A Rocker Rádióról beszélgettünk Kalácska Gáborral

2019. február 2-án a RádióRock 95.8 megszűnése után hagyott űrt szinte villámgyorsan betöltötte a Rocker Rádió. Az egyik alapítót, az anno a RádióRock beindításában is oroszlánrészt vállalt Kalácska Gábort kérdeztem ki.

  • Kezdjük rögtön az elején! A kívülállók számára úgy tűnt elég sebtében indult el a csatorna. Mesélnél erről?
  • Akik így látták, jól látták. 🙂 A Rock FM körüli nyilatkozatokból kb január első hetében már tudtam, hogy vége lesz a rádiónak. Felhívtam két volt munkatársamat az egykori Rock FM-ből, és megkérdeztem, hogy csinálunk-e egy online rádiót. Nem akarom hősként beállítani magunkat, de a nagy nyilatkozat és facebook poszt dömpingben mindenki sajnálta magát, a stábot, a rockzenét, egyvalamivel nem foglalkozott senki: hogy mi lesz a napi 80.000 hallgatóval, aki követi ezt a rádiót. Átbeszéltük, hogy tudnánk megcsinálni, aludtunk rá egyet és belevágtunk. Először csak egy hónapra terveztünk, hogy lássuk, van-e igény az ötletünkre. Hogy most is itt vagyunk azt mutatja, hogy van.
  • Gábor, anno Te voltál a RádióRock összehozója, milyen koncepció volt ott eredetileg? Abból az időből, koncepcióból mentettetek át valamit?
  • Az egy hatalmas kényszerpálya volt sok szempontból. A médiahatóság nem is rockzenei műsort akart oda, hanem magyar zenei rádiót, a felhívás első tervezetésben nem is szerepelt a rockzenei szűkítés. Ennek megfelelően a napi dalok 81%-nak magyarnak kellett lennie. Emellett elvártak napi 18 óra közszolgálati műsort, vagyis olyan beszélgetős magazinokat, amelyben művészek, sportolók, tudósok vendégeskednek. Abból a feltételrendszerből próbáltam összerakni egy viszonylag hallgatható műsort, de ez olyan kényszer megoldásokat szült, hogy pl. külföldi dalok csak 10-18 óra között szólhattak. Volt egy pár jól sikerült műsor, pl a Rock Bogrács Barabás Beával és Nagy Feróval, ahol “idegen” zenészek ültek össze zenélni, mi meg élőben közvetítettük, de összességében nagyon nehéz munka volt. De még így is napi 160 ezer hallgatónk volt, amíg ott dolgoztam. 
  • Mesélj kérlek, miben más egy internetes rádió, mint a hagyományos műsorszórás?
  • Röviden: mindenben. Itt az imént említett kvótákból semmi nincs, így amikor indult a rádió, a beköszöntő posztban le is írtam: ilyen rádiót tartok én jó rock rádiónak. Nem kell kompromisszumokat kötni, és nincs semmilyen irreális elvárás velünk szemben. Itt minden nap egy jutalomjáték. Ezt a mai napig így gondolom.
  • Mi a nehezebb a technikai rész vagy a műsor összeállítása?
  • Igaziból egyik sem az, de ha mondanom kell erre valamit, akkor mindenképp a technikát mondom. Azzal volt bajunk az  első időben. Meg kellett tanulnunk a műsorterjesztés összes összetevőjét, mert az nagyon más, mint egy FM rádió esetében. De ez is inkább izgalmas feladat volt, mint nehézség. 
  • Mekkora stábbal dolgoztok?
  • Ketten vagyunk “tulajdonosok” és azért írom ide az idézőjelet, mert ez egy szerelem munka, és valójában aki benne van, mind magáénak érzi. Négy önkéntes segítőnk van, akiknek egyrészt nem tudunk elég hálásak lenni. Másrészt igyekszünk úgy kérni a segítségüket, hogy semmiképp ne érezzék tehernek a munkát, ami ennek ellenére nekünk komoly segítség. Harmadrészt, ha valaki szeretne egy jófej csapat tagja lenni, és hozzátenni valamit a Rocker Rádióhoz, akkor keressen meg nyugodtan, találunk neki feladatot. 
