikor a kéthetenkénti Hangpróbán – ritkán ugyan, de – pontozok.

A nem is oly régen kiadott albumod [az egyes számot alább tisztázzuk], a Verminuex’s 1337 c. albuma egészen elvarázsolt. A megjelenése óta hallgatom ezt a zenét. Hajlamos vagyok elveszni benne, ahogy a zenét, a történetet és a borítót figyelem. Gratulálok a lemezhez! Bemutatnád nekünk a projektet, vagy zenekart, illetve azokat, akik társaid voltak ebben a zenei utazásban?

A Vermineux egy ún. raw black metal/ambient projekt, ami a középkori történelem és kora-újkori történelem témakörére szerveződött. A zenekart valójában én [Spectre] alkotom, noha Wachtmeister is megjelenik egy-két vendég-szólóban, vagy szintetizátoron, egy pár dalban.

Ugye leszögezhetjük, hogy ez nem olyan zene, ami a Billboard-listára kívánkozik?

Hát ez igen enyhe kifejezés! Tudatosan ilyen nyersnek szánom és még a felvételt is idejétmúlt analóg eszközökön rögzítem.

Fordítsunk egyet a kérdésen: mi a véleményed, ez a zene mennyire underground?

Nehéz azt megmondani, hogy bármi is underground-e vagy sem. Az internettel igen könnyű a látótérbe kerülni. Úgy értem, ez már nem 1995, amikor megjelenik valami egy tucat kazettán. De valóban, nem a tömegek által könnyen fogyasztható zene, így valóban annyira felszín alatti, amennyire az csak lehetséges.

A Vermineux mennyire a Minenwerfer mellékprojektje?

A Minenwerfer 2014 körül rövid szünetet tartott és körülbelül akkor volt érkezőben a Vermineux, mint fő erőfeszítésem. Aztán a Minenwerfer újra összeállt, így a Vermineux-ttulajdonképpen a fiókba tettem néhány évre. Van néhány mellékprojektem, de a munka, amit a Vermineux-be fektettem, igyekeztem szerint egy kicsit több bármelyiknél, több, mint egy újabb oldalhajtás. Ez egy más féle jármű, amin szeretném felfedezni, amit nem érzek megfelelőnek a Minenwerfer számára.

Hol gyökerezik a történelem iránti lelkesedésed?

Valaha nagyon sok időt töltöttem a nagyapámmal, aki veterán volt. Ő állandóan dokumentum- és westernfilmeket nézett. Valószínűleg innen eredhet ez. Nagyon nagy része pedig a jelenkori, modern világunk iránti utálatból ered, és a vágyból, hogy valami jobb (nem szükségszerűen könnyebb) időbe térjünk vissza.

Ha jól tudom, amerikai (Egyesült Államok beli) vagy. [Spectre a kaliforniai Sacramentoból származik.]  Erős európai kötődéssel, vagy rokoni kapcsolatokkal rendelkezel, hogy ennyire érdeklődsz ezen történelmi témák iránt?

Úgy érzem, az európaiak nem úgy tekintenek az európai eredetű amerikaiakra, mintha hasonlóak lennénk. Ezt én nagyon furának tartom. Amerika [mármint a modern amerikai államok, bele értve az USÁ-t – szer.] nem olyan öreg és elődeim többsége nem több, mint 3-4 generáció óta él itt. Ha a középkori európai történelem alakulása éppen meg is előzte, hogy az európaiak Amerikába érkezzenek (kivéve az északi népeket), az már azt is jelenti, hogy ez nem az én történelmem is? Az amerikaiaknak csak az ostoba sátánista szövegek, vagy ilyesmik juthatnának? Szeretem a történelem bizonyos periódusait. Úgy hiszem, megvan a maguk különleges helye és hangulata. A középkori történelemnek magának vannak bizonyos esztétikai vonatkozásai, amik kiválóan működnek a black metalban, noha – s ezt is hiszem – az esetek többségében helytelenül alkalmazzák. Meglehet, hogy ez Hollywood hibája, ahogy az arra fogékonyaknak bizonyos korokról rossz képet nyújtanak, eltérőt attól, mint amilyen az lehetett.

Sokáig tartott, amíg beleástad magad az angolok és franciák közti történetbe, amit ma százéves háborúként ismerünk?

Folyamatosan tanulok és kutatok, így hát ez egy folyamat. Az 1337 csak az egyik a három részből, amit a százéves háború témájában terveztem.

Vermineux - 1337
Vermineux – 1337

Amióta megismertem ezt az albumot, lépten nyomon látom a történet és a történelem nyomait, pl., amikor éjjelente a NatGeo történelmi dokumentumfilmjeit nézem. A héten kedden, pl. láttam a képernyőn, ahogy egy II. világháborús tank elhalad egy Crécy-tábla mellett. A lemez borítója a Nagy Francia Enciklopédia egyik illusztrációja a Crécy-ütközetről. Ezt a miniatúrát te választottad, vagy valaki javasolta borítónak?

