Sodom - Genesis XIX.

Sodom
Genesis XIX.

(Steamhammer • 2020)
Winci
2020. december 5.
1
Pontszám
9

A Sodom tizenhatodik sorlemezét, a Genesis XIX-et hallgatni olyan, mintha híradásokat néznénk egymás után különböző tévé- és internetes csatornákon. A jóról alig kapunk hírt, az nem is érdekes, ellenben rögtön értesülünk valóban katasztrofális méretű tragédiákról és a félelmeink szerint pillangóhatással bíró, végül kataklizmába torkolló eseményekről. Viszont – szerencsére – nem hallunk az újságírói túlzásokkal bolhából elefántot csináló álhírekről és hiteltelen ostobaságokról. Ha jobban belegondolunk, ez nem jó hír. Ám a Sodom már a kezdetektől nem a jó hírek hozója. A 3-4 lemeztől felvállalt társadalom kritikus dalai nyomán a küldetése: hírt adni arról, mai miatt kényelmetlen ezen a bolygón léteznünk.

A Sodom finoman szólva is szertelen hangzású és korlátozott hangszeres tudással rögzített Obsessed by Cruelty (igen, a címe mindent elmond arról, amit a zene képviselt és amilyennek hallottuk) szerintem már akkor is mosolygtató okkult-sátánista szövegeivel mély nyomott hagyott a kialakuló thrash irányzatban. A néhány évvel később mérföldkővé vált Agent Orange-gel azonban a zenekar eltávolodott a valóban stílust teremtő háborús-thrash irányba. Az osztag vezetője Tom Angelripper körül gyakran cserélődtek a katonák amíg ’96-tól 2010-ig, majd ’18-ig két stabil felállással kilenc korongot is kiadtak. Kissé meglepő – stílusosan: durva -, hogy a banda hivatalos honlapján a zenekar jelenleg egyszemélyes. A lemezt minden esetre Tom Angelripper – ének és basszus, Frank „Blackfire” Gosdzik – szólógitár (1987–1989, 2018–jelenleg), Yorck Segatz – ritmusgitár (2018–jelenleg) és Toni Merkel – dobok (2020) felállásal készítették.

A Genesis XIX. c. új albumnak tehát ismét új felállással láttak neki. A friss korong sokban idézi meg az említett Agent Orange-ot, engem viszont inkább Partizan-EP (2018) lendületes előadására emlékeztet. Ott még a borítóval is jelezték, hogy milyen old-school thrash hangzást kívánnak feleleveníteni egy szinte black metal-os (fekete-fehér) inverz hatást keltő borítóval, majd ezt a koncepciót követték az Out of the Frontline Trench (2019) EP-n is. A korongon elsőként szerepel a Genesis XIX. tétel is, sőt egy remaszterizált Agent Orange-változat is.

A Sodom a valós világunkból vett pusztító-háborús témák mellett ezúttal megénekli (felhörgi és elkántálja) a bibliai Szodoma és Gomora elveszejtését is. A keresztény világ szent könyvét (illetve könyveit) én éppen a rockzene miatt kezdtem el mélyebben olvasni, ezért az én (materialista) olvasatomban alig látok különbséget a harci események leírásában apostoli, vagy Sodom-i pennával. A hatását tekintve méltán híres könyvben valamivel több, az utókor által elfogadott népirtásról olvashatunk, mint a közelmúlt délszláv háborújáról készült összes újsághasábon, de kétségtelenül kevesebbről, mint a Sodom helyszíni tudósításaiban. A dalt a lemezen az erősen megosztó témájú Euthanasia után a címadó, közel 10 perces Genesis XIX. követi. A nóta ugyanúgy a rombadöntő mindenható akaratról és a bandának névadó város elpusztításáról szól. Maga az ateista dalszerző említi több interjúban (pl. itt) hogy a bibliai jelenet a számára egy érdekes történet. Párhuzamot von abban, ahogy az emberiség pusztítja önmagát előidézve egy újabb természeti és/vagy társadalmi katasztrófát. Máris elgondolkodhatunk azon, hogy a Genesis XIX. erős tartalma mennyiben más, mint mondjuk az utolsó előtti dal, az Indoctrination nyers és nyugtalanító üzenete. A teremtés pillanata a pusztító hangulatú dal keletkezésében rejlik: a banda atyja még az előző Sodom-felállás szélnek eresztése után kezdte megírni.

