Sufnituning – 3.rész


A nagyon ismeretlen zenészek nagyon nagy problémái közül az egyik az, hogy egy zenemű hogyan öltsön fizikailag alakot. Vagy ne öltsön fizikailag alakot sehogy? Legyen digitális megjelenés?
Ha kiadom a cuccot szerzőiben, az hogyan történjen? Milyen formátumban, illetve mekkora befektetéssel? Lesz-e megtérülés, esetleg annyi haszon, hogy a következő anyag is megszülethessen a bevételből? 
Ér-e valamit a CD-R formátum?
Házaljunk-e kiadóknál, illetve küldjünk-e fizikai promókat a magazinoknak (és a kiadóknak)?

Először is szeretném leszögezni, hogy a XXI. században már nem léteznek eldugott lemezek. Nincs olyan, hogy valaki a hangzóanyagát ne tudná közszemlére (vagy közfüllére??) bocsátani. Persze az előfordulhat, hogy az a felület, ahol publikál valaki, megszűnik, elromlik, elavul, elnéptelenedik, stb…
A legjobb példa erre a Myspace. Ezelőtt 8-10 évvel nagyon pörgött. Rengeteg  felhasználó, rengeteg zenekar, kiadó, színészek, komikusok, ami csak szórakoztatóipar, az ott megtalálható volt. És volt egy nagyon nagy előnye, a mai oldalakkal szemben, ami egy másik nézőpontból hátrány is volt: zenész/zenekar is tudott jelölni ismerősöket! Ezek persze nem voltak valódi ismerősök, így a személyesség része bukott a dolognak, de mindegy. Lehetőség volt házalni a produkciónkkal a digitális világban.
Egyértelmű volt, hogy egy olyan oldal, ahol kis bandák egy évnyi kitartó „friendblasterezéssel” annyi rajongót tudtak begyűjteni, mint a kiadók által keményen promózottak, nem fog sokáig egyben maradni. Ezt a zeneipar nem tűrhette. Aztán persze a Myspace fejlesztői is hibát hibára halmoztak. Egyre átláthatatlanabb, bonyolultabb menürendszer (tele felesleges menüpontokkal), rosszul működő modulok, és iszonyat lassú szerverpark. A lejátszójuk meg maga volt a halál.
Jelenleg a Soundcloud, Reverbnation, Bandcamp, YouTube áll a rendelkezésre többek között, melyek mind ingyenesek (egy bizonyos pontig). A Bandcamp ráadásul veszteségmentes (.wav, .flac) formátumokat fogad, így ott lehet ezeket a zenéket pénzért is árulni. Ez persze visszás egy kicsit, hiszen hogy lehet pénzt kérni a bájtokért? Akkor már egyszerűbb egy PayPal Donation gombot kitenni valahová.
De hová?
A vérbeli sufniharcos hogy csinálja ezt?
Ha már megtanult annyi mindent, ami kell a zeneművek megjelentetéséhez, miért ne tanuljon még meg egy apró kis dolgot pluszba, nevezetesen a HTML kódolást.
Egy tárhely + domain mára már pár ezer forintból megvan egy évre. Pusztán egy nagyon alapfokú ismeret kell a fent említett nyelvben ahhoz, hogy egy valamelyest kinéző, és letöltésre alkalmas kis oldalt összerakjunk. Oda mehetnek szépen fel az .mp3-ak zipelve, és máris lehet ajánlgatni a közösségi oldalakon az anyagainkat INGYEN, hogy aztán szemétláda spamelőknek (az Iwiw-en spammelőknek két m-mel :-D) legyünk nyilvánítva.
Kéretlen reklám… Haha!
Amikor belép az ember a Facebookra, ott jobboldalt azok a kis ikonok nem kéretlen reklámok? Vagy a weblevelezőben a tartalomfigyelő rendszerek által generált cuccok nem kéretlen reklámok? Nagyival a hétvégi pöriről megy a trécselés mailben, erre a Google odahegeszti az oldalsó sávra, hogy „balatonparti gulyásparti szállással” vagy valami hasonló csodabogárság…
Ez is kéretlen reklám.
Sőt! Amikor a TV-ben megy a zs-kategóriás akciófilm, és már majdnem tudjuk, hogy ki a gyilkos, akkor is jön a kéretlen reklám… A moziban a vetítés előtt negyed óra reklámblokk…
Erről ennyit…

Tehát ha van egy honlapja a projecnek, ahol van egy rövid infó, egy „hírek” menüpont (kihagyható – hírezni a fészbúkon értelmesebb mára), „letöltés” és „kapcsolat” link, akkor készen is van a felület ahhoz, hogy elkezdjünk publikálni. Nem?

