Nagaarum interjú kiadózásról, zenéről, jövőbeli tervekről

Úgy gondolom, hogy a Nagaarum zenei projektet nem kell különösképpen bemutatnom a magyar underground szerelmeseinek. Naga zenei tevékenysége mellett, két kiadót is aktívan üzemeltet, amely az NGC Productions illetve a Kajdum’s Tower kiadó. Utóbbi kizárólag dungeon synth lemezekkel foglalkozik. Tevékenységének aktivitása példátlan hazánkban, ugyanúgy mint kiadványainak minősége.
Ezekről a dolgairól, illetve a jövőbeli elképzeléseiről faggattam ki.

Mikor szántad rá magad,hogy az NGC Productions melett dark ambient kiadványokkal foglalkozó kiadót fogsz létrehozni,illetve mi volt a motivációd, ami hajtott?

A Kajdum’s Tower igazából csak dungeon synth kiadványokat jelentet meg, de éppenséggel igazad van, mert próbálom feszegetni a határokat, és valóban, több kiadvány tartalmaz dark ambient elemeket is. A dolgot a Fattyú anyaga, a Torony döntötte el. 2021 végén már éreztem, hogy sok lesz a stílus az NGC-n belül, és emiatt nem is tud kialakulni egy stabil követőbázis.  Így eldöntöttem, hogy leválasztom a DS anyagokat, az NGC pedig mostantól csak a három legnagyobb perverziómmal, a black metallal, a funeral doommal és a dark ambienttel fog foglalkozni. Még ez is sok, kéne egy kiadó csak dark ambientnek, haha…

Az extreme metal mellett honnan jött a dark ambient/dungeon synth? Be tudsz nekem mutatni hasonló jellegű projekteket, elöadókat akik hatással voltak munkásságodra? Mi alapján válogatod meg, hogy kiknek a zenéit támogatod (ezt úgy értem, hogy ismerős zenészeket támogatsz, vagy szívesen fogadsz ismeretlen,”külsös” synth előadókat)?

Szokásomhoz híven ezt a műfajt is későn ismertem meg, mondjuk a Burzum DS anyagait leszámítva, de a Gondolin Records kazetták hatottak rám elég mélyen olyannyira, hogy ezeknek gyűjtőjévé is váltam egyben. Jelenleg 18 gondolinos kazim figyel a polcon, ami azért nagy szó, mert ezekhez a megjelenésekhez – mint ahogy Mike666 mondta – ébresztőórát kell állítani. A rekord 2 perc volt. Az Erang lemezét mindenképpen meg akartam venni, így pontos voltam, és adott napon a 22:00-ra meghirdetett megjelenésre odaértem a bandcampen. A 150 kazettából kettő perc alatt nem maradt egy sem. Sikerült lecsapnom az egyikre. De figyelem az Outer Season és a Weregnome Records anyagait is. Sőt! Egyik kedvenc szórakozásom a Bandcamp New Arrivals rovatát figyelni, és a legismeretlenebb szerzők legeldugottabb cuccait mazsolázgatni. És ez válasz is a kérdésedre. Ezek közül is kerestem már meg kiadásra szerzőket. Valamint igen, ismerősöket is kértem már fel lemezírásra. Sajnos idehaza nagyon nem találok DS anyagokat, így most egy olasz srác anyagát jelentettem meg, ami szépen megy is. Aztán jön egy Fattyú lemez, majd két amerikai. De lehet beküldeni is, mostanában sokkal nyitottabb vagyok, szinte mindent meghallgatok, és válaszolok is.

Milyen kiadványok várhatóak a jövőben,amiket elárulhatsz és nem szupertitkos? Saját dark ambient kiadványaidról is kérdeznélek, illetve érdekelne, hogyan készül egy dungeon synth lemez nagyvonalakban?

A dungeon synth-et éppen tanulom, és nagyon sok a buktató, örök harc a megszólalás és a monotónia helyes használata. Az Owens lemezeimre vagyok a legbüszkébb, azok mindegyike örömmel tölt el, ha visszahallgatom. Az Aranea Telammal az epikus vonalra mentem rá, az Ald’Ruhn meg a Morrowind világa által inspirált. A dark ambient kísérleteimet a Star Shaped Chimneyvel jelentetem meg. Ezek bandanevek, ha valaki már elvesztette volna a fonalat, ami a dolgaimat illetően teljesen érthető. Az, hogy hogyan készül egy lemez mindig az adott vibrálásoktól függ, amik körülvesznek. A harmadik Owenst az Erang hangzásvilága táplálja, egyszerűen lenyűgöz, amit az a francia arc tol. Mikor meghallok ilyeneket, mindig feltüzelem magam, hogy ilyent én is akarok csinálni. Az eredményt mindenki elbírálhatja… A dark ambient más tészta, ott biztonsággal tudok már alkotni, hiszen tizenhét éve művelem. Már nem félretett témákkal dolgozom, meg nem nagy wow élményeken át, hanem azt tudok kitekerni a technikából, amit hallani akarok. Én irányítok, nem a szintetizátor.