Végsősoron ma jelentős mértékben az ember teremti maga környezetét s ugyanígy képes kis lépések sorozatával, vagy egyetlen mozdulattal romba dönteni is azt. Így törik szét a klipben is bemutatott eszelős világ véres kis mozaikokra. A cséplést szívesen hallgató, de a doom-os stílust, vagy akár a Black Sabbath-t is kedvelő fan-ok kezdhetik lemezzel való ismerkedést a hetedik tétellel, a The Harponeer-rel! Ebben a dalban valójában Ozzy megszólalását vártam még a második percben is. Akkor váltott a négyes jellegzetes német daráló-thrash-be, egyre ritmusosabb dobbal és tisztán játszott tekeréssel. Új receptem a dalra: Black Sabbath + Slayer = Sodom.

Később olvastam egy Rock Hard interjúban, hogy magát Tomot a Show No Mercy-re emlékeztette néhány saját dallama: telitalálat. A lemez különösen erős dala a Nicht mehr mein Land (Már nem az én országom), amiben Tom Angelripper anyanyelvén énekel a szülőföldről, az értékvesztésről, bizonytalanságról és kiüresedésről. Nem dughatjuk homokba a fejünket. Ha nem is közvetlen közelről, de valamiképp megérezhetjük egy értékválsággal küzdő XX-XXI. századi jóléti, vagy legalábbis jobbléti társadalom panaszát. Ne várjunk nosztalgikus dallamokat. A portálokon kutatva látom is a visszajelzésekből, hogy sokakból váltott ki erős pozitív érzelmeket.

Meglehet, hogy a későbbiekben ez is egy olyan félreértelmezett és vitákat generáló dallá válik, mint a Rammstein  Deutschland c. dala. A mainstream (értem ez alatt nem rock/metal fan) publikum által bizonyosan kevésbé ismert Sodom esetében okkal bízom abban, hogy elkerülik a rossz, vagy rosszindulatú értelmezéseket. Emellett a témában, szerintem, sokkal jobb is ez a dal, mint az említett másik.

És hadd tegyek több, mint említést a lemez vizualitásáról. Maga a zenekar (azaz Tom) mond köszönetet többször a borító alkotójának, Joe Petagno-nak, nem is indokolatlanul. A Presecution Mania-n először megjelent „kabalafigura” – erős kifejezés egy anti-militáris háborús-thrash-t (ez oximoron?) játszó banda esetében – mint a bibliai városokat elpusztító angyal jelenik meg körötte pusztítás. Most már tudjuk, hogy a kép csak egy metafora, ideje végre magunkra vigyázni! A festőművész a rock, majd a metal zene születésétől kísérte végig vizuális eszközeivel a stílusok fejlődését, a külsőségek vonatkozásában még az alakítását is. Emblematikus borítókat készített majdnem minden Motörhead-LP-hez, de dolgozott nagyon sok, a stílusában mérföldköveket földbe döngölő bandának. A sor nagyon hosszú, néhány további ékes példa: Led Zeppelin, Hawkwind, Nazareth, Sweet, MardukAutopsyIlldisposed… és természetesen a Sodom.

Az érdeklődők számára a csatolt link-en olvasható egy beszélgetés Angelripper-rel a Sodom-lemezborítók témájában.

A Sodom új albuma erős anyag. Egyszerre alapos munka és kiváló thrash muzsika, letisztult, jellegzetesen pattogó hangzással, és mára kiérlelt hangszeres tudással. Hogy lesz-e annyira állandó vendég a lejátszónkban, mint mondjuk a Flotsam & Jetsam, a Testament, vagy a Slayer számos korongja, még nem tudom megmondani, de magas pontszámmal jutalmazom. Mit is? Azt, hogy ebben a nyugtalanító eseményekkel teli világban a sötét tónussal festett zenei képekkel a Sodom ma is útmutató. Minden lemezével (szándékosan szélesre szabtam) thrash-black-speed stílusban alkotó trónkövetelők számára kikerülhetetlen tananyag-korongokat készít!

Scorching Europe 2024 Scorching Europe 2024
September 10.
Tones of Decay III. Tones of Decay III.
September 13.
Insane Folkride Minifest Insane Folkride Minifest
September 14.
Nytt Land Nytt Land
September 18.