Steel Bearing Hand
Slay in Hell

(Carbonized Records • 2021)
dimmurtal
2021. december 15.
3
Pontszám
9

Sokféleképpen rá lehet találni jófajta, minőségi fémmuzsikára. A pár hónappal ezelőtt (egészen pontosan augusztus 28-án) megjelent Ashes for the Mute nevű formáció első lemezének kiadása alkalmából írt albumismertetőmben arra hívtam fel a figyelmeteket, hogy böngésszétek lelkesen Fémjelzés című rovatunkat, hiszen rengeteg gyöngyszemre bukkanhattok. Van úgy, hogy a haverod dob egy linket, hogy hallgasd meg az általa felfedezett cuccot. Olyan is van, hogy csak szörfölgetsz a neten, és rátalálsz egy addig mélyen rejtett kincsre. Amikor viszont a Fémforgács egyik főszerkesztője hívja fel a figyelmedet – nem kevés célzással a szavak mögött – arra, hogy miről is írhatnál ismertetőt, egyszerűen nem tudsz ellenállni, az érzés megfizethetetlen (minden másra ott a MasterCard)! Szóval az alábbi sorok nagyban köszönhetőek boymester kollégának is!

No persze senki se gondolja azt, hogy sokáig kellett engem nógatni, hiszen a számomra mindeddig ismeretlen, az USA, azon belül is a Texas állambeli Dallas-ból, a Ewing olajmezők mélységes bugyraiból feltörő Steel Bearing Hand nevű zenekar igazán rendkívüli thrash/death metal stílusban fogant zenéje igencsak ínyemre való muzsika! Úgyhogy egy pár gondolat erejéig ismerkedjünk meg a formációval!

A banda 2009-ben alakult Live by the Sword néven. A zenekar 2010 végén változtatta meg a nevét Steel Bearing Hand-re, és még ugyanebben az évben ki is adta első produktumát egy négyszámos demó (Demo) formájában. A diszkográfiát eddig – számos kisebb kiadvány mellett – a 2015-ben kiadott, pusztán a zenekar nevét viselő nagylemez ékesíti, így tehát hat évet kellett böjtölnie annak, aki kiéhezve várta a második album megjelenését. A több tagcserét megélt együttes 2021-ben a Chris Bonner (basszusgitár), Wyatt Burton (vokál, szólógitár), Anthony Vallejo (dobok), és Parker Turney (gitár) alkotta felállással ontja ránk a remekbe szabott metal muzsikát.

A Slay in Hell tehát a második, teljes értékű nagylemez a sorban, és a szűk negyven percnyire szabott játékidő mindössze hat tételt tartalmaz. A horrorisztikus borító, és a kissé poros, koszos hangzás nagyon jó hangulati elemként szolgál a mondanivalóhoz

Mindenféle bevezető nélkül már az első, Command of the Infernal Exarch című dal képében támad a death és speed elemekkel bőségesen megfűszerezett thrash orgia az arcunkba. Az említett stílusok fortyogva álltak össze a zenekar boszorkánykonyhájában, a visító szóló, és a kalapáló blast beat-ek alkalmazásával egy igazán gyilkos tétel ölt testet a zene hallgatása során. A mészárlás a Lich Gate hangjaira folytatódik, melyre koncerteken már az első taktusoktól baromi nagyot lehet pogózni, és lelki szemeim előtt látom, ahogyan a dal közepéhez érve egy szélvészgyorsan kavargó moshpit közepén tátongó fekete lyuk szippantja magába a jobb sorsra érdemes nagyérdeműt. Pihenést csak a dal vége felé alkalmazott, léggitározós, bólogatós rész engedélyez, de csupán csak addig, amíg a Tombspawn első, brutális riffjei jól gyomron nem rúgnak, majd amikor már összegörnyedtél, jön egy hatalmas állas, és elterülsz a parketten. Minden erődre szükséged van, hogy talpra állj, és a mélyen szántó riffhalmaz közepette, vért köpdösve felkészülj a soron következő elemi csapásokra. A dalt kettészeli egy remekül megkomponált és ízlésesen elővezetett gitárszóló, de a háttérben továbbra is a zúzós alapokra helyezett motívumok uralják a terepet.

Per Tenebras ad Lucem, vagyis a Fényességet megelőző Sötétség. A latin kifejezés ihlette, soron következő tétel tipikus thrash elemekre felépített, szélvészgyors zúzda – a stílusra jellemző minden egyes klisé fellelhető a dalban. A lépésről lépésre, egyre nagyobb magasságokban tépdesett gitárhúrok által kiadott visító hangok elektromos kisülésekként hatnak a szürkeállományra, előkészítve a hallójáratokat a további virtuóz gitárjáték feldolgozásához. A ’Til Death and Beyond dal kezdése a kedvencem az egész albumról, Az ikergitáros bevezető után egy olyan, a legszebb Slayer időket idéző thrash mészárlás szakad a nyakunkba, hogy az ember alig kap levegőt. A headbangtől zsibbad a tarkó, megfeszülnek a nyaki erek, görcsbe rándul az alkarizom, és veszett módon hasít az éterbe a hangszáltépő visítás. Ez a dal számomra egyértelműen az album csúcspontja.

Így érkezünk el a törzsi dobolásra emlékeztető nyitánnyal operáló zárótételhez. Az Ensanguined a maga tizenkettő és fél percével a lemez leghosszabb, és egyben legösszetettebb tétele. Egyértelműen ebbe a dalba került a legtöbb, amerikai old school death metal-ra jellemző elem, melynek során még egy hátborzongató, a basszusgitárt előtérbe helyező középrész is taszít egyet rajtunk a pokol felé vezető, hányattatott menetelés közben. A végső kétségbeesést a tuka-tuka ütemekre rátelepedett, süvítő gitár-orkán teszi még kilátástalanabbá, hogy végül az alvilág bugyrain átzuhanva, a purgatórium tüzében megperzselődve, ott találd magad egy forrongó üstben, a kínhalál küszöbén, a gyors halálért könyörögve.

„Cimmeria pusztaságából a Steel Bearing Hand azért jött közénk, hogy a föld ékköves trónjaira lépjen, és megdöntse az eretnek zsarnokokat és a szentségtörő betolakodókat, akik megrontják a Fém szentségét… Slay in Hell!”

Steel Bearing Hand – Slay in Hell (2021) (3 komment)

Bring Me the Horizon Bring Me the Horizon
június 16.
Hatebreed, Crowbar Hatebreed, Crowbar
június 17.
Agnostic Front Agnostic Front
június 18.
Wayfarer, Dreadnought Wayfarer, Dreadnought
június 19.