A sufnituning keményvonalas alapszabályaihoz tehát én még hozzávenném azt is, hogy van saját honlap.

Nézzük a fizikai formátumokat!
Egy 500 darabos gyárilag lenyomott CD kiadás egy egyszerűbb borítóval kb. 150 ezer forintból áll meg. Idehaza többől, de a cseheknél van egy jó kis cég, ami megcsinálja ennyiért (igazoltan – ismerek olyant, aki rendszeresen velük dolgoztat). Tehát, ha nincs kedvünk a sokszorosítással bajlódni, akkor ez a lehetőség adott, persze a kezdeti befektetés nagyon magas. Viszont így egy darab CD ára nagyon olcsóra jön ki, tehát nagyon kis összegért lehet eladni őket. NEM 4-5-6 ezerért, MINT AHOGY A NAGY KIADÓK TESZIK, akik ráadásul nem 500 darabokkal dolgoznak, tehát még olcsóbb nekik a darabár!
A másik módszer, hogy magunk írogatunk CD-ket (majd nyomtatjuk, matricázzuk a felületet), és sokszorosíttatjuk nyomdában a borítókat. Ez lehet szitanyomással, offszet géppel, ami megint csak drága, de ugyebár csak a borítót csináljuk így, tehát egy köztes összeg a befektetés.
Valamint megcsinálhatjuk azt is, hogy írjuk a CD-t, és nyomtatóval nyomjuk (nyomatjuk) a borítókat.
Ennek a módszernek az előnye, hogy a kiadvány sokkal személyesebb, mivel biztos, hogy minden darabja a kezünk munkája. Sokan érvelnek azzal, hogy az írott CD élettartama sokkal rövidebb, mint egy gyárié.
Nos, ez tévedés vagy legalábbis pontatlan megállapítás. Nagyszerű archiváló CD-k léteznek, amik viszont árban nem nagyszerűek. Négy-ötször-még többször annyiba kerülnek, mint egy átlagos írható CD. Viszont ha ezt kicsengetjük, a rajongók nem fognak anyázni. Érdemes tehát ezekre dolgozni, és ezt fel is tüntetni mindenhol.
Aztán van még olyan, hogy kazetta és vinyl formátum. A bakelitlemez (ami tulajdonképpen PVC – polivinilklorid – vinyl) gyártására is van kétféle mód. Lehet őket préselni (olcsó, de csak nagy darabszámnál megtérülő) és vágni (egy darabbal is működik, de rohadt drága). Mondjuk azt meg kell jegyezzem, hogy a bakelit nem tud minden effektet megfelelően visszaadni. Ha nagyon sok, és bonyolult effektet használunk, az a lemezről lejátszva valószínű, hogy másképp fog szólni, mint a digitális változat.

Ha belegondolunk, a fizikai megjelentetés az egyetlen olyan pontja a sufnituningnak, ahol ténylegesen a zsebbe kell nyúljunk (a hangszerek és a minimális hangrendszer megvásárlásán kívül, persze). Mindenkinek a magánügye, hogy hogyan valósítja ezt meg (ha akarja egyáltalán), viszont az elbírálás a minőség függvénye. Létezik CD-R-ből is igényes (lásd a Svoid legutolsó kiadványát!), és gyáriból is ratyi.
Érdekes probléma újabban a CD-tokok minősége. Ahogy megfigyeltem, nagyjából háromféle létezik: 
1. Profi tok: erős, vastag műanyagból van, bírja a strapát, nem törik el, merev. Magyarországon egy helyet tudok, ahol beszerezhető. Nem drága náluk.
2. Kínai CD-tok, ami nyagdának tűnik (mert homorú a fedele és vékony), de meglepően erős, tulajdonképpen sok gond nincs vele…
3. Ratyi: Úgy néz ki, mint a kínai, de szar is. Vehemensebb zenehallgatónál első nyitáskor fixen törik. Kukatermék, szégyelje magát, aki gyártja.