  • Nyilván csináltatok felmérést, hogy milyen a rádió hallgatottsága. Mesélnél erről bővebben? Mennyien, milyen korosztály hallgatja a műsort, stb.
  • Egyrészt az online világ sokkal pontosabb adatokkal szolgál, mint a “hagyományos”, de gondolom ezzel nem mondtam újdonságot. Épp ezért számos adatot azonnal látunk. Hány hallgatónk van, hol hallgatnak, milyen eszközön, stb. Épp ezért tudtuk bevezetni a magyar rádiók közül egyetlenként a hallgatószám garanciát, vagyis előre megmondjuk, hogy egy dal, vagy akár reklám hány embert ér el. Ha esetleg kevesebb lenne ez a szám (amit természetesen tőlünk függetlenül lehet nyomon követni) akkor addig sugározzuk a tartalmat, amíg el nem érjük azt. A hallgatói összetétel egy nehezebb falat, nyilván a hallgatók közül senki nem írja meg üzenetben, hogy hány éves. De azért nagyjából tudjuk, hogy a hallgatóink ⅔ része férfi kb, és a 20-49 éves korosztályban vannak nagyon sokan, ezek közül is 30-49 az első számú bázisunk. Hallgatóink ⅓-a budapesti, kb. egy újabb egyharmad 100 km-es körzetében található, és nagyon sokan hallgatnak pl. Borsodban, bár most a Dunántúl is kezd eléggé megerősödni. Ami még nagyon fontos, hogy a határon túli magyaroknál is jelentős számban vagyunk ott, napi szinten 10.000 fölött van a hallgatók száma onnan is. Erre nagyon büszkék is vagyunk.
  • Miben látjátok azt, hogy ilyen hamar népszerűek lettetek és ennyien hallgatnak Titeket? Milyen fejlődési lehetőséget láttok magatok előtt?
  • Ha röviden akarnék válaszolni, akkor annyi a titkunk, hogy amit ígértünk azt be is tartjuk: itt kizárólag hard rock / metal zene szól, és a témák is a zene körül forognak. Ettől persze sokkal bonyolultabb a dolog, szintén nagyon fontos például, hogy mi valóban komolyan vesszük a hallgatókat: minden fontosabb döntés előtt kikérjük a véleményüket, és figyelembe is vesszük, hogy mit  kérnek tőlünk. 
  • Támogatjátok a hazai rock és metal zenekarokat és előadókat. Mennyire nehéz hozzátok bekerülni, illetve mi szükséges egy bemutatkozáshoz? Milyen minőségű felvétellel jelentkezzenek?
  • A bekerülés feltétele egy normálisan szóló hanganyag, illetve egy rövid bemutatkozás, szintén hangban. A másik, hogy az előadó stílusa legyen hard rock/metal, bár ezzel általában nincs gond. A zene@rockerradio.online címre jöhetnek a dalok, minden mást megbeszélünk emailben. Valóban igyekszünk minél több előadónak teret adni, büszkék vagyunk rá, hogy már több, mint 100 olyan zenekar van, akik nálunk szólaltak meg először.
  • A kampányaitok közül a ROCKER ABC nagyon sikeresnek tűnt. Jól láttam?
  • Igen, több, mint egymillió hallgatással zártuk a kampányt, ezen felül 370 ezres volt a facebook elérés is. 27 ezer szavazat érkezett, volt olyan nap, hogy kétezernél is többen szavaztak. Ezek a számok egy nagy kereskedelmi rádiónál is komoly sikernek számítanak. Büszkék is vagyunk rájuk.
