Spillage
Electric Exorcist

(Zenekar • 2021)
boymester
2021. december 16.
0
Pontszám
9

2012-ben egészen oda voltam az Earthen Grave nemű zenekar bemutatkozásáért, amit Tony Spellman gitáros hozott össze. Az egyenesen a Black Sabbathból táplálkozó heavy/doom metalt dobták fel igazán slágeres refrénekkel és egy kezdetben idegennek tűnő, de végül nagyon jól működő hangszerrel, a hegedűvel. Tökös dalok, hatalmas szólók jellemezték a kiadványt, aminek egyetlen hátulütője volt, borzalmasan hosszú lett és töltelékdalokat is sikerült átmenteni a végső verzióra. Aztán a zenekar eltűnt, vele együtt ez a fajta hangulat is. Mindez azonban látszólagos eltűnés volt, hiszen a csapat egy része a papírforma szerint régebb óta létező Spillage projektbe vándorolt át. A formáció ugyan 2002-től datálja magát, igazán akkor kelt életre, amikor Tony ide fordította az energiáit. Nem is kellett sokat várni az első lemezre, ami 2015-ben jelent meg a zenekar nevét viselve. A ronda borító és a gyenge hangzás nem segítette hozzá a kiadványt a sikerhez, pedig igazán erős dalok kaptak rajta helyet. Több volt a heavy metal, kevesebb a súlyos riff, de mindenképp érdemes volt meghallgatni. Legalább arra jó volt, hogy a folytatást várjam, ami csak 2019-ben szabadult rá a világra. Ismét vállalható anyag született, azonban az évek során a zenekar némileg átjáróházzá változott. Billy McGuffey személyében új basszer érkezett. A gondok azonban az énekesi poszton jelentkeztek: a csapattal régóta együttműködő Lothar Kellert egy rövid ideig a The Skullban is tevékenykedő Mark Weiner váltotta, de ő sem bizonyult állandónak. A felvételek előtt végső megoldásként érkezett Elvin Rodriguez, aki elég jól hallhatóan nem találta még meg tökéletesen a helyét ebben a közegben. Elődei tisztább, már-már epikusabb vokálja után karcosabb vonalat képviselt, amihez úgy gondolom a friss korong dalai illenek a legjobban. A vonal maradt a Sabbath, Pentagram, Saint Vitus, The Witchfinder General, Pagan Altar féle heavy/doom, amit ezúttal is a Trouble gitáros legendája, Bruce Franklin producerelt.

Na, ez szép hosszú bevezető, de legalább láthatjuk, hogy tapasztalatnak nem leszünk híján. Ráadásul ténylegesen elmondhatjuk, hogy a Spillage háza táján teljes mértékben összeállt a kép egy remek lemezhez, bár a borítótervért még most sem jelölném őket semmilyen díjra. A zene legegyszerűbben tehát heavy/doom metalként írható le, de ugye sosem ennyire szimpla a helyzet. A csapatban mindig is ott bújkált némi epikusság, ami az új énekes ellenére sem veszett el, de ugyanez igaz az NWOBHM gyökerekre és az ősi, megkerülhetetlen hard rockra. A példaképek listája rögtön kibővülhet olyan nevekkel, mint DIO, Deep Purple és Uriah Heep. Megnőtt a dalok hossza az első két kiadványhoz képest, így visszatérhettek a faldöntő, bólogatós témák és a hagyományos, ízes gitárszólók. Ennek kifejezetten örülök, mert Tony Spellman bizony az Earthen Grave óta nem volt ilyen jó formában! Nem is kezdődhet mással a korong, mint egy monumentális heavy/doom slágerrel, magával a címadó Electric Exorcisttel.

A klasszikus ízeket, a hosszú dalt illik leöblíteni valami könnyedebbel, ezt a célt szolgálja a jóval rövidebb, de eszközeiben nem különböző Heaven On Earth című dal. Már a nyitásnál is megjelent, de itt még fontosabb szerepet kap a Hammond orgona hangja, ami ebben a tételben leginkább kísérőként jelenik meg, viszont több helyen komoly feladatot is kap. Innen a Purple párhuzam és a feleszmélés, hogy mekkora hiány maradt ezen a téren Jon Lord után a világban. A középtempóval nyitó, majd lassan doomba süppedő Mirror Black is nagyszerű szerzemény, melynek vége már-már balladába illő. Ezek után változik kicsit a kép: a Book Of Secrets újfent a hosszú, kalandos utat bejáró tételek világába kalauzol minket, miközben Frankenstein és a szörny témakörét éleszti újjá.

Hazudnék, ha könnyed zenének nevezném, sőt, már kicsit sok is ez a játékidő. Öblögetésre szánták az Erased nevű rövidebb tételt, melyben egy kicsit az ének sokaságát tartom zavarónak, de ettől függetlenül igazán belevaló hard rockegyveleg. Nagyon jól összerakott, dallamos tétel lett a pszichedelikus balladaként funkcionáló Real és az azt követő power/doomos Pharaoh’s Revenge is, ennek ellenére egy elég furcsa dal vált a kedvencemmé a kiadványról. Ez nem más, mint a Look At Yourself, ami ellentmond a szokásos doom metal lezáró tételeknek.

Annak ellenére, hogy a Spillage nem a tipikusan depresszív vonalat erősíti varázslattal átszőtt dalaiban, még így is meglepőre sikerült ez a szerzemény, mert egy igencsak gyors, lüktető hard rockkal találjuk magunkat szembe. Érződik rajt az örömzenélés és leginkább a Deep Purple, Uriah Heep féle improvizációkra, rögtönzésekre emlékeztet. Főszereplővé válik benne természetesen a Hammond hangzás is, valamint vendégénekesként megjelenik a csapatot máig támogató Lothar Keller is. Szinte hihetetlen, de a billentyűk és a gitárok „párbeszédei” még most is olyan frissnek és élénknek hatnak, mint amit a ’70-es években tapasztalhattak azok a szerencsések, akik a korai Purple előadásban hallhatták a Space Truckin’ jammelős, 20-25 perces verzióit, az ének terén pedig a Uriah Heep féle Sunrise lehetett a példa a ’72-es The Magician’s Birthday lemezről. Remek tiszteletadás ez mindkét alapzenekarnak, amit ötperces játékidején túl is elhallgattam volna.

Kifejezetten jól sikerült tehát a Spillage új korongja, amit egyaránt tudok ajánlani a hagyományos doom kedvelőinek és azoknak, akik hiányolják a régi jó hard rock slágereket.

Bring Me the Horizon Bring Me the Horizon
június 16.
Hatebreed, Crowbar Hatebreed, Crowbar
június 17.
Agnostic Front Agnostic Front
június 18.
Wayfarer, Dreadnought Wayfarer, Dreadnought
június 19.