BÁL – Megjelent a Tánc

Tánc címmel jelent meg a Rósz Bálint által működtetett hazai egyszemélyes avantgardista black metal projekt a BÁL új nagylemeze. A lemezen közreműködik a  kísérleti dark-ambient vonalán mozgó lengyel származású művésznő Marla Van Horn, Smara Kand, valamint Bálint egyes családtagjai.

Aki már ismeri a munkásságom, annak annyit mondhatok, hogy ez is a megszokott más, amit minden kiadványon hallhattok. Aki nem ismer, annak viszont tudnia érdemes, hogy sosem használtam még ugyanolyan atmoszférát két különböző albumon, demón vagy EP-n, mert az elsődleges cél mindig a belsőbb én tökéletes tükrözése. Ezek mellett a kísérletezés folyamatos, és az ideális forma megtalálásának útján még mindig lépkedek, közel a cél felé.

Ez a kiadvány különleges, mert BÁL full-lenght albumon még nem dolgoztak idegen kezek, ami jelen esetben megváltozott. Érdekes ellentét, hogy amíg nem engedtem közel senkit bármilyen munkámhoz, úgy gondolván, hogy így biztosan csak magamat adhatom át, addig a felismerés nem történt meg, csak a közelében jártam a mondanivaló tökéletes közlésének. Rájöttem, ezt meg kell törni, mert szükség van más perspektívára, és az elmúlt időben legtöbbet másokkal dolgoztam, név szerint Smara Kanddal, Far From Everythinggel, Marla Van Hornnal és Shaytannal.

A borítón szereplő alak a húgom, a képet én lőttem és szerkesztettem, de az eredeti fotó az ő projektjéhez készült. A lencse elé egy piros fólia került, nappal szemben fényképeztem és egy tükörrel világítottam meg a modellt. Az én meglátásomban ő táncos, és eszerint alakítottam a képet is. Az új logóm, amit Korcs tervezett, sem szerepelt még nagy volumenű publikáción.

Szerkezet szempontjából, Az almafám, Hamis emlék, Nyitott ablak és Zárt ajtó az album első fele. Itt én vagyok a szemlélő, és csak a saját elképzeléseimre, belső hangra alapozva alkottam meg a dalokat.

Az album másik fele a Fészkedben álmodva című számmal kezdődik, egy felvezető dallal, az őt követő 5 számhoz. Mikor elkészült a dal alapja, felkértem Marlát, hogy énekeljen rá, és azt gondolom, remekül ráérzett arra, amire a nótának szüksége volt. Az ezt követő dalok már napvilágot láttak korábban, néhány kicsit másképp, mindenesetre össze kellett szednem őket egy csokorba, mert nem szerepeltek kiadványon, csak különálló tételekként. A 6. és 7. szám Smara videóira komponálódott, előbbinek eredeti, német nyelvű dalszövegét Petra írta, és az ő perfomance-át láthatjuk. Ennél a darabnál megállapodtunk, hogy magyarra fordítva kerülnek fel a vokálok a számra, így ez az egyetlen hazai dalszövegű nóta a Táncon. Ennek egyébként az az oka, hogy amikor a dalszövegek 90%-a íródott, többet használtam ezt a nyelvet, mint az anyanyelvemet. A hetedik számban nemcsak a videó, de a dalszöveg és a főszereplő is Smara volt, a szisztéma azonos volt, a zene a videóra készült el. Nem úgy, mint a Guardianban, itt a vokálos nótára készült el a mozgókép. Az utolsó két mű két művészfilmhez készült, eredetileg instrumentális formában. Szöveggel és egy kis csinosítással kerültek a Táncra, mert a filmben zörejek és felbeszélések mellett csak hangulatkeltő célt szolgáltak. A Pulse című dalban Rósz György, az édesapám is improvizált egyet.

Piratefest Budapest
július 03.