Az illusztráció választott ki engem. Én tudatosan keresem azt a művészeti alkotást, ami a lehető legközelebb áll a leírt eseményhez. Az egy tévképzet, hogy a középkori idők sötétek és barátságtalanok voltak. A lovagok, az egyenruhák, az öltözetek, a festmények, stb… mind-mind színesek voltak. Úgy vélem, az erős színek segítenek, hogy a borító kitűnjön a black metal bandák sok szürkeárnyalatú borítója közül.

Valójában mi vonzott ebben a témában?

Nem is igazán tudom. Olyan, mintha a téma hívott volna magához.

Be kellett vonnod a téma más szakértőit is, vagy úgy érezted, hogy eléggé tájékozott vagy?

Nem, minden munkát én végeztem el. Elmentem kutatni a történetet az egyetemre, így eléggé „kiképeztem” magamat. De nem hinném, hogy ez valami kemény feladat. Bárki elővehet egy könyvet és inspirációt nyerhet, jószerivel bármiből. Szerintem ez majdnem mindig úgy történik, hogy kutatjuk a szerzőt és megnézzük, hogy elérhető-e róla bármi összefoglaló, mielőtt beleolvasnánk a művébe. Alapvetően az elsődleges forrásokat szeretem használni, ha az lehetséges.

Milyen visszajelzéseket kaptál a történelmi események útján járó témakörrel vagy a szövegekkel kapcsolatban?

A legtöbb ember azon sz@rakodott, hogy én amerikai vagyok, de legalábbis ez elképesztette őket. Nekem csak amerikai témáról lenne szabad írnom (bár egyszer ezt is tervezem)?! Mégis mennyire kellene korlátoznom magamat?

És milyen visszajelzéseket kaptál magáról a zenéről?

Meglehetősen jókat. Úgy tűnik, magukat a dalokat mindenki szereti. Abban biztos vagyok, hogy az emberek kevésbé örülnek, hogy a felvétel ilyen nyers, szinte hanyag. Nincs benne semmi protool vagy ilyesmi. Ez én vagyok, egy kazetta, egy keverő, egy pár keverés, amivel megpróbáltam elkapni mindezt a kicsiny próbatermemben. Az én rögzítési technikámat nagyban inspirálta Paysage d’hiver, és ehhez ragaszkodni is fogok.

Szerintem a zenei vénád lehetővé tenné, hogy ezt a történetet akár egy másik stílusban add elő. Vajon miért ez az ambient black passzol a zenei elképzeléseidhez a legjobban?

Úgy látom, hogy sok banda a folkos utat választja, amikor a középkort szeretné megjeleníteni. Azt hiszem, valamilyen mértékben átölelt engem is, de végül túlságosan is vidámnak hangzik a számomra, ahogy azt mások játsszák. Egy nagyon szigorú éráról beszélünk, amikor az emberek jószerivel csak a túlélésért küzdöttek. Egy vagy két rossz aratás (ld. 1315-öt) akár a halált is jelenthette. Van valami mocsok és rondaság ebben az időszakban, amit, szerintem, nem ad vissza a folkos upbeat hangzás. Amikor az ambient zenét hallgatom, jellemzően lehunyt szemmel repít valahová máshová. Az ambient felvételek az én kísérleteim arra, hogy másokkal is így tegyek, ezért azokat a zene által felölelt történet nagyon integráns elmeinek gondolom.

A hangzásban fellehető zajok különösen passzolnak az album történetéhez. Mindamellett ez volt az a hangzás, ami engem inkább eltávolított számos ambient black/death/akármi-core zenétől. Mit gondolsz, ez a zene illeszkedik egy meghatározott témához?

Észrevettem, hogy az emberek igen gyakran átugorják az ambient felvételeket. Talán a rövid távú összpontosítás képessége miatt? Nyilvánvaló, hogy az ambient and black metal mindig is kéz a kézben járt. És én nem is akarom feltalálni a spanyolviaszt.

Hogyan lehet ezt a zenét élőben előadni? Fel kell áldoznod valamit arról, ami a szalagra került, amikor a hallgatóságnak élőben nyomnád?

Őszintén szólva, nem nagyon gondoltam rá, mert nincs is már igazán igényem arra, hogy élőben játsszak. Elvesztettem benne az örömömet, jó régen már.

És mi újság a másik bandáddal, a Minenwerferrel? Mennyire aktív manapság?

Éppen most írjuk a negyedik LP-nket, ezt az Osmose Productions fogja kiadni. Már olyan 80%-ban készen vagyunk a dalszerzéssel. Remélem, hogy 2022. év elején stúdióba vonulunk.

Tudom, hogy a víruskorlátozások országonként és időről-időre változnak. Nem gondolom, hogy mellé fognék, ha szerintem rád, mint zenészre is hatással volt az utóbbi két évben.

