CMC (Cro-Magnon-i Cola) – A ’80-as évektől a jelenkorig – átfogó interjú Szász Györggyel

A tavaly 28 év után újjáéledt legendás hazai ipari projektet, a CMC (Cro-Magnon-i Cola), ami az 1980-as ’90-es évek egyik új generációs zenekarának számított. A formáció legaktívabb korszaka 1986 és 1993 között volt, mégis mára csak a legbeavatottabb fanatikusak ismerik a nevüket. Ennek kapcsán egyfajta múlt, illetve jelenidézésre kértem meg Szász Györgyöt, a projekt alapegyéniségét.

Szász György

Szia, üdvözöllek, és egyúttal köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést. Először is kezdjük az újjáalakulással. Mi inspirált, vagy adta az első lökést, hogy feltámaszd a CMC-t?

A CMC-t sosem engedtem el teljesen, a zenementes 20-30 év alatt, szövegek, zenei ötletek készülgettek, és jó volt azt tapasztalni, hogy még ennyi idő után is megemlítenek, hallgatnak minket, néha felmerül a nevünk itt-ott.  Szántó Zoli (alapító tag) halála után, annyira reménytelenné vált a helyzet, hogy ez inspirált a legjobban, „csakazértis” megcsinálom. Tavaly egy régi CMC-s rajongó / baráttal kezdtem el beszélgetni a FB-on, az utolsó lökést ezek a beszélgetések adták.

Ha lehet azt mondani ti a ’80-as években az akkori new wave generáció egy futurisztikus politikai és társadalmi szócsöve voltatok, ami üzeneteiben úgymond a XX. század társadalmi rétegének kiáltása, de zeneileg a XXI. század elektronikus megfogalmazása. Ez a társadalmi kiáltás mennyire érvényes most 2020-ban?

Amikor ez a riport megjelenik, nyakig ülünk (emberiség, Magyarország) a magunk kreálta xarban… úgyhogy a „kiáltás” nagyon is aktuális sajnos. Mi a rendszer váltás éveiben 1989-1991 voltunk a legaktívabbak, akkor már gyülekeztek az új „diktátorok„, keletkeztek az új „szobrok„. Ebben az utolsó 30 évben, sajnos nem változott semmi, főleg itt Magyarországon… egyik rossz rendszer ment, másik rossz meg jött… minden sorunk aktuális továbbra is sajnos.

Miért épp az ipari vonal, hisz akkor tombolt a metal korszak és ugyan úgy aktívan jelen volt az alter, punk, vagy épp a pop?

Soha nem érdekelt, hogy melyik műfajba soroltak minket utólag, az elektro-alternatív-indusztriál-EBM stílus közel állt hozzánk, de ennyi és nem több, ráadásul ezek a műfajok akkor alakultak ki nagyjából. amikor a CMC első korszak zajlott. Kísérletezők voltunk mi is műfajokkal és nem soroltuk magunkat sehová.

De ha már a ’80-as évek! Tegyünk egy kis visszatekintést a CMC történetében. Hogyan és mikor is jött létre a projekt alapötlete?

A CMC-t hárman alapítottuk 1986-ban, egy budai lakásban (Méhész Zoltán, Szántó Zoltán, Szász György) pár évvel később csatlakozott hozzánk Kósa Vince (Méhész Zoli távozott) és jó éveket hárman csináltuk végig (Szász-Szántó-Kósa).

A fiatalabb korosztálynak idézzük fel, hogy 1980-as években épp úgy erős megfigyelés, cenzúra volt az ipari/EBM műfajok, mint a rock, a punk. Ezek főleg a társadalmi és politikai jelentőségű szövegeitek, mint például a Vörös földek, vagy Európa miatt mennyire hatott ki rátok?

Valamennyire érzékeltük, de mi a rendszerváltáskor ’89-től voltunk igazán aktívak. Semmivel nem tartom jobbnak ezt a rendszert, mint a korábbit, mindkettőre a demagóg hatalommánia jellemző, nem véletlenül csináltuk meg újra értelmezve a Vörös Földeket (ahol a 2019-es változat, Ceausescu, Erdogan és Putyin bejátszással kezdődik, és a végét meg, meg kell hallgatni) és Az Európát, amihez klip is készült, nem is akármilyen. Benne van a mai CMC vélemény is.

Már korábban akartam kérdezni. A projekt neve, a CroMagnon-i Cola honnan jött, és mit takar?

A CroMagnon-i Cola az első feleségem Visnyei Ilona grafikus művész (az oscar díjas Légy, egyik rajzolója) rajza volt: Az ősember iszik egy koponyából: ez a cromagnon-i cola amit ha megkóstolsz máshogyan látod az eddigi világot. Az 1989-es kazetta első dala ez volt, ezt is megcsináltuk újra és hamarosan a klip is elkészül hozzá és akkor minden kiderül.

Abban az időben te nem csak zenészként, hanem a Fiatal Művészek Klubjában programszervezőként, a NO-DISCO rendezvényeket, illetve a Petőfi Csarnokban zajló WeAst-CMC Agency események hátterében is te álltál. Egy ilyen sokrétű zenei összefonódás (mert itt jelen volt a blues, a rock, az alter) mennyire biztosított teret az akkori ismert és kevésbé ismert zenekaroknak, előadóknak?

Programszervezőként felvállaltan 90%-ban az alternatív külföldi és magyar zenekarokkal foglalkoztam és kiadással foglalkoztunk. WeAst kiadványként jelent meg elsőként például, a Sziámi, Sexepil, F.O. System, de a Tankcsapda is, és még sokan mások. Ez egyáltalán nem volt könnyű akkoriban, mivel volt egy nyomdai reklám cégem ennek a bevételéből tudtam ezt fedezni, általában ha nullára kihoztuk már jó volt.

