Decay
ThORnMENThORn (2021)

A ’90-es évek óta kisebb-nagyobb szünetekkel működő nagyváradi Decay csak az utóbbi években látta elérkezettnek a pillanatot, hogy lemezen is megmutatkozzon. A többnyire thrash/death/black metal köntösben alkotó gárda 2018-ban már megszellőztette a közelgő debüt néhány dalát a Brand New Nails című EP-n, ám a stúdióalbum csupán idén szeptember 14-én kerülhet a publikum elé a Loud Rage Music gondozásában.

Csuvár „Goat” Hunor (Integral Vortex) frontembert többszörös tagcserék nehezítették az évek során a zenekar egyben tartásában, azonban most valami megszilárdulni látszik, amire a különös című ThORnMENThORn debüt határozott bizonyítékkal szolgál. Goat mellett Gergely Zoltán gitáros/dobos és Franky bőgős alkotja jelenleg a zenekart, viszont a lemezen még Barabás Róbert gitáros/dalszerző munkája is hallható, aki azóta az Angerseedet erősíti.

Az ideális 40 perc alatti játékidővel rendelkező anyag 8 tételben mutatkozik be (az intrót leszámítva), kereken összefoglalva a Decay jelenlegi eszköztárát, zenéjük eszenciáját. Nagyon örülök, hogy az EP három dalát újra felvették a nagylemezhez, mert így nemcsak sokkal profibban és súlyosabban szólnak, hanem érettebben is. A nagylemez hangzása úgy maradt eleven és svédesen „koszos”, hogy közben ott a kellő határozottság, vaskosság és erő, ráadásul a cineket, a bőgőt és minden apró nüánszot nagyon jól hallani rajta. Korábban éppen a hangzással voltak gondjaim, most azonban lélegzik, dohog és ahol kell, ott hasít az anyag.

Dalszerzés szempontjából az első észrevételem az volt, hogy a banda nem erőlteti bele az ötleteit valamelyik extrém metal skatulyába, hanem teret enged a különböző témáknak. Míg a To Survive the Time a magas fekvésű dallamokkal megtűzdelt black metalhoz áll közelebb, addig a Baalanar a thrash/death metalos riffelésre helyezi a hangsúlyt. A For a Seizable Reality súlyosan menetelős riffjei egyértelmű old-school death metalban fogantak, akárcsak a záró Eat Your Rights, amelyekről időnként a Deicide és a Bolt Thrower is eszünkbe juthat, mint hatás, máskor azonban a kissé modernebb megközelítésű melodikus extrém metal üti fel a fejét (Evilution). Tempó szempontjából a dobok főleg a középtempó és az attól egy fokozattal gyorsabb vagy lassúbb tartományokban mozognak, remekül igazodva ahhoz, amit kívánnak a dalok, és ennek megfelelően teremtenek markáns alapot. Tehát szó sincs véget nem érő blastbeatekről.

Az album egyik hatalmas erénye, hogy a lemezre kerülő dalok egészen egyszerűen fogósak és a dallamvezetésük, témáik megjegyezhetőek. Mivel minden dalban egészen más domborodik ki, a lemez roppant változatosra sikerült, és a szerzemények kikerekednek, néhány hallgatás után könnyűszerrel elkülöníthetővé, felismerhetővé válnak. Bár forradalmian új dolgokról nem beszélhetünk, a dalok egyértelmű személyiséget mutatnak fel, és ehhez a vokáltémák éppúgy hozzájárultak, mint a zenei alap. Goat extrém vokalizálása igyekszik a lehető legváltozatosabb palettán mozogni a hörgés különböző mélységein és a korai Deicide-os halálköpéseken keresztül a black metalos károgásig vagy a korai Carcassos megszólalásig (Vortex of Thoughts).

A lemez másik szimpatikus tulajdonsága, hogy további meghallgatások során előkerülnek olyan apróságok is, amelyek még inkább szélesítik a Decay zenei játszóterét. A To Survive the Time kitűnő fődallama mellett egy egészen atmoszferikus, sötét betétrésszel, fenyegető belassulással is találkozunk, de említhetem a For Seizable Reality-t is (személyes kedvenc!), ahol egészen technikás death metalra jellemző pengetések is szólnak a dal második felében, remek szólóval, jól elkapott beteg vokáltémákkal. A Concentrated Incarnation of Brutal Aggression ehhez képest is hoz valami eltérőt a dob/bőgő alapra érkező suttogással. Sőt, Death-re emlékeztető szólótöredékre is felfigyeltem (Baalanar), de még egy Sepultura – Roots albumára hajazó pár másodperces részlettől (Decay) sem idegenkedik a zenekar.

A nagyváradi Decay megérdemli a rá fordított figyelmet, erős debütanyaggal álltak elő, és remélem, láthatjuk őket élőben is valahol a jövőben. A banda szekere ezennel határozottan elindult felfelé.

Ian Paice
december 12.
Desszert Záróbál
december 17.
ExtremeNoiseFest 2021
december 18.