Előszöris, amikor a lezárásokra sor került nehéz volt összeállni gyakorolni a Minenwerferrel, de végül ebből a szempontól ez elhanyagolható volt. Az 1337-et 2020. nyarán rögzítettem. Abban a néhány hónapban nagyon sokat voltam elzárva és ez a helyzet nagyon jól passzolt egy szóló projekthez.

Volt szerencséd koncertezni az utóbbi évben, vagy hónapokban?

Nem, ez már engem nem izgat, így ezzel én nem sokat veszítettem [– válaszol türelmesen Spectre már másodszor].

Milyen kilátásokat látsz a Vermineux vagy Minenwerfer számára a színtéren? Szerinted milyen népszerű vagy? Mekkora közönséghez jutsz el?

Erre nincs biztos válaszom. Azt hiszen, ez engem nem is érdekel túlságosan. Én csak csinálom, amit szeretnék. A Minenwerfer már szép sikereket ért el az Alpenpässe révén, ami tovább lendítette a csapatot. A Vermineux számára is származott ebből eredmény, kétségtelen. Nem is régen, a bandcamp törölte a Minenwerfer-oldalt. Gondolom, úgy tekintették, hogy veszélyes lehet valaki számára. Ez egyrészt nagyon sért minket, másrészt segít is, csak más módon.

Milyen lehetőséget tudsz elképzelni a közönségbázisotok fejlődésre, egy ilyen, a metalon belül is némiképp underground stílusban?

A Vermineux alighanem mindig is a “Minenwerfer-es fickó mellékprojektje” lesz. Ezzel én is megelégszem. Nem másokért csinálom, hanem azért, mert élvezetesnek és katarktikusnak találom.

Egyébként, a ti stílusotokban szeretnétek olyan népszerűek lenni, mint mondjuk annak idején a Sepultura lett a Slayer vagy Dark Angel nyomdokain? Vagy a szélesebb népszerűség megölné a zene atmoszféráját?

Ez engem nem foglalkoztat. Ha a Vermineux váratlanul népszerűvé válna, az sem változtatna azon, hogy én mit csinálok. Jó sokszor kértek, hogy menjek már egy rendes stúdióba és készítsek egy rendes LP-t, illetve rögzítsek újra anyagot, hogy jobban szóljon, vagy használjak szerkesztő szoftvereket, hogy a dob jobban hangozzék. Ez a projekt nem erről szól.

Menyi ötletet tettél félre az album után a következő projektre? Van-e ezzel kapcsolatban olyan, amit szívesen megosztanál?

Még nagyon kevés anyag kerekedett ki a következő demóra, de van itt egy-két darabka, amit már dalokká építhetek. Sorban haladok 1315, 1337 és a következő logikus év 1347 lesz.

Ezután a beszélgetés után már ideje is megkérdeznem, kik/mik a főbb hatásaid?

Nagyon sok banda hatott rám. A Vermineux vonatkozásábana Pest (Ger), Peste Noire első három albuma, a Burzum, Paysage d’Hiver, a Vinterriket és a Dark Ages.

Követed a színteret, vagy inkább a magad feje után mész?

Nem, nem izgat semmiféle „színtér”. Nem játszom már élőben, ez el is szigetel engem attól. [– mondja Spectre változatlan türelemmel, immár harmadjára]. Amerikában a black metal java egyébként is vicc kategória.

Amikor színpadon voltatok, kivel osztoztatok ott? Kikkel játszottatok szívesen?

A Minenwerfer már nem lépett fel majdnem öt éve, míg Vermineux egyáltalán nem játszik színpadon, ezért nehéz válaszolnom. Sok évvel ezelőtt játszottam egy funeral doom bandában játszhattam a Worshippel (D) és a Loss-szal (US). Az nagyon király volt.

Meg voltam arról győződve, hogy egy zenész él-hal az élő fellépésért. És nem láttam dátumokat a közösségi médiában veletek kapcsolatban [de így az interjú végére már értem miért – így köszönöm, hogy Spectre ilyen türelmesen válaszol – szer.] Szerinted mikor kerülhet sor újabb fellépésedre?

Sajnos nem lesz ilyen dátum. Nem igazán élvezem már. Talán egy nap majd érdeklődöm újra iránta, de fellépés általában nagyon sok időt vesz el és sok pénzbe is kerül. Játszottam ócska bárokban üres nézőtérnek, valami kemény tíz éven át. Ezért ez már nem foglalkoztat engem. Inkább otthon maradok, mint egy remete, zenét szerzek és felveszem, amikor készen vagyok.

Köszönjük az interjút! Sok sikert és azt kívánom, hogy a zenéd jusson el világszerte minél több érdeklődőhöz!

Ian Paice
december 12.
Desszert Záróbál
december 17.
ExtremeNoiseFest 2021
december 18.