Kicsit térjünk rá arra a kérdésre, ami nekem nagyon megindította a fantáziámat, miért éppen kazetta? Honnan jött eme hanghordozó szerelem, és hogyan és kivel lehet Magyarországon kazettát gyártatni? Mi a kiadói menet? Egy picit a folyamatok érdekelnének, meg, hogy mennyire fogynak jól ezek az anyagok. Mi a véleményed a mai fizikális formátumok helyzetéről? Milyen lejátszót ajánlanál egy totál kezdőnek?

Több okból kazetta. Elöször is ennek szeretem legjobban a hangját. Telt és dinamikusan lüktető mélyek, tompább magasak, a dalok szüneteiben sistergés. Nekem ez kell. Másodsorban a legszebb hanghordozó. Harmadsorban kis példányszámban is lehet gazdaságosan előállítani. Főleg úgy, ahogy én csinálom. Németországból vásárolok hosszra igazított nyers szalagokat, amiket itthon egy három deckből álló és sorbakapcsolt tornyon másolok. Babrás, figyelni kell, de ha minden klappol, a minőség még a gyárinál is jobb, mivel én tudok EQ-val és a bemeneti hangerővel játszani, amit a gyár nem tehet meg, mert nem változtathat a hangon. Engem ilyesmi nem köt, a szerző meg szinte meg sem hallja a különbséget, a felvétel mégis jobb, mint a tompább gyári felvételek. Változó, hogy hogyan fogynak ezek a cuccok, de volt egy-két jó széria. Promóciótól is függ, meg attól, hogy mennyire rendszeresek a megjelenések. Nameg attól, hogy mennyire tárom szét a stíluspalettát. A fatokokkal egy teljesen új dolgot találtam ki, amit még csak ellopni sem tudnak, mivel egyenként gyártom őket. Ez gyártósoron lehetetlen, illetve lényegét vesztené, mert mind egyforma lenne. Milyen lejátszó? Mindenképpen 1990. előtt gyártott decket érdemes venni, és nem árt, ha van egy olyan arc, aki tudja szervizelni. Én most egy 70-es évekbeli AKAIra hajtok.

Az NGC Productions-ről illetve a disztróról, látom hogy már igencsak megkopott a csereanyag kínálat a honlapon. Ez tudatos, hogy csak a saját projektjeid, zenekaraid legyenek előtérben, vagy tervben van még más kiadók kiadványainak terjesztése?

Néha eszembe jut, de inkább nincs tervben. Az NGC Prod és a Kajdum’s Tower el tudja magát tartani a saját kiadványaiból, így nem kell szerencsére még a csereberékkel is bajlódnom. Szép volt, jó volt, de belefáradtam. 

Egyébként visszatérve a kazettás témára, honnan jött a fatokos speciális kiadványok ötlete? Ezeket te készíted sajátkezűleg? Kicsit mesélj erről bővebben, hogyan csinálod őket? Kapsz külsős segítséget is? Honnan ez a rengeteg szabadidő kisgyermekes apukaként? Mi a titkod?

Régebben Szabó Tibor miskolci barátom segített, mert neki volt egy asztalos haverja, aki tudott méretre vágott jó minőségű faanyagot gyártani, de ez a vonal bedőlt, mert egy asztalos inkább nagyobb fadarabokkal szeret dolgozni, nem ilyen kis aprólékokkal. Úgyhogy vettem fűrészgépet, szalagcsiszolót, multigépet, festékeket, lakkot, ecseteket, és megtanultam szépen lassan, mit hogyan kell. Szerencsére ezeket az eszközöket a ház körüli munkába is be tudom vetni, így nem tekintem rizikós befektetésnek a dolgot. Maga a kazettázás amúgy szintén egy olyan dolog, amivel kapcsolatban nem árt, ha vannak olyan barátai az embernek, akiktől el lehet lesni az ezzel kapcsolatos trükköket, és itt meg kell említsem Káger Balázst, Pordán Szilárdot vagy Dudás Attilát, akik szintén utaznak kazettában, a kiadóik révén sokmindent nem nekem kellett kikísérletezni, csak kérdeztem, ők meg nagyon segítőkészek voltak mindig. Természetesen sokan vannak még, akik besegítettek, elnézést, ha csak fentieket említem most meg. Madarasi Tamás a Fattyú-ból megtervezte a Kajdum’s Tower kiadói arculatát, és volt már, hogy más szerzőnek a teljes borítótervét ő rakta össze. Tud a srác. Nincs amúgy rengeteg szabadidőm, csak iszonyú gyorsan dolgozom, és a feleségem nagyon toleráns. A kisfiam megszületése óta mondjuk még a más által őrültnek tartott munkatempón is kellett fokoznom, és mostanában már kezdek is kicsit becsavarodni, de ha nem csinálnám, megőrülnék.