  • A másik fontos dolog ezzel kapcsolatban, hogy annyira pörgött a facebook a játék alatt, hogy egy csomó nemzetközi kiadó és management felfigyelt a rádióra, így pl a The Dead Daisies, vagy Michael Monroe managere akkor jelentkezett be nálunk, hogy működjünk velük együtt. Ez tényleg a csoda kategória, ha azt nézem honnan indultunk bő egy éve.
    https://www.facebook.com/watch/?v=577687946285253
  • Melyik kampányotok volt eddig a legsikeresebb a hallgatók között? Illetve ezek a kampányok szoktak új hallgatókat hozni?
  • A Rocker ABC mellett a tavalyi rocktóber kampányt említeném, ott indultak el a tematikus napok, amelyek azóta is részei a műsornak szerdánként. Változó, vannak olyan napok, amikor kiugróan magas a hallgatottság, ilyen volt pl. az Ossian lemezbemutató napunk a megjelenés napján. Az a hallgatói csúcs, 57 ezretől is többen hallgattak minket aznap. Ezen hallgatók jórésze utána is velünk marad, nagyon sok olyan hallgatónk van, aki egyáltalán nem rádiózik, de velünk kivételt tesz, és hetente egy-két alkalommal velünk tart. És persze van egy komoly napi hallgatói bázisunk is. Ugyanakkor az is igaz, hogy még mindig nagyon sokan nem is hallottak rólunk, így arra kérünk mindenkit, akinek tetszik a műsor, hogy vigye a rádió hírét a környezetében.
  • Ott vagytok a közösségi oldalakon is. Mennyi időt vesz ez igénybe, illetve mennyire látjátok ennek hozadékát?
  • Napi szinten kommunikálunk a facebookon és az instagramon, most készül a Tiktok csatornánk, illetve ott vagyunk a youtube-on is, bár az is még csak most indul be. Van vele munka bőven, de egyrészt kiváló kommunikációs felület, és nagyon sok pénzt spórolt már nekünk. Másrészt a játékoknál is nagy segítség, hogy nem kell saját infrastruktúrát fejleszteni pl. egy szavazáshoz. A facebook oldalunk épp most lépte át a 25.000 követőt, az instagramon pedig napokon belül ötezren leszünk. 
  • Van-e olyan műfaj, előadó, amire vagy akire nemet mondanátok valamilyen okból?
  • Persze, a pop. 😀 Úgy vagyunk vele, hogy nem vagyunk kompromisszum kényszerben: ide tényleg az igazi rock / metal dalok férnek be. Abban viszont bármi.
  • Több tehetségkutatót is támogattok. Ezek ugyan megosztják a zenekarokat, de ezek szerint Ti láttok benne fantáziát?
  • Igyekszünk olyan kezdeményezések mellé állni, ami tényleg segítség a zenekaroknak. Szerveztünk már mi magunk is versenyt egy komoly vidéki (nem zenei) fesztiválra, ahol több tízezres a látogatószám. Illetve most olyan versenyben veszünk részt, ami egy csomó vidéki zenekart juttat el egy budapesti klubba, olyanokat, akik nem tudnának a fővárosban fellépni. Egykori zenészként pontosan tudom ez mennyire fontos. Ez nem nekünk nagy dolog, de ahogy már többször is mondtam, szeretnénk a rockközösségnek valós segítséget adni. Ennek pedig része a fiatalok támogatása is.
  • Mostanra számomra úgy tűnik, hogy egyenletesen jó színvonalon megy a műsor, kellően változatos, azt gondolom, szinte mindenki megtalálhatja a kedvére valót. Mennyire veszitek figyelembe a hallgatói kéréseket?
