Heilung
Drif

(Season Of Mist • 2022)
Necron
2022. augusztus 24.
2
Pontszám
9.5

Lassan mindenki számára világossá kezdhet válni, hogy az eddigi biztonságosnak hitt világunk a sarkaiból kezd kifordulni és rohanva önmagába hullani. Valójában ez egy olyan világ, mely mind az élet, mind a természet törvényei ellen dolgozik. A matériát, hamis ideológiákat és nihilt helyezte az emberiség alapvető értékinek a helyébe. Viszont ennek nyomán egyre többek lelkében szólal meg egy új hang, mely az ősiséghez, gyökerekhez való visszatérésre szólít fel. Így nem is csoda, hogy sokakat roppant mód magával ragadott a bronzkori – vaskori ember zenei világképét megjeleníteni hivatott Heilung muzsikája. A projektet 2014-ben Kai Uwe Faust (német tetováló művész, aki ezen a téren az ősi északi motívumokra specializálódott) és a dán származású zenei producer Christopher Juul hozta létre. Majd később csatlakozott be Christopher párja,  Maria Franz (Euzen, Songleikr) énekesnő, akit felkértek, hogy néhol támogassa meg a számokat énekkel. Végül ezek annyira a zene részévé váltak, hogy Maria-val hivatalosan is kiegészült a férfiak alkotta duó. Ma már elképzelhetetlen lenne a formáció a női energiákat hibátlanul képviselő Maria nélkül. A Heilung (Gyógyítás)  irányultsága, a  modern társadalmat a zenén keresztül összekapcsolni az emberiség kezdetével.  Az autentikus, legősibb hangszerek, amiket az ember használhatott, a dob, sípok, csörgők, ének mellett finom elektronika – ambient alap színesíti az összképet. Ezáltal a banda nem csak egy nyers, ősi erőt jelenít meg, hanem egy árnyalt, rétegzettebb felépítésű zenei koncepciót tudhat magáénak.

A formáció rövid idő alatt óriási sikereket ért el. Már az első 2015-ben megjelent Ofnir címet viselő lemezük kiváltotta a nagyérdemű elismerését, viszont az igazi nagy sikert a 2017-es Castlefest-en történő első fellépésük hozta. A dalok élőben történő megszólalása korábban elképzelhetetlennek hatott, de vendég zenészek és egy komoly felkészülés áthidalta ezt a nehézséget. Minden kétséget kizáróan ez az elképesztően sikeres fellépés egy meghatározó mérföldkő volt a banda karrierjében. Ugyanis így jutott el a banda a híre Michael Berberianhoz, a Season of Mist kiadó tulajdonosához, aki lemezszerződést ajánlott a zenekarnak. A koncert óriási sikere után a felvételek blu-ray formátumban is megjelentek Life (Élet) címmel. A hosszas munkálatok gyümölcseként 2019-ben megszületett a formáció második nagylemeze, mely a Futha címet kapta. Ezen a korongon a kemény férfias, harci témák helyett a termékenység és női  energiák kerültek fókuszba. A banda muzsikája messze meghaladta az underground berkeit. Zenéjük az impozáns fizikai kiadványok és látványos fellépések mellett olyan népszerű televíziós sorozatokban is megjelent, mint a Trónok harca, a Vikingek, vagy olyan videojáték-óriások promójában, mint a Conqueror’s Blade VII: Wolves of Ragnarök, a Senua Saga: Hellblade II. Nem utolsó sorban, daluk egy részlete az idén bemutatott Az Északi című filmben is felhangzik. A töretlen sikereknek még a világjárvány sem tudott gátat szabni. A 2019-ben beálló nagy lezárások időszaka csak lehetőséget adott a bandának arra, hogy befejezze új nagylemezének munkálatait.