A Nagaarum projektről mik a tervek a jövőre nézve? Várható e még metalosabb jellegű album? Az Apples album ha jól tudom, Isaac Newton nevéhez köthető. Milyen a kapcsolatod a természettudománnyal, illetve magánemberként is foglalkozol e vele?

Mivel vegyész vagyok, illetve még a PhD-t is elkezdtem régebben, így mondhatom, hogy a természettudomány a hobbijaim egyike. Az Apples és a D.I.M. lemezeim is egy-egy nagy tudósnak állít emléket. A Nagaarum-mal pont a napokban döntöttem el, hogy befejezem azt a lemezt, amit Marie Curie emlékének szentelek. Részletek hamarosan jönnek ezzel kapcsolatban. Amúgy fejben már nagyon máshol vagyok, mint a metal, jóformán nem is hallgatok már metalt. Ha igen, azok az NGC Prod kiadványaira szorítkoznak.

Melyik a kedvenc Nagaarum anyagod és miért? Milyen élmények fűződnek hozzá?

Nincs ilyen. Sokszor leragadok egy-egy dalnál, de most is inkább csak dalokat mondanék. Általában a lemezek végefelé egyre jobb szerzemények vannak. Mivel mindig számról-számra haladva komponálok, így a sorrend előre eldöntött. Csak egészen ritkán rendezem át a lemezek dalait. Az első dal készül el elsőnek, az utolsó utolsónak, és az utolsónál élem át leginkább. Dalok, amik a kedvenceim talán a Nagaarum-tól: Liquid Tomorrow, Tympanistam, Modern History, Vassal nevelt, Sarjadó, Szülővé válva, Md, Jégkorszak és tavasz, Belépés (feléledés), Az utolsó hurrikán, Hívó szó, Várakozó álláspont, A peremnél, A rovátkolt barmok végső győzelme, Sedna, 50-100, Szem, Tundra, Tériszony. Ez egy-egy dal minden lemezemről, aki végigmegy rajtuk, az beteg.

Kérlek beszélj az NGC Prod jövőbeli terveiről, milyen kiadványok várhatóak, hogy látod a kiadózás/disztrózás jövőjét Magyarországon?

Az NGC Prod még három kiadványt teljesít, aztán fél évre bezár, ahogy az elmúlt években is. Ősszel meg újranyit. Mivel sokkal kevesebb metallemezt élvezek már, mint nem metalt, ezért ez a tempó pont megfelelő. A kiadózásnak / distrózásnak nincs jövője, csak az csinálja még, aki totál őrült. Aki meg vásárol is tőlünk, még nálunk is őrültebb. De hát az élet maga is egy őrület, és néha olyan dolgokért rajongunk, amire nincs racionális magyarázat. Ez az underground maga.

Számomra nagyon érdekes az Értéktelen metalos projekted, mely egy elég speciális anyag. Kérlek, mutasd ezt be az olvasóknak nagyvonalakban!

Ezt a kérdést különösen köszönöm, mert az Értéktelen egy olyan dolog, ami még a magam mércéjével mérve is egy eltúlzottan szabadra engedett rettenet, ahol még annyira sem érdekelnek az elvárások vagy az igények, mint eddig. Természetesen senkit nem áltatok azzal, hogy nem voltak olyan dolgaim, ahol azért odafigyeltem, illetve tudtam, hogy az adott kiadónak mi tetszik, ezért egy kicsit abba az irányba vittem a dolgokat. A zene maradéktalanul bejött mindig, tehát azért az kitétel volt, hogy először magamnak felelek meg, az Értéktelen viszont annyiban más, hogy még magamnak sem akarok megfelelni. Összetákolom rekord idő alatt az anyagokat, aztán fejemet fogva, és néha hangosan felröhögve visszahallgatom, majd megy is ki az éterbe. És az Értéktelen-ben mindig élő a dob, de csak egy mobiltelefont lehet használni a felvételéhez, és csak improvizáció lehet. Hiba esetén tilos megállni és újravenni. Könnyű észrevenni, hogy egy Értéktelen lemez dobfelvétele pontosan addig tart, amilyen hosszú a lemez maga.

Magánemberként, illetve zenészként hogyan látod a mai underground helyzetét? Kérlek, sorolj fel pár előadót akire érdemes véleményed szerint odafigyelni? Nagyon szépen köszönöm a válaszokat!

Hú, ebbe nem merek belemenni, mert ha valakit kifelejtek, akkor nagyon fogom magam utálni, ezért annyit mondanék, hogy mindenre érdemes odafigyelni, amit az NGC Prod és a Kajdum’s Tower megjelentet, és ezeken kívül még egy rahedli jó dolog van. Ha valaki igazi kincseket akar találni, menjen rá a Bandcamp new arrivals rovatára. Ott aztán van minden. Százból hetvenöt lemez szar, tíz elmegy, tíz jó, négy meghatározhatja a zenei ízlését, és egy olyan, ami örök élményt nyújt. Mainstreamben az utolsó kategória lehetetlen, meghatározóra van esély.