Omen
Halálfogytiglan

(Hammer Records • 2019)
Győr Sándor
2020. október 21.
0
Pontszám
8.5

KZs vendégszerzőnk a hazai metal színtér egyik oszlopáról, a rengeteg tagcsere után is aktív Omen legutóbbi albumáról foglalta össze a gondolatait. A Halálfogytiglan lemezen Stula hangjával egy megújult csapat kinyilatkoztatását hallhatjuk.

A „Halálfogytiglan” egy jó lemez. Belengi valami sötét és energikus hangulat. A megjelenésekor vettem meg és azóta, ha nem is számtalanszor, de számos alkalommal meghallgattam már. Az elkötelezett Omen és (zenei családfája-)rajongóinak aligha számít, mit fogalmazok meg. A stílus nem-kedvelőinek, pedig úgyszintén mindegy. Hát megcélzom azokat, akik ritkán hallgatják. Az Omen az egyik legegyenletesebb és kiemelkedő teljesítményű hazai banda. Persze a kísérletező kedvben náluk sincs hiány, elég, ha a felidézzük szimfonikus lemezük pillanatait.

Legutóbbi lemezüket pedig több szempontból is érdekes hallgatni, nézegetni és értelmezni. Aki a kiadványt annak valós formájában veszi kezébe előszöris a sötét tónust látja: a méregzöldet, fekete-kékes árnyalattal. Efelett lebeg a kegyetlen vörös Omen-logo a címmel: „Halálfogytiglan”. Nos, az Omen csapata elég jó belépőt kínál a halálon, vagy inkább reménytelenségen túli kiállítás képeihez. Az idén már 30 év után is tudott olyan lemezt készíteni, ami – jó értelemben – egyaránt sablonos a stílusjegyeit és korszerű a hangzását tekintve.

A kitartó régiek mellett mindig új arcokkal bővülő hazai metal-játéktér átigazolási hullámában az Omen mikrofonja elé toppant Stula kiválóan frissítette saját hangszerével a zenekar eszközpalettáját. A hazai metal NBI-ből egyszerre csak távozott, és aztán – maradva az analógiánál – klubcsapatával a Magyar Kupában is az életre törve csillogtatta orgánumát. Most pedig a farmerből a hangját is kissé bőrbe öltöztette.

Következő lépés a közreműködők kiváló borítóra festett sorának átolvasása. Sejthető, hogy a zene hasonlóan szigorú lesz, amint amilyennek a csapat látszik a megkomponált kiállítású lapokon. Jó lehet „Horváth Attilát énekelni”, mert a szövegek nagyon ütemesek, alkalmanként nagyon pattogósak, kántálósak. Ám aki ismeri a dalszövegíró munkásságát (akad-e valaki kis hazánkban, aki nem?) ezeket a szavakat hallgatva a Mester egy újabb eszköztárát ismerhetik meg. Már többször gondolkodtam azon, vajon milyenek lehetnek a Dalköltő több száz remekművének papírra vetett vázlatai…. A lemezt hallgatva eleinte úgy érzetem, hogy rátaláltam ezekre a reggeli pirítósnál és kávénál felbukkanó pillanatokra. Az egyértelműen dallamosabb zenékhez írt sorokhoz képest ezek a gondolatok kimondottan kócosak. A hírek szerint Stula már kész anyagnak a feléneklésére érkezett, ám ez nekem néha már-már hihetetlen. A karcosabbra vett hangjával kiválóan adja elő, sőt adja át a tartalmat.

Tulajdonítsunk azonban „mindössze” annyi szerepet a sokszor fésületlenül megfogalmazott szövegnek, mint a dübörgő zenének. Ízlés dolga, hogy nekem a kevéssel korábbi, összefogottabban dallamosabb Omen eleinte jobban tetszett, mert a Halálfogytiglan korszerű és stílusától nem elrugaszkodott korong.