Én személy szerint nem ítélek el semmilyen formátumot. Aki teheti, gyártassa le CD gyárban a lemezét, vagy házaljon kiadóknál. Kimondottan díjazom a SZÉPEN, IGÉNYESEN kivitelezett CD-R-eket is. Főleg, ha valami masszív hordozóra vannak pörkölve. Meg dedikálva….

Záróakkordként beszélnék egy kicsit a jogvédelemről.
Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület ingyen bejegyez minden magyarországi zeneművet. Ez mit is jelent? Azt, hogy a hanganyag leadásakor az azt bejegyző személy lesz a hanganyag tulajdonosa. De nem a szerzője!!! Az Artisjus csak azt igazolja, hogy XY személy a bejegyzéskor birtokolja a zeneművet. Azt, hogy ki a szerző, az Artisjus nem igazolja, mivel nem tudhatja ő sem. Logikus, ugye?
Vitás esetben, plágiumgyanúkor az Artisjus azt fogja igazolni, hogy ki adta le elsőként a hanganyagot. Ehhez csak pár nyomtatványt kell kitölteni, és audio formátumban leadni CD-n a felvételünket. Tényleg nem bonyolult. Postán is elfogadják.
Ez gyakorlatilag elég a jogorvoslathoz.
Magánügy, hogy ki mit jegyeztet be, szükségesnek érzi-e, mindenesetre pénzbe nem kerül.
Viszont a sokszorosíttatáshoz az engedély már igen.
Ha egy olyan céghez megyünk el, aki ilyesmivel foglalkozik, az egy másodpercet sem fog ráírni CD-re, amíg az Artisjustól nem kap erre engedélyt. Ezt viszont nekünk kell megfizetni. Kicsit mókás a dolog, de van ebben is logika…

Nagyjából a végére is értem a témának…
Visszatekintve tehát az első két részben szó esett arról, hogy mi a sufnituning, miért jó ezt csinálni, mik a nehézségei, és a szépségei. Lehet ezt a módszert elítélni, szidni, irigykedni azokra, akik alkalmazzák, de azt most már kijelenthetjük, hogy ez a dolog teret szerzett magának a zeneiparban. Azok a nagy bandák, zenészek akik évtizedek óta élnek a zenélésből most elég rossz helyzetbe kerültek, mivel semmi máshoz nem értenek, csak a hangszerek kezeléséhez, de hogy arról hogyan lehet lenyomatot venni, általában nem. Eddig a bevételeikből, a kiadóik bevételeiből fedezték a borsos stúdióköltségeket. Most meg náluk egy-két évtizeddel fiatalabb névtelen arcok tűnnek fel egyre jobban megszólaló korongokkal, és hígítják fel a mezőnyt, különösebb befektetés nélkül. Ez sokszor okoz kirohanást, ebben a valamelyest teártális világban, és olyankor én mindig kacagok egyet.
Hé! Itt csak annyi történt, hogy a korábban a munkásságát bemutatni nem tudó nemzedék illetve tájegységek (kommunista blokk!!!) néhány egyede megtalálta a módját annak, hogy ott legyen a színtéren, még ha annak egy kicsi alagsorában is, de ott… Emiatt utálni őket, az annyi mint irigy féltékenység…

Annyit szeretnék még megjegyezni, hogy ha valakinek technikai kérdése van a témával kapcsolatban, írhat nekem személyesen is, szívesen segítek, amiben tudok. Ebben a szubkultúrában nem divat a titkolózás, és mások akadályoztatása, kizárása az önmegvalósításból. Ez olyan, mint egy játék… Ez egy játék… 
Termék-, és márkaneveket a cikksorozatban direkt nem tüntettem fel.



Bring Me the Horizon Bring Me the Horizon
június 16.
Hatebreed, Crowbar Hatebreed, Crowbar
június 17.
Agnostic Front Agnostic Front
június 18.
Wayfarer, Dreadnought Wayfarer, Dreadnought
június 19.