Remorse
Kohó

(H-Music • 2021)
oldboy
2021. március 17.
1
Pontszám
9

Az ózdi székhelyű Remorse a hazai metal underground egyik legendás csapata. 1990 óta aktívak (1987-től már nyomultak Dessant néven), viszont ezidáig csupán 6 nagylemezt adtak ki. Meggyőződésem, hogy ha gyakrabban jelentkeztek volna albumokkal, legalább annyira ismertek és népszerűek lennének, mint a Moby Dick, vagy az Akela. Merthogy Oláh Zsoltiék legalább olyan jól (ha nem jobban!) nyomatják a Bay Area típusú thrash metalt, mint az említett két banda. Már az első 5 Remorse lemez között is el-eltelt 3-4-5 év, viszont a 2008-as, egyébként remekbe szabott D.Ü.H. – öt csak idén követte a hatodik eljövetel, a Kohó. A 12 éves lemeztelen időszak (koncertek azért rendszeresen voltak!) több dolognak is köszönhető, de leginkább a zenekarvezető Zsolti „számlájára írható”. Hisz időközben két gyermeke is született, illetve a munkájában is változás állt be. Négy éve már ő vezeti az ózdi gyártörténeti múzeumot. Így érthető módon kevesebb ideje jutott a Remorse-ra. De szerencsére késztetést érzett a folytatás elkészítésére, ezért a 2005-ös Harc! lemezen játszó Kossuth Lajos gitáros és Róm Gábriel énekes segítségét kérte. És az ő hathatós közreműködésükkel összeállt a Kohó, ami a februári Hammerworld egyik CD-mellékleteként is megjelent. Ezáltal remélhetően olyanokhoz is eljuttatva a Remorse muzsikáját, akik eddig még nem találkoztak velük. A szűk egy órás korong kezdő száma, a Zúzzad az ércet a Kohász himnusszal indít, ami nálam rögtön kiváltotta a nosztalgiát, lévén a Miskolci Egyetemre jártam, ahol a selmecbányai hagyományok őrzéséből aktívan kivettem a részemet és megannyi szakestélyen énekeltük el a karok himnuszait, így a Kohász himnuszt is. Egyébként annyira adta magát ez a koncepció, ami a szövegekben, és persze a külcsínben (borító, szövegkönyv) is végigvonul, hogy azon csodálkozom (de szerintem Zsoltiék is), hogy eddig miért nem éltek vele. Mert valljuk be, Ózd = kohászat. Kohászat = fém. Fém = Remorse. És itt be is zárul a kör. Ugyanis a Kohó 14 dalon keresztül ontja magából a jófajta hazai fémet!

„Gyári effektekkel” és a Kohász himnusz, a Rozmaringos Bányász Egylet által interpretált változatával kezdődik a korong, hogy aztán egy masszív középtempós döngölésbe váltson át. Az, hogy a himnusz szövegrészletét meghagyták kvázi refrénként pedig nagy ötlet, hisz annál nem nagyon tudtak volna ők sem metalosabb sorokat írni, mint hogy „Zúzzad az ércet, nemesítsd a fémet”. 🙂 Másodikként a Hazudnak csendül fel, egy három percnél is rövidebb thrash gránát, aminek a szövege bár kissé közhelyes, de sajnos egyben igaz is.

A szerzemények nagy része 3-4 perces, tehát a műfajt tekintve optimális, de azért akad néhány majd’ 6 perces tétel is. A Még egyszer refrénje kifejezetten fogós, Gábriel továbbra is remekel mind az agresszívebb, mind a dallamosabb vokalizálás terén. Zeneileg pedig a jól ismert Remorse hangzást kapjuk, Testament/Exodus jellegű riffek, patent szólók Zsoltitól és Lalitól, Szabó „Pecer” Péter basszer és Oláh Kálmán dobos kiváló, erőteljes alapozása emelik nemzetközi színvonalúvá a srácok muzsikáját. Természetesen ezúttal is jó pár vendég működik közre a dalokban, mind vokális, mind hangszeres fronton. A Győzni fogsz egy gyors, tika-tikás thrash zúzda, illik is bele Farkas Zotya (Ektomorf) acsarkodása. Ugye Kálmus nem olyan rég óta már az Ektomorf-ban is dobol, szóval Zotya meghívása már csak emiatt sem meglepő. Egyik kedvencem a Jelbeszéd című nóta, mely középrészébe beépítettek egy flamencós, kasztanyettás intermezzót. Zseniális!

A Pecer basszustémájával nyitó Indulunk az album leghosszabb darabja, nagyot zenélnek benne a srácok, szó se róla! A Hollywood-ban Miki (Ørdøg, Wackor) hallatja egyedi „humán-vocoderes” hangját, de a groove-ok is megidézik Süsü kedvenc csemegéjét. A Jóbarátom a lemez fél-lírai dala, melyben Gábriel az éneklés mellett még hegedül is csöppet. A prozódia nem tökéletes, de szerencsére nem is vészes. Ellenben a gitárszólókba nem tudok belekötni, azok nagyon ott vannak a szeren! Három gyors/masszív középtempós, headbangelésre késztető thrash tétellel folytatódik a Kohó, hogy aztán a BZ énekével felturbózott Küzdesz zárja az új dalok sorát. Zoli szokásához híven nagyot énekel. Bár Gábrielt is jó énekesnek tartom, úgy érzem ő nem lett volna képes egy olyan refrénre, mint amilyet Bátky Mester idevarázsolt. De ha már varázslás, Töfi is varázsolt, ráadásul duplán. A Küzdesz utolsó gitárszólóját ő játszotta fel, a lemeznek pedig egy erőteljes, arányos hangzást kreált a Denevérben. A tényleges zárás egy régi szerzemény, az első nagylemezen (In Versio) is szereplő 90. Klasszikus, gyors thrash nóta, Zsolti énekével.

Így ér véget a Remorse hatodik albuma.

Remélem, a folytatásra nem kell újabb 12-13 esztendőt várni!

Remorse – Kohó (2021) (1 komment)

  • Winci Winci szerint:

    Hát ez egy igen jó írás. Én mér az előrendelésnél belelkesedtem, egyébként pedig, szakmában dolgozó kohászként illetve egy már majdnem 3 évtizede, Ózdhoz hasonlóan magára hagyott iparváros hajdani lakójaként a zenekar több dalában is pontosan átéreztem az üzenetet. A zenét tekintve a Testament/Exodus-vonal említése telitalálat, miközben (az életművük hallgatásakor) hallom, hogy megvan az egyedi íze. Nagyon örülök, hogy megjelent ez az írás!

Baroness Baroness
július 29.
FEZEN Fesztivál 2024 FEZEN Fesztivál 2024
július 30.