KHÔRA – Az univerzum egységei – bemutatkozó interjú

Első lemeze kiadására készül az Ír, ám mégis hazai vonatkoztatású extrém metalos KHÔRA projekt. Az idén tavasszal megjelenő lemezről, és korábbi munkásságáról a projekt megálmodóját Olegget kérdeztem.

Szia Oleg! Akkor kezdjük is az elején… hogyan és mikor jött életre a KHÔRA projekt?

Szia! A KHÔRA Budapesten alakult 2012-2013 körül, amikor még a The Konstellation csapatban doboltam. Akkor kezdtem el fejleszteni a régi ötleteimet, amikor 2015-ben Németországba költöztem, majd ezt követően 2016-ban sikerült kiadnom egy kis demót.

2016-os Malenkij Robot demód még egyszemélyes projektként készült. Erről és a lemez koncepciójáról mit lehet tudni?

Igen, ez volt a KHÔRA valódi születése, a demó kissé sietett volt, mivel szerettem volna a zenék mihamarabbi kiadását. Egy német barátom segített nekem a gitáros szólóival két dalon. A koncepció Magyarország sötét és érdekes múltjából származik, amikor a Szovjet Unió a magyarokat rabszolgaként küldte táborokba dolgozni. Ez tudomásom szerint nagyrészt ismeretlen téma volt, s a magyarok Malenkij Robotnak hívták, ami azt jelenti: “kicsi munka“oroszul, de helyesen úgy kell mondani, hogy Malenkaja Rabota.

Ekkor még nem volt egy határozott koncepció kigondolva a KHÔRA jövőjét tekintve, de a történelemnek ezt a részét érdekes volt olvasni.

A demó után csatlakozott hozzád a Dødheimsgard-ból ismert Lars és görög zenész Kranos. Ők hogyan jöttek a képbe?

Valójában Lars a norvégiai Dødheimsgard basszusgitárosa, és Kranos a görög énekes, aki olyan zenekarokból ismert, mint a Savaoth és az Arhangelsk. Zenekar tagokat kerestem, hogy kitöltsék a hiányosságokat, ezért találnom kellett egy basszusgitárost és egy énekest is. Először rátaláltam Kranosra, aki az énekhangot rögzítette a Timaeus-on, később pedig felvettem a kapcsolatot Larsszal, és megmutattam neki, mit vettünk fel Kranosszal. Nagyon tetszett neki, és örömmel csatlakozott illetve rögzített gitárbasszust az albumra. Azt hiszem nagyon szerencsés vagyok hogy, megtaláltam őket, mivel hasonló ízlésünk van a zenében, valamint ők a legtehetségesebb zenészek, akiket személyesen megismerhettem.

Vagyis 2017-től beszélhetünk teljes zenekarról. Ha jól tudom ekkor már javában folytak a hamarosan megjelenő első albumod munkálatai. Erről mit lehet tudni?

Igen, végre teljes zenekarom lett, 2019-ben befejeztük a Timaeus-t, ekkor már csak a billentyűs hiányzott, ezért néhány embert megkértem, hogy segítsenek. Így jött a segítség a Moonsorrow / Finntroll, And Oceans, a Quadrivium és más tagoktól. Aztán 2019-től pár hónap elteltével sikerült megtalálnunk a Soulseller Records kiadót, amely 2020. április 17-én adja ki az albumot. Egy igazi megtiszteltetés, hogy leszerződtünk egy olyan kiadóval mely dolgozott már olyan együttesekkel, mint a Gorgoroth, Svarttjern, Ancient és még mások…

De mielőtt folytatnánk az új lemezzel tárjuk fel a nagy titkot, hogy neked mégis milyen magyar zenei vonatkoztatásaid vannak. Korábban a The Konstellation zenekar dobosaként ismerhettünk, milyen más formációkban voltál még érintett?