Most is jelen vagy ilyen eseményekben? Így közel 20 év távlatából te, hogyan látod egy mostani és egy akkori zenekar, elő adó lehetőségeit ebben az iparban, világban?

Már nem foglalkozom szervezéssel és kiadással, a mostani helyzet talán még rosszabb egyrészt bődületes mennyiségű új zene keletkezik naponta, szinte áttekinthetetlen! És még inkább a populáris bóvli felé halad a világ erős „közösségi” rásegítéssel. Ömlik a xar és elvész a jó…

Mikor mi kiadtuk annakidején a kazettákat, CD-ket egy kezdő alternatív zenekarnál 1000-3000db volt az eladott példányszám, viszonylag simán, ma ugyanez reálisan 200-300 darab.

De térjünk vissza a CMC első albumához, ami 1989-ben jelent meg. A dalok címe angolul van feltüntetve, de nagyon sok szöveg betét magyarul hangzik el. Ennek volt valami jelentősége akkoriban?

A CMC felválaltan magyar szövegekkel, versekkel dolgozik esetenként idegen nyelvű kiegészítéssel.

Második albumotok a Halálmorze két évre rá, 1991-ben egy komolyabb produkcióként a Dorozsmai Péter által működtetett Tom-Tom stúdióban készült, ami talán az első ipari zenei kiadvány volt Magyarországon. Így évek távlatából te ezt hogyan látod?

Kis kiegészítésként mondanám, hogy mindkét felvétel a Dorozsmainál készült. Az 1991-es Halálmorze volt az első alternatív CD kiadás Magyarországon

Készült egy harmadik albumotok is Csend és homok címmel 1993-ban, de ez már nem került kiadásra. Ennek mi is volt az oka?

A Csend és Homok munkálatai még a Dorozsmai stúdióban abbamaradtak annakidején. Szántó Zoli és jómagam is kissé elfáradtunk… inkább a családdal, vállalkozásainkkal kezdtünk el foglalkozni és szép lassan leeresztett a project és el is felejtettük a felvételeket.

Tavaly találta meg kérésemre Dorozsmai Péter és stábja 20000 elfekvő DAT kazetta közül és annyira megtetszett amit hallottam, hogy elkezdtem újra csinálni, elsősorban Szántó Zoli emlékére, mert ezeket a dalokat nagyrészt ő írta. A Genocidio  en el año de 1519 már ezekből született.

És közel 30 évnyi „kóma” után feléledt a CMC. Az, hogy mi volt az ébresztő lökés azt már tudjuk. De kik alkotják a projekt jelenlegi felállása?

Az alapítók: Szász György, Kósa Vince (Los Angelesben él, de több számban is részt vesz).

Kósa Vince (L.A. 2019)

Résztvevők:

Gazdag István (FA4S). Neki nagyon sokat köszönhetek, ő készítette el és masterelte az első CMC  remake dalokat velem, és azóta is résztvevő, és több most készülő dal szerzője, az EBM műfaj legnagyobb alakja talán Magyarországon.

Horváth Botond Barnabás, a legfiatalabb tag (ami nem nehéz, vén barmok mellett) zenész és zseniális hangmérnök esetenként producer, nagyon szeretek vele dolgozni, egész más műfajban zenél és zenél jelenleg, talán pont ezért izgalmas az, amit a CMC-ben csinál esetenként résztvevő és tanácsadó, barátom, László Viktor (ex-Sexepil). Volt rá példa és tervben is van egy-egy dalhoz vendég zenész meghívása néha, két lányom is hallható: Szász Eszter, Marianna X.

Az első új dalotok Genocidio en el año de 1519 újra értelmezése, ami ha jól tudom a harmadik meg nem jelet anyagotokon szerepelt.  Mennyire változott ez és az azóta megjelent többi újra értelmezett dal?

Az első új dal a Deep Inside volt. De gyakorlatilag minden dalunk újnak számít, vagy teljesen új (Deep Inside, The Loser,  Genocidio – ez az 1993-as változat teljes újraértelmezése, vagy remake – Vörös Földek, Europa, Vízállásjelentés, Kitalált helyek stb…), de ezek is gyakorlatilag hangról hangra újrafelvett és átdolgozott darabok, nem sima remixek. Mivel minden eredeti stúdió anyag megsemmisült, hallásból előröl kellett kezdeni mindent.

A napokban megjelent a The Loser / A vesztes című dalotok, Erről mit tudhatunk,  esetleg nevezhető ez a dal egy új album előfutárának?

A most elkészült Loser az egyik kedvencem lett gyorsan, de talán a közönségnek is mert már most 4. a meghallgatott dalaink versenyében (egy hét után). Ezt a dalt Gazdag István írta nekem, eredetileg egy könnyebb kis gúnyos szinti-pop számnak indult, de annyira beleéreztem és beleszerettem, hogy Barnabással átalakítottuk rendesen. A szinti-pop jelleg megmaradt talán, de egy komoly dark-os CMC dal lett belőle, reményeim szerint. Hallgassátok!

Tervben van egy gyűjtői vinyl az új számokból és remakek-ből válogatva és egy CD a 89-91-es remasterekkel és azokkal a dalokkal, amik a vinylről lemaradnak. Ez legkésőbb az év végéig kiadásra kerül + 1 db koncert mindenképpen lesz év vége felé. Most már egy darabig nem állok le.

A CMC (Cro-Magnon-i Cola) összes kiadványa a zenekar bandcamp oldalán érhető el.

Depeche Mode Depeche Mode
március 25.