Annak ellenére, hogy a zenéjük az ősi kultúrák határnélküliségét hirdeti (a tagok jelmeze is többfajta nép sajátos jellegzetességeit hordozza magán), mégis az első két lemez leginkább a „történelem előtti” Észak-Európa köré épült. Az idén augusztusban megjelent Drif (Gyülekezés) viszont már nagyobb hangsúlyt fektet más, Európán kívüli kultúrákra is. A banda elmondása alapján: e civilizációk nem egymástól, hanem egymásra hatva, párhuzamosan fejlődtek. A Heilung ezeknek az ősdaloknak az éneklésével  egyfajta tiszteletet ró le ezen kultúrák előtt, hogy rajtuk keresztül újra kapcsolódjunk a kezdetekhez. Általuk  emlékezzünk arra, hogy mindannyiunk, kelettől nyugatra, a régmúlttól egészen a jelenig, ugyanazon  eszme és inspiráció révén kötődünk össze. Ez a fajta megközelítés a zenekar élő fellépései előtti felvezetőben is visszaköszön, melynek üzenete, hogy „Mindannyian testvérek vagyunk”. A Drif lemez minden egyes dala egy különálló történetet képvisel. A zenekar felfogása szerint ezek úgy funkcionálnak, mint önálló kis lángocskák, melyek egymás társaságát kutatják, hogy végül összeálljanak egy nagyobb egésszé. Ez az elgondolás is egyfajta analógia a kiadvány címével. A csapat jellemzése szerint ez az album tisztán kijelölte a saját útját. Megfékezhetetlenül törtek előre a kreativitás hullámai. Oly annyira, hogy voltak pillanatok, amikor azt érezték, hogy a lemez saját magát írja meg.

A korong érdekes módon egy szerelmes dallal indít. Az Asja címet viselő tételbe Maria a szeretetről, a gyógyulásról és a jólétről énekel, mely elűzi a gonoszt, és üdvözli a szerelmet. A darab a Hávamál (Codex Regius-ban szereplő régi északi versek gyűjteményének egyik darabja) néhány sorából való idézetet tartalmaz, elvonultságban töltött meditációban lehozott áldásokkal kiegészítve és egybekötve. Tagadhatatlan, hogy nagy szükségünk is van ezekre a pozitív üzenetekre ezekben a súlyos időkben.  Alapvetően ez egy jellegzetes Heilung dal. Az ének mellett, stråkharpa (vagy tagelharpa, mely egyfajta lant (vagy líra) típusú hangszer) és egyszerű elemek (pl. levelek, szalma seprű, taps, dobok) alkotják a szerzeményt. A vonalas, letisztult dallamvezetés, középtempó és a női-férfi ének ténylegesen megnyugtatóan hat a zaklatott lélek számára. Így ez a darab hibátlan módon beteljesíti rendeltetését.

A lemez legcsodálatosabb darabja az albumról elsőként prezentált Anoana című dal. A nótához egy elképesztően látványos és hangulatos videó is készült. A dal szövegei egy lemezpénzről származik. Ezen, a  népvándorlás-kori Észak-Európa jellemzően egy oldalon díszített arany érméit nevezik brakteátanak (latin: bractea). Az ékszerként viselt veretek a római érmék nyomán készültek a i.sz 4. és a 7. század közt. Feltehetően az érméket a germán népek békepénzként kapták, és ezekből készültek az óskandináv ikonográfiával, rúnákkal ellátott brakteátok. A darab célja, hogy (ezen a nyelven keresztül, amelyet a népvándorlás idején Skandináviában élők beszéltek) újra kapcsolódjon egy virágzó korhoz és újra gondolásra késztessen bennünket, hogy valójában mennyire is voltak sötétek ezek az idők. Maria csodás éneke és a lassú, hömpölygő dallam roppant módon magával ragadó. A nóta visszatérő motívumainak, kiállásokkal való hangsúlyozása nyomán Anoana egy igazi slágert testesít meg. A felvétel érezhetően nagy gonddal készült. Tisztán hallani az akusztikus hangszerek rezonanciáját. (A remekül sikerült Garmarna visszatérő albumának, a Förbundet-nek a masterel-ését és keverését is Christopher végezte. Meg kell vallani, hogy kiváló eredménnyel. Itt is érződik, hogy profi munkával állunk szemben.) Ahogy a lemezt hallgattam, egyszerűen elvoltam ájulva, hogy mennyire jól szól. Mennyire részletgazdag, milyen szépen eltagolódnak a különböző hangszerek, énekek és egyéb aláfestő hangok.

A soron következő Tenet egy nagyon érdekes koncepciót takar. A dal úgynevezett palindrome. Ami az anagrammának egy sajátos formája, melyet oda-vissza olvasva ugyan az, és visszafelé is értelmes dolgot ad ki. A zenekar elmondása alapján, a Tenet egy minden tekintetben palindrom: az összes zenei rész, dallam és hangszer (sőt néhol a dalszöveget is ehhez igazítva) ugyanazt adja előre és visszafelé lejátszva. Bevallom, hogy én ezt nem próbáltam ki, de nagyon üdvösen hatott ez az ötletesség, hogy zenei formában is megjelenik ez az ősi, feltehetően egész Európában ismert formula. A szöveg az úgynevezett Sator Square-en alapul, melyet a Herculaneum-ban (Olaszország) találtak. (A város Pompei-vel egyidőben pusztult el. A Vezúv hamvai temették alá). Ennek a palindrome-nak nem igazán van pontos megfejtése. Feltételezhetően az ártó dolgoktól való óvó igéket jelenít meg. A Heilung ezzel a darabbal a különböző időszakokból és régiókból származó nyelveket keveri (latin, proto-germán, óskandináv és gót) az egészséget és jó szerencsét biztosító jókívánságokkal. Ha azt vesszük, hogy ezekből a jóságos energiákból, ha csak Maria fantasztikus vokálszekciója hat át, már akkor egy kivételes élményben lehet részünk. Egészen a gyönyörű női énektől, Kai Uwe révülős, sámánisztikus hangjáig igen széles skálán vonultatja fel a dal az énekpalettáját.