2010 és 2014 között Budapesten éltem ahol a tanulmányaimat a Semmelweis Egyetem folytattam. Akkoriban valahogy szórakoztatnom kellett magam,  szóval 2012 és 2014 között doboltam a The Konstellation-ban, előtte pedig néhány előző kisebb projektben, mint például a Deathstruck és Goatstalker.

A dobolás a Konstellation-ban jó gyakorlás volt valamint tökéletes módja annak, hogy kikapcsolódjak  és elrugaszkodjak az akkori orvosi vizsgáktól, haha.

Debütáló albumodon számos, igen jól ismert vendégzenész közreműködésével jött létre. Erről és a részvevő zenészekről mit tudhatunk meg?

Van néhány ismert zenész az albumon, ők olyan emberek, akiket szívesen hallgattam és szerettem, ahogy játszanak. Az ő tehetségük nagymértékben befolyásolták a zenei kompozícióm, ezért úgy döntöttem, hogy megkérdezem tőlük, hogy szeretnének-e részt venni és segítséget nyújtani az albumban. Abban az időben leginkább billentyűzetre volt szükségem, így kaptam Henri Sorvalit (Moonsorrow / Finntroll), Anttit az And Oceans-ból, Erlendet a Quadrivium-ból, Johant a Grief Of Emerald-től és Marcot a Syndrone-tól, hogy segítsenek. Végül az album eljutott a végleges változathoz, amivel mindannyian elégedettek voltunk. Azóta toboroztam néhány billentyűst a jövőbeli albumokra, így ez a folyamat könnyebb lesz.

A Soulseller Records neve egy igen nívós kiadó neve az extrém metál világában. Hogy kerültél hozzájuk? Illetve megkerestél, vagy megkeresett más kiadó is a lemez megjelenéssel kapcsolatban?

Amikor a Timaeus befejeződött, volt néhány lemezkiadó a fejemben, akikhez elküldtem a zenémet. Az album ezen részét nem siettem el, a demóval ellentétben, mert azt akartam, hogy ez egy magasabb szintet üssön meg. Az érdeklődés a kiadóktól meglehetősen magas volt, de a Soulseller Records volt a tökéletes kiadó számunkra, mind személyes, mind szakmai téren.

A lemez zeneileg igen összetett. A dalok, ahogy azt az első előzetes a De Vetus Ad Novum is mutatja a black metaltól a death metalon át tartó szimfonikus és progresszív elemekkel vannak színesítve. Ez a komplexitás nekem egy fajta célzott tudatosságot tükröz, amikkel a lemez sci-fi-szerű témájának a megelevenítését akarod? Jól a sejtésem?

Így van, sokat gondoltam azon, hogy milyen irányba menjen el a Khôra, zeneileg és lírailag. A Timaeus zenei szempontból sokféle műfaj keveréke, olyan befolyások alapján, mint az Emperor, a Dødheimsgard, az Orakle, a Bloodbath, a Mayhem és a Keep of Kalessin, hogy csak néhányat említsek, így az album lassan elkezdett kialakulni.

A lemez fő szála három univerzális egység által létrehozott univerzum témáját követi, ami Platón azonos című párbeszédén alapul. Erről mit tudni?

Számomra a leginkább magával ragadó kultúra és ötletek a görög filozófusoktól származtak. Timaeus számára Platón gondolatait vettem át, Platón párbeszédét egy kis saját “csavarral” adtam át, tehát nagyjából a “Timaeus” párbeszéden alapszik.

A Timaeus-szal kapcsolatban beszélhetünk konceptalbumról?

Igen! A történet arról szól, hogy miként jött létre az univerzum, három idegen faj / istenség teremti meg az ember számára az univerzumot, a dalszövegek az elme korrupcióiról, az élet céljáról, az emberi faj jövőjéről és a létezésről szólnak.

És a folytatás… tervek, egyebek?

Mindeddig nem készültek konkrét tervek, de vannak olyan ötletek, amelyeket most titokban kell tartanom!

Oleg, Köszönöm a beszélgetés!

Nagyon köszönöm a lehetőséget, Hail Magyarország!

szeptember 26.,
október 02.,
október 03.,
október 16.,