A lemez első dala előszöris – a gyengébbek kedvéért – közli, hogy Most kezdődik. Stula-stílusú mondatokkal (erre még visszatérünk) beindulva kicsit fémesen csengő, recsegős dallal hengerli le a hallgatót. A refrén jó, a hejjegetés amolyan közönség-énekeltetős. Érdekes, hogy a jellegzetesen szaggató gitárokat elsöprő, fényes-könnyed szóló hogyan váltja a sarkos hangokat, kicsit megtartva a vijjogást. Nem tudhatom, hogy mennyire tudatos, minden esetre nekem tetszik a gyors szólófutamok beleolvadása a következő strófákba.

Igaz ebben a dalban még nem hallani a két tehetséges gitáros (kinek kellene bemutatnunk Nagyfi Lászlót és Nagy Mátét? – aki azóta már nem tagja a csapatnak – szerk.) játékának a versenyét. Olyan, mintha a Judas Priest Ripper-es néhány évét kezdeném hallgatni, ahol mindent elmos a „hú, de keménymetalt játszok”-szándék – holott erre ennek a csapatnak már semmi szüksége.

Miért mondom mindezt ezt?

A második dal (Szellempont) szinte robban és emiatt jól emlékszem arra, amikor hajdani, vidéki Pokolgép-plakátragasztóként, némiképp cserbenhagytam az idolokat a Szekeres Tamás-os, vagy Ballrom Blitz-es országturnék után. Ekkor a ’Gép a szemérmetlenül „felidézett” Dokken-dallamokat húsba maró metal hangzással vegyítve már ugyanezzel a böffenő gitárhangázással túlvezérelve nyomta a zenéjét. Az előzenekar után a főbandát (harmadik-negyedik lemeze körül) kétszer is a táncparketten kívül, az ajtóban állva hallgattam emiatt. Nos, az Omen ugyanezt idézte bennem az első lemezétől kezdve. Eltartott egy ideig, amikor rádöbbentem, hogy kis hazánkban ez a csapat teremtette meg ezt az al-stílust, szerintem, jóval azelőtt, hogy az Iced Earth a „Something Wicked…”-jével csúcsra járatta ezt a bizonyos heavy/power hangzást.

Ahogy ezt felidéztem a helyére került minden: a sodró hangzás és a kántáló, szuggesztív ének egymást egészítik ki a dalszöveg szerint reánk vigyázó, de rajtunk szinte uralkodó szellem, vagy kísérteties erő sulykolása alatt. Őszintén szólva nem szeretnék ezzel a szellemmel találkozni. Ha Stula magas fejhangon is üvöltene (persze jó, hogy nem teszi), a modernkori Mercyful Fate félelmetességét keltené. És végre a párhuzamos gitárjáték is teret kaphatott a rondó-szerűen sokszorozódó ütemváltások felett.

Mostanra elismerem, hogy ebben a zenében sokkal inkább helye van ennek a csatazaj-szerű menetelős pattogásnak, mint mondjuk a számomra hideglelős hangzású Idegen anyag idején.

Jöhet hát a harmadik dal! Hihetném, hogy egy ’93-ból itt felejtett büdös rockn’n’roll kezdődik: erős dallamos ásítozás, ismét mélyhangú vijjogás, majd… de a súlyos metal riffek inkább Glenn Danzig árnyékát festik a falra. Látom, hogy az egész zenekar tényleg erre ébred, koszos pokrócot dobál a rolók között a füstbe beszűrődő hűvös fényben. És tényleg, a gondolatok hömpölygése valóban így kezdődik (zseniális fény- és hangulatfestés), a karcos hangzásra rátelepedő gömbölyű gitárszóló-játék… és amikor végre elképzelem, ahogy a csapat összeszedte magát, ráeszmélek, hogy a tegnapot hátra hagyó kászálódás ellenére ebben a Jelmezbálban, cigivel a kezében mindenki meztelen. Kísérteties az is, hogy Stula egészen hasonló sorokat már énekelt az előző Nagyzenekarában is.