Ezután az érdekes szerzemény után, egy Julisu Cesar-t gunyorosan bíráló katonadallal, az Urbani-val utazunk vissza a Római Birodalomba. A felvételt a szabadban rögzítették. Oly módon, hogy sokszor átmasíroztak egy rekonstruált viking kori hídon, (mely az Albertslund viking falun (Vikingelandsbyen) kívül található) így megjelenítve a légiósok menetelését, ahogy az aljzathoz csapódik a jellegzetes római lábbeli (caliga) és a pajzshoz vert lándzsa (pilum). Más hangszert a Cornu-n (egy kürt fajta) kívül nem vonultatnak fel. Így ez a dal leginkább a Hakkerskaldyr (Ofnir) szerzeményre hajaz.

Keltentrauer egy húsz évvel ezelőtt megírt vers, melynek célja, hogy a hallgatót elvigye a vaskorba, és átéljen egy képzeletbeli csatát a kelta törzsek és a római légió között. Magát a narrációt hangminták festik alá, hogy minél közelebb hozza a csata minden kegyetlen szörnyűségét. A Schlammschlacht (Ofnir) vagy a Vapnatak, Elivagar (Futha) lemezeken is hallható számhoz hasonló tétel. Véleményem szerint, ez túl hosszúra sikerült. Kiegészíthették volna hangszeres betétekkel, mert így pár perc után már elkalandozott a figyelmem. Annak ellenére, hogy elképesztően jól szólnak a hangminták.

Nesso egy gyógyító ősi varázslat. A kora középkori Európában a betegségeket és a fájdalmat gyakran úgy képzelték el, mint a test körül alakot öltő, kúszó-mászó démoni férgek. A férgek elleni dalok és varázslatok tehát nagy részét képezik az ősi európai gyógyító mágiának, nemcsak az emberek, hanem az állatok számára is. A dalban egy beteg ló gyógyítási rítusa köszön vissza. A Heilung zenéjében minden hang eredeti forrásból kerül Christopher gondos kezei közé, aki utána a zene elemévé alakítja őket. A szerzeményt a szenvedő állat horkanásai vezetik fel. A zene alatt meghúzódó hangelemek természetes anyagokon, úgy, mint köveken, szénán a nehézkes állati lépteket szimbolizálja.  Az énekhangot egy meglehetősen érdekes módszerrel rögzítették. Az énekes közvetlenül egy réz húrba énekel (amit ugyan arra a hangra hangolnak fel, mint amilyen hangnemben az énekes énekel) és ennek a rezonanciája visszhangozza a szellemvilágot és a múltat. Maria egy számára igen kedves kis jószágra gondolt a felvétel során, így a hangjában érződő érzelmek teljes mértékben valósak. A férfi háttér ének a varázslatot éneklő Maria által űzött férget utánozza. Ez egy igen lassú és letisztult dal. Tükröződik benne az élet lassulása, amit gyakran a halál közelében tapasztalnak. Lényegében az egyetlen hangszer, ami megadja (az ének mellett) a nóta dallamvezetését a jouhikko (két vagy három húros lant). Ez a hangszer hasonló funkciót tölt be, mint amit a nomád mongolok által állatok gyógyítására is használnak. A Nesso kapcsán nekem azonnal Petőfi SándorEgy gondolat bánat engemet…” című költeményéből a „titkos féreg foga rág…” sora ugrott be. Gondolatában ez a féreg a modern társadalmunk rákfenéit jeleníti meg, és mi sem lehetne ettől aktuálisabb, mint ezekből a szellemi és testi nyomorúságokból való kigyógyító varázs.