  • Nagyon. Épp ezért nincs is kívánságműsor, hanem ha valaki valami olyat kér, ami nincs a dalok között, akkor bekerül és forog rendszeresen. Ez persze nekünk is segítség, hiszen most 2200 dal van a rendszerben, és mivel emberek vagyunk, óhatatlan, hogy vannak kimaradók. Emellett egy csomó olyan remek banda van, akikről nem is hallottunk. Épp ezért hamarosan indul egy új műsorunk, ahol kiváló zenekarokat mutatunk be a világ számos országából.
  • Terveztek tematikus műsorokat esetleg?
  • Van már most is ilyen, a szerdai nap és a hétvége általában tematikus. Ha arra gondolsz, hogy pl. egy órában csak black metal szóljon, akkor ilyen nincs tervben, és nem is tartom jó ötletnek, mert elmúltak már azok az idők, amikor nehéz volt beszerezni a zenéket. Ezeknek a műsoroknak így oda a varázsa. Ami jelenleg sokkal fontosabb, hogy mindig jó zenék szóljanak. De mindig törjük a fejünket valami újításon, szóval elképzelhető, hogy lesz egy műsorsáv, ahol kipróbálunk valamiféle tematikát is végül.
  • Mennyire terveztek előre? Tudom, ez egy olyan kérdés, amire nehéz válaszolni úgy, hogy ne lődd le a meglepetéseket, így inkább arra lennék kíváncsi, hogy vannak-e tervben olyan változások (akár technikai, akár programbeli), amik esetleg még nagyobb közönséghez juttatja el a rock és metal zenét?
  • Nagyon sok tervünk van, igaziból az öltetelés a legerősebb része a rádiónak. Tervekkel megvagyunk egészen az év végéig, más kérdés hogy az élet bármikor felülírhatja ezeket. Ami már biztos, hogy elindul a “Mindenki Rocker” című műsorsorozat, ami azt mutatja be, hogy olyan emberek is hallgatnak metal zenét, akikről még csak nem is sejtjük. Még július végén lesz egy legendák hete, hiszen a hónap végén brutál micsoda albumok jelentek meg annak idején. De lesz egy legendák  hónapja is (remélem augusztusban összejön) kizárólag magyar előadókkal. Aztán szeptember elején szeretnénk bővíteni a rádió megjelenését: két új csatorna indításán is gondolkodunk. De ezekre majd akkor térjünk vissza, ha aktuálisak lesznek.
  • Az itthoni rock és metal szcéna résztvevőivel (zenekarok, kiadók, koncertszervezők és helyszínek, zenei sajtó) milyen a kapcsolatotok, mennyire tudtok együttműködni?
  • Jó kérdés. Nagyjából mindenkivel jóban vagyunk, bár itt-ott voltak tüskék a Rock FM időszak miatt. De az első Rocker Rádiós év sok félreértést tisztázott, főleg atekintetben, hogy ez a rádió valóban csak rock / metal zenét játszik. Így most már mondhatjuk, hogy néhány kivételtől eltekintve gyakorlatilag mindenkivel együtt működünk. És még egy nagyon fontos gondolat ide: mi nyitottak vagyunk mindenki felé. Bárki megkeres bennünket, mindenkinek igyekszünk segíteni. Függetlenül attól, hogy milyen volt a viszony a múltban. Szóval a szándékainkon semmi nem múlik, az viszont igaz, hogy kevesen vagyunk, szóval néha kitartóan kell kopogtatni.
  • Köszönöm, hogy válaszoltál! Tiéd a zárszó!
  • Először is nagyon köszönöm a lehetőséget, és örülök hogy veletek is elkezdődik a közös munka. Számunkra nagyon fontos, hogy a rockzenét követő emberek érezzék azt, hogy ez a rádió nekik készül. Nekünk ez sokkal több, mint egy munkahely, ebben a rádióban tényleg benne van minden tudásunk és minden szeretetünk. De szerintem ezt hallják is, tapasztalják, érzik is a hallgatók. Ezért tudunk sikeresek lenni.
szeptember 26.,
szeptember 26.,
október 02.,
október 03.,