Königreichssaal
Psalmen'o'delirium

boymester
2024. május 11.
0
Pontszám
8.5

Nem tehetek róla, de szeretek kategóriákban, valamelyest korlátok között gondolkodni és ha valamiről kialakul bennem egy kép, abból nehezen engedek. A lengyel Godz ov War Productions esetében például hiába van megadva, hogy death/black/doom zenekarokkal foglalkozik, a tőlük kapott promók alapján egyértelműen a halálfém megbízható, ám nem kiugró hírnökeinek könyveltem el őket magamban. Ez lehet, hogy csak a véletlen, hiszen náluk tanyázik egy nagy kedvencem is, az Odraza. Kínálatukban mégiscsak több a vegyes felvágott, mint a valóban rideg black metal. Némileg most árnyalódik a kép, hiszen a második lemezét megjelentető, kissé érthetetlen nevű Königreichssaal egyértelműen a sötétséget szolgálja, még ha nemes egyszerűséggel oda is biggyesztették stílusmeghatározásuk mellé a doom és avant-garde jelzőt. Nevük egyébként az egyszerű, oltár és szentképek, különösebb ismertetőjegyek nélküli vallási gyülekezőhelyekre utal (Király-terem Jehova tanúinál). A magáról nem túl sok információt eláruló horda valamikor 2018-ban kezdte meg működését, melynek eredménye egy nagylemez 2020-ból és egy rövid EP 2022-ből. Különösebb adalékokat nem találtam a tagok múltjáról, pedig biztosan akad, hiszen a dobokért felelős Jakub, a gitárért és veszett vokálért számon kérhető De Atevs mellett itt találjuk Papa Arturt is, aki a maga 60 éves korával a billentyűket és a basszust kezeli, valamint néha túlvilági kántálásokkal is színesíti az összképet.

De vissza a kategóriákhoz… A doom metal erőteljesen zárójelbe tehető, akárcsak az avant-garde jelző, mivel a Königreichssal egyértelműen a jelenkori, kissé sajátos ízű lengyel black metal hullámban érzi jól magát, hasonló kiadványok tekintetében pedig a szélsőségesebb, nyomasztóbb, talán kísérletezőbb hajlamú anyagok között kell turkálnunk. A disszonáns hangok ellenére nem tagadhatja le hagyományos black metal mivoltát sem. Hallgatás közben felsejlettek olyan bandák, mint a szintén lengyel Furia, a Kriegsmaschine, de a francia Deathspell Omega is inspirációként szolgálhatott a triónak.

A június 7-én érkező Psalmen’o’delirium sötét, zavaros és letaglózó, 5-6 perces tételei pedig a vallásosság minden formáját támadják. Kitűnő példa erre a nyitó Iskarja, ami Júdást áldozatként, az igazság királyaként állítja be. Persze nem ez az első zenekar ilyen témavilággal, eszköztárának köszönhetően azonban igazán hatásosnak mondható. A dal csak néhány pillanatra ül le, lassul be, szinte végig agresszív üzemmódban sulykolja belénk egyszerre a dühöt, a csalódottságot és a reményvesztettséget. A kapaszkodókkal ellátott, mégis szabadon áramló dalszerkezet csúcsán (de igaz ez az egész albumra) a vokál nyersessége, változatossága áll. De Atevs hol leugatja a fejünket azért, mert bármit elhiszünk, máskor a fogai között mormolva szórja ránk az átkokat, vagy csordakiáltásokkal hív minket csatába. Az említett Papa Artur belépése külön színfolt, hiszen öblös, távoli, tiszta éneke, bömbölése valóban hidegrázós pillanatokat szül, főleg a másodikként érkező, jóval epikusabb hangvételű Rubicon című tételben.

Ez a dal egyértelmű kedvenccé vált nem túl eredeti, de modern harmóniáival. A gátak ledöntésére, a végső harc megvívására buzdít, aminek eredménye a vértenger fölé emelkedő, kötöttségektől megszabadult lélek. A sikolyokkal érkező Lazaret az atmoszférikus, depresszív vonalat tűzi ki zászlajára, bár jóval rövidebb elődeinél, kórusai pedig egy az egyben az előző tétel hangulatát lovagolják meg újra. Szintén erős darab a lemez közepén elterülő, címadó dal, a Psalmen’o’delirium (a dallistában csak Psalmenként van feltüntetve, a szövegkönyvben viszont egészben), melyben erősebbek az avant-garde törekvések, de a doom is itt mutatkozik meg valamilyen szinten. A 8 és fél perces szerzemény a kétségbeesés zsoltára, ami német és lengyel nyelvű elemeket, narrációt tartalmaz. Egy kissé túlnyújtottnak tartom a témáinak változatosságához képest, ettől függetlenül kellemes black metal csemege sajátos hangulattal. A monotonabb Delirio szépen egyensúlyozza a korábbi, csapongóbb hozzáállást, úgymond tradicionálisabb felfogású black metal. Az utolsó előtti, Anatema című dal sajnos már jóval művibb, ugatós vokálja, végig fenntartott szaggatott ritmusai már untattak. A záró Satyros kalapálása azonban részben felébresztett a hibernációból.

Finom kis visszatéréssel készül a nyár elejére a Königreichssaal, bár nem ez lesz a lengyel fekete fém újabb katalizátora, mozgatórugója. A folyamatos nyomasztó hatás a végére már nagyon soknak tűnik, ötletből is kevesebb jut az utolsó negyedre, ettől függetlenül ajánlható lemez az említett bandák kedvelőinek.

Baroness Baroness
július 29.
FEZEN Fesztivál 2024 FEZEN Fesztivál 2024
július 30.