Storm the Studio – Nincs semmi kőbe vésve…

A Storm the Studio idén tavasszal jelentkezett azonos című bemutatkozó albumával. A csapat neve ugyan új, de annak idején három tagja is közreműködött a The Bedlam: Inside Ash cím nagylemezén. Az új zenekarral kapcsolatos kérdéseimre a gitáros, Hankó Zoltán válaszolt.

Első lemez esetén a szokásos kérdés egy rövid bemutatkozás kérése lenne. Azt hiszem, esetetekben ettől eltekinthetünk, hiszen az egykori The Bedlam zenekar révén úgy gondolom, hogy az olvasók többsége tisztában van azzal, miről is lesz szó a következőkben. Zoli, Fodival, az énekesetekkel, illetve Újvári Péter dobossal utoljára a 2009-es The Bedlam újraindulás kapcsán kiadott három számos, Iconoclast című demo felvételen zenéltél együtt. Azóta is kapcsolatban voltatok egymással?

Fodival kapcsolatban voltunk, chat-elgettünk egymással, hogyan alakul neki az élet ott Japánban, nekem meg itthon. Zenéről is sokat beszélgettünk, mindarról, amiről az ember általában a gyerekkori barátjával beszélget. Egyáltalán nem volt tervben az, hogy folytassuk a közös zenélést. Petyával leginkább koncerteken futottunk össze.

Mi volt az oka annak, hogy tíz éve, az ígéretes demo kiadása és néhány koncert után újra megakadt a lendület és nem folytatódott a The Bedlam (vagyis akkor már X-Bedlam) története?

Emlékeim szerint eredetileg is úgy volt, hogy egy évre állunk össze. Évközben kiderült, hogy Fodi Japánba fog költözni a családjával és ez lezárta a lehetőségeket.

Az újjáalakulás idején készültek további Bedlam dalok is?  Ha igen, mi lett a sorsuk?

Négy szám készült még menet közben, de a zenekar felbomlásával a közös munka is megszakadt. Pár alkalommal játszottuk őket koncerten, kettőt fel is vettünk stúdióban. A legutolsó számot (House of Delusion) pont Fodival ketten írtuk, de az egy másik korszak volt, az STS iránya már más.

Az Inside Ash-t készítő felállásból Ti hárman, illetve Jánosi „Cicó” Szabolcs (jelenleg a Nomad gitárosa) jelenleg is zenéltek. Az egykori basszusgitáros, Mester Csabáról mit lehet tudni?

Sokat nem tudok róla. Évekkel ezelőtt ő is vidékre költözött a családjával, tudom, hogy van valamilyen akusztikus zenei projektje.

Még egy utolsó Bedlam-es kérdés, aztán ígérem, hogy áttérünk a Storm the Studio-ra! Nem hagyhatom ki, hogy szóba ne hozzam azt, hogy a Bedlam életmű hivatalos kiadás után kiált! 2009-ben ugyan írott CD formájában megjelent egy demo gyűjtemény, illetve az Inside Ash is így vált elérhetővé, ezeket azonban mégsem tekinthetjük hivatalosnak. Mi az akadálya a rendes, gyári CD-s kiadások megjelentetésének? Van esély arra, hogy a régi rajongók ezirányú „követelése” teljesüljön?

Ez leginkább Cicón múlna, hiszen ott ő volt a zeneszerző, de gondolom, hogy ő most a Nomad-ra koncentrál. Én nagyon örülnék, ha a Bedlam újra összeállna akár csak pár koncert erejéig. De ez elsősorban nem rajtam múlik.

Áttérve a Storm the Studio-ra. Zenéltél valamilyen formációban az elmúlt tíz évben, hogyan vettétek fel újra a kapcsolatot Fodival, aki tudtommal évek óta Japánban él?

Egy nagyon jó gyerekkori barátommal, Éliás Jánossal öt évvel ezelőtt alakítottunk egy duót, amiben ő gitározott én pedig dobolgattam. Hobbi volt, az élő zenélés élvezetéről szólt. Rengeteg szám született, de nem volt cél, hogy azok publikussá váljanak. Ez egy bő három éves aktív és számomra nagyon inspiráló időszak volt, aminek nem kis szerepe lett abban, hogy az STS létrejöhetett.

Hogyan zajlott a dalszerzés? Mekkora időszak termése hallható a bemutatkozó lemezen? Kitől származnak a zenei részek? A dalszövegek gondolom kizárólag Fodi asztalára tartoznak?!

Tíz év egymástól való távollét után, a világ másik két felén ülve érett be mindkettőnkben az, hogy újra van mit kiadni magunkból. Az a fajta zenei kapcsolódás, ami korábban kialakult közöttünk, újra vibrálni kezdett. A zene kb. 90 százalékát én írtam, de Fodinak is volt pár témája. A szövegeket mind ő írta. Majdnem minden hónapban készült egy szám és közel egy évig íródott az, ami végülis a lemez lett.

A kiadvány a Grungery Records-nál jelent meg. A mai viszonyok között mit tud tenni egy kiadó a zenekarért? Milyen visszajelzések érkeztek a CD-re? Az albumot az érdeklődők tőletek is be tudják szerezni?

Pintér Miklós elsősorban szerelemből adta ki ezt a lemezt, támogatni akarta a zenekart, hogy újra el tudjon jutni a közönséghez. Nem egy tipikus kiadó-zenekari viszonyról van itt szó, egyik fél oldaláról sem az volt a hajtóerő, hogy ki hogyan tud jól járni a másikból. Mi beleadtuk a legújabb zenénket, ő meg elsősorban a támogatónk volt, hogy ez létrejöhessen, a legjobb minőségben megjelenhessen. Nem tudjuk pontosan hogy mennyi emberhez jutott el, szerettük volna, ha nagyon nagy közönséghez eljut, de ez nem könnyű a mai világban. Akiktől írásban vagy szóban visszajelzést kaptunk azok 2-3 kivétellel mind nagyon pozitívak voltak. Eleinte a kiadótól lehetett rendelni, de a CD Pincében személyesen és postai rendeléssel is hozzá lehet már jutni a lemezhez. Egyébként az összes stream szolgáltatón megtalálható.

Mik a terveitek a zenekarral? Mivel Fodi Japánban él, lehetetlennek tűnik, hogy teljes erővel a gázra lépjetek… Ennek ellenére vannak tervben élő fellépések?

Jövő nyárra tervezünk több fellépést is, ebből az esztergomi SportAlshow időpontja már konkrét, a koncert július 18-án lesz. Mindenképpen szeretnénk egyet Budapesten is!

Manapság nem ritka, hogy a lemezek távmunkában, az interneten keresztül oda-vissza postázgatott ötletek felhasználásával készülnek. Nyugtass meg, hogy nálatok is működik ez a módszer és a csapat nem fogja szaporítani az egylemezes zenekarok táborát!

Így készült ez is. Nyilván nem a technológián fog múlni. Nincs kőbe vésve, hogy minden évben ki kell adni egy új lemezt. Ha összegyűlik elég anyag, amit jónak tartunk, akkor azt hallani fogjátok.

Az interjút készítette: Andris

Akela, Innistrad Akela, Innistrad
április 25.
Glenn Hughes Glenn Hughes
április 29.