Elkezdődhet a Lehunyt szemmel – ezt szándékosan így is hallgatom. Hát ez érdekes, leginkább egy komoly üzemzavarnak tűnik a rugógyárban. Aztán az ének után a ritmus és dallamváltással megértem, már megint egy mindennapi káosz, ebből akar kimászni a főszereplő, hogy kívül kerüljön végre ezen a gányon. Kimondottan jól hangzik, ahogy teli pofával ránk okádja a refrén sorait.  A disszonáns szóló kezdete és az utána továbbra is erős tremoló hangzás innentől elszabadul, csikorgás, vijjogás a pergőtűz felett…

A következő dalnál ezért már nem merem lehunyni a szemem. Majd, na végre, kiáltom, itt van bizonnyal a legjobb mű korongon! Kit tántoríthatna el az ismételt vijjogás? Óriási dallamívvel tör ránk Egy jobb pokol! Már megint mintha a bárd írta volna a szöveget! Ebben rejlik ennek az alkotásnak a különlegessége. Lenyűgöző, ahogy pinceborozói bölcsességgel súlyos mentális konfliktusokat fogalmaz meg, az egyszerű mellett alig néhány emelkedett gondolattal, és közben kiderül, zene van, és ha már dübörög, akkor ez a legjobb pokol. Elhiszem, hogy vannak még savanyú szagú kocsmák, ahol erre a zenére remeg az ázott pulton elterült sörtócsa. Visszatérnek az induló gitárok: bennem hideg-meleg borzongással idézik azt a korszakot, amikor ezen zenészek egyike-másika fényesre csiszolta a hazai heavy metalt! Semmi komplikáció, csak az az éles kétszer-hat húr emelkedő, már-már melankolikusan szirénázó dallamívvel. Ahogy egy jó könyvben előre haladva eljutunk a katartikus pillanatig, már előre félek, hogy innen szükségszerűen lejtmenetté válhat a lemez.

S lám, messze nincs vége, az első versszakra erős szaggatásba torkolló Senki lenni masszív dallamos kezdése végighullámzik a bridge-ig és a zene pontosan úgy darál, ahogy a szöveg mondja. Kikacsintós, egymásnak felelgetős kiáltások, a gitárívek vissza-visszatérnek, és elhisszük ahogy az underdog-klisé szólamait (a fal gázolt el) a lázadó dac (nem akarok csöndben senki lenni) váltogatja. És amikor elengedném a dalt, hadd rohanjon tovább a maga zakatolásával, darálásával, akkor betörnek a gyönyörűen lekerekített hangzású szólófutamok. Vannak bátor zenekarok, akik még a dalok elúsztatott legvégére is olyan melódiákat tesznek (ld. Avenford), amikért kevésbé tehetségesek az égre könyörögnek, hogy egy egész – mindössze szakmailag OK – lemezt építsenek belőle. Nos, az Omen ennél is bátrabb, hogy a szólóival játssza el ugyanezt. Ebben a dalban ráadásul annyira Skid Row-san (ez elismerés), hogy kapaszkodom belé elkeseredetten, véget ne érjen. Már felszállok a hullámvasútra, hallgatom, átadom magam, amikor ismét jön egy fránya versszak, vagy akár véget ér a dal…

De nincs idő ezen elmélkedni, mert a mikrofonos ember a lemezhez nagyonis illeszkedő borostás-recsegős módján, már megint a saját szövegét énekli. OK, – hogy csak az utóbbi néhány éves Omen-éráját idézzem – Kori sem mindig a gyöngyhalász alkonyati líraiságával énekelt a való világról, de itt ez már kísérteties. Amikor még szerelmes voltam, kezdi a dal a lebegő, háttérkattogással megtámogatott ritmus felett, hogy a Mindhalálig (vö. Halálfogytiglan?)-refrénre többszólamú félsoros éneklés íve vigyen tovább újra egy szellős vibrálás felé. Mint ahogy egy fonál fut ki a kezemből eltűnik ez is, kérdem, mi a franc van itt, mert ismét átgyalul a fejemen egy igazi old school heavy metal szóló. Elementáris erővel söpör végig egyik fülemtől a másikig, miközben rejtői figurák fejei bukkannak fel a kocsma népe között… Ismerős arcok, kiknek minden könnyű volt a műszak után még a hazatérés előtt, minden pultosnőbe szerelmesek voltak néhány sör után, ahogy a semmilyen is színeket kapott. Szinte látom, ahogy a hitehagyott szerelmes másnaposan csodálkozik a világra a bezárt borozó ajtaja előtt, a hajnali nedves gyepen.

És akkor… hatalmas öklössel beüt a következő nóta valami ’88-as, szinte az akkor kissé kásássá vált teuton metal hangzással. És tényleg Az lesz, ami volt. Nem elemezvén a szöveg (újracsak) nagyszerűségét, döbbenetes hallani ezeket a sorokat (megint) Stulától. Ha tetszett Rudán Joe-tól máshol, vagy Horváth Attila más (persze művészien igényes) megéneklőjétől, akkor itt is a fején találja a szöget. Hogy korpás-zsíroshajú, ahogy a nagyívű gondolat a reménytelen lemondásba fordul és most, ahogy az utca szavát harsogja… higgyük csak, hogy ez a legyintés inkább csak három pont. Különösen érdekes, hogy a zene pont a szöveg tartalmi ellentéte: annyira érdekesen örvénylik hangulatok között, egy-egy rövid szólót megvillantva, mintha minden stílust és korosztályt sikerrel akarna megragadni. A refrén után kapunk egy kis időt (már egyszer írtam fentebb) Dokken-es szitálás révén, hogy feldolgozzuk, amit hallottunk, de nincs sok időnk, mert megint jön az erős ritmusszekcióval vezényelt trappolás, majd a darálás és… vége!

A szöveg és a zene ellenpontja a következő bekezdésnél élesedik ki igazán. Élni jó, szuggerálja egy fémes sötét hang. Közben az előző dalokból (zsinórban háromból) megismert ecetes bor jól összekeverik a mit sem tudó lelki szegények boldog attitűdjével és a korongról szintén már jól ismert daccal. Hogy itt élni a jó. Különösen érdekes a dallam szomorú, elkeseredett hangzása, a megint csak egy kisember mindennapi küzdelme; a zene erőteljes hangzása éppen az ellenkezőjét kommunikálja.

Jöhet hát a vég: Halálfogytiglan– melankólikus magányos pengetéssel, később belépő kísértetiesen visszhangzó, majd az énekre gitárral, és kezdi az énekes, nyugodt, kellemes hangjával. Ebben a dalban széles spektrumon hozhat gyöngédséget és erőt. Nem ecsetelem tovább a szöveg mélységek-magasságok, míves és szedett-vedett megfogalmazású gondolatok fantasztikus ellentét-játékát. Legyen elég annyi, hogy aztán a zene ismét ugyanezt teszi velünk, ahogy lüktet, aztán élesen tép, mint egy konzervdoboz recésre vágott fedele, aztán ismét gyöngyöző szólóba torkollik. Ezalatt a basszus-dob (Nagyfi Zoltán és Mezőfi József), néha kiegészülve a ritmus gitárral kattog, kopog, pontoz. És végre, Stula egyszer elvisítja magát, pont a megfelelő pillanatban és helyen, innen már csak a lezárás van hátra. A Manowar-dalok még-húzzuk-ahogy-zúzzuk hatását ugyan nem éri el, de annak hangulatát idézve a banda megismétli a dallamokat, mint az elején, úgy itt is a gyengébbek (vagy mostanra elgyengítettek) kedvéért, hogy emlékezzünk rá! Igyunk és legyünk, majd négy lüktetés: és most tényleg vége! Egészségünkre!

Bring Me the Horizon Bring Me the Horizon
június 16.
Hatebreed, Crowbar Hatebreed, Crowbar
június 17.
Agnostic Front Agnostic Front
június 18.
Wayfarer, Dreadnought Wayfarer, Dreadnought
június 19.