Buslas Bann egy átok. A dalt egy rúnavarázslat ihlette a 13. század körül íródott izlandi Bósa saga-ból. A szöveg azokkal a sorokkal kezdődik, melyek állítólag rontást és pusztulást hoznak, majd soronként áldássá változtatják őket a természet örök körforgásának a jegyében. A markáns rigmusokat csak ütemes dobok, csörgők kísérik. Alapvetően egy nagyon letisztult, sámánisztikus hangulatú szerzemény. Az az emberiség legősibb nyelvén szólalnak meg, a tánc és a zene nyelvén.  A soron következő Nikkal címet viselő szerzemény ismét a bronzkorba kalauzol minket. A dalt egy agyagtáblákba faragva találták meg Ugarit városában (a mai Szíria területe) és 3400 évesre datálják. Jelenleg ez a legrégebbi fennmaradt teljes, jegyzetekkel ellátott zenemű. A szöveg fordítását illetően különböző álláspontok vannak. Annyit viszont tudhatunk, hogy Nikkal mezopotámiai istennő (megegyezik Innana-val, vagy Ningal-al) A dallam alapvetően hangszer és énekre íródhatott. Az éneket és a szöveget a banda egy harmadik dallamú, tisztán énekműre alakította. Szívesen vettem volna, ha hangszerekkel is kiegészítik ezt az alapvetően gyönyörűen megszólaló számot.

A Drif utolsó tétele egy ambient-szerű darab. A suttogó énekszekcióhoz bronzból készült hangtálak és csengők adják az aláfestőt. A dal szövege annak az ötven névnek a felsorolása, amit a babiloni Marduk istennel azonosítanak. Alapvetően ez egy érdekes hangulatú darabja a lemeznek. Nagyon jól hangzanak a suttogások és a tálak szertartásszerű hangjai, de itt is hiányoltam a hangszereket. Sokkal izgalmasabbá lehetett volna tenni a számot, ha nem csak a fent említett eszközöket használták volna.

A Drif lemez végeredmény egy ízig-vérig Heilung album. Tényleges utazás a „történelem előtti” időkbe.  Hangulatát tekintve az ősi energiák tökéletes leképeződése. A hipnotikus ritmusok, torokének, dobok katartikus hatással bírnak. Viszont azt is meg kell említenem, hogy túl sok újdonságot nem tartalmaz az elődeihez képest. A dalok mérsékeltebb hangvételűek. Feltételezem, hogy ez az album témájából is adódhat. Talán átgondoltabbak is, mint az előző két lemezen. Úgy éreztem, mintha egy jól kivehető sávon haladnának végig, így bennem egy érettebb zeneszerzési koncepció képe sejlett fel. Nekem sok volt a tisztán ének alapú tétel, vagy a rádiójáték szerű Urbani. Szívesen vettem volna, hogy ha több hangszeres dal kerül fel a lemezre. Esetleg még egy-két olyan dal, mint az Anoana, vagy a Nesso.  Az album témája számomra nagyon üdvösen hatott. Nem tudom, hogy tudatosan így formálták a számok üzenetét, de pozitív indíttatásuk roppant aktuális és szükségszerű. Elképesztő háttérmunka van a dalokban. Nem csak azokat illető információk, hanem a megalkotásuk során a részletesség és odaadás is kiemelkedő, hogy minél autentikusabb hatást érjenek el a hallgató számára.  Amit mindenféleképpen ki kell emelnem, az a hangzás. Elképesztően jól szól a lemez. Ha valaki teheti, akkor hallgassa meg a nótákat egy jó minőségű fejhallgatóval is. Remélhetőleg ezeket a nótákat személyesen is átélhetjük december 2-án a Dürer Kertben. Addig is élvezzük az új korongot. Mely beszerezhető sztenderd fizikai formátumok mellet, speciális, gyönyörű gyűjtői kiadványként is.

Heilung – Drif (2022) (2 komment)

  • Winci Winci szerint:

    Ez a cikk a számomra nagyon érdekes. Valójában a meghivatkozott zenekarokkal kapcsolatban általában inkább a hideg borzongás járta át a bőrfelületemet, akárhányszor hallgattam, mint az említett pozitív üzenet, s ami tetszett inkább ezért is fogott meg. Ebből az aspektusból viszont tök más élmény. Igazán megragadó a lelkesedés is amire pl. a speciális gyűjtői kiadvány említése utal.

    • Necron Necron szerint:

      Helló!

      Köszönöm, örülök, hogy tetszett. Az volt a célom, hogy olyan információkat beletegyek, amit máshol nem nagyon lehet olvasni. A „gyűjtői” kiadványt már megrendeltem ;-)!

Baroness Baroness
július 29.
FEZEN Fesztivál 2024 FEZEN Fesztivál